UK Helm?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
BurningTyre
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jan 2023, 14:45
Gegeven: 1 keer

UK Helm?

Bericht door BurningTyre »

Graag zou ik meer info over onderstaande helm willen hebben:


(Ik vermoed) UK Helm met liner
IMG_8043.JPEG
IMG_8041.JPEG
De enige markering op de liner lijkt maat 58 aan te geven?:
IMG_8042.JPEG

De helm heeft op de strapoog een markering III en 1942:
IMG_8040.JPEG
Verder heeft de helm een marking in de schaal zelf:
IMG_8045.JPEG
Er lijkt LV II 1042 of 1942 te staan:
IMG_8045_edit.jpg
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: UK Helm?

Bericht door Jim »

De helmschaal is Brits, het binnenwerk is waarschijnlijk Nederlands. Het getal 58 is namelijk een Nederlands /Belgische maataanduiding. De Belgische liners hebben echter bruin leer. En een Belgisch vlaggetje op de buitenkant van de schaal, echter soms (heel zorgvuldig) weggekrast /schuurt.
In ieder geval mist de helm een crown pad. Een kruisvormig stuk schuimrubber waar in het midden de moer verzonken zit. Dit beschermd de bovenkant van het hoofd tegen de helmschaal en de moer.
Er staan massa's van deze crown pads los te koop op o.a. ebay.
liner met crown pad.;
british-helmet-liner.jpg
Dit is een laat model met een lift the dot sluiting voor een MKIV (turtle)helm.
Alleen heel vroege lBritse liners hebben bruine fiber kroon, net als de na-oorlogse Nederlandse helmen. Het merendeel van de Britse MKII helmen hebben zwart leer zwarte fiber kroon waarin jaar en fabrikant en maat ingeperst staan
De Nederlandse Burger bescherming (BB) heeft dit model helmen (grijze kleur) ookgebruikt en sommige van dei helmen zijn ook oorlogs gedateerd maar met een eigen Nederlands binnenwerk.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: UK Helm?

Bericht door asjemenou »

Zoals Jim al vermeld, is de helmschaal een (Britse) 1942 productie. De letters "LV" staan voor de fabrikant maar welke dit precies is, is mij niet bekend. De Mk.II helm werd door vele fabrikanten geproduceerd in zowel Groot-Brittannië als in de overige Gemenebest landen.
De helm zal na WOII door aankoop van de Nederlandse defensie in Nederland terecht zijn gekomen.
De helmschaal is "Nederlands" legergroen overgespoten. De liner (binnenwerk) is een naoorlogse Nederlandse productie.
Deze gereviseerde (Britse) MK.II helmen waren in gebruik bij het Nederlandse Korps Mobiele Colonnes; https://nl.wikipedia.org/wiki/Korps_Mobiele_Colonnes
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
BurningTyre
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jan 2023, 14:45
Gegeven: 1 keer

Re: UK Helm?

Bericht door BurningTyre »

Bedankt voor de waardevolle informatie.

Het lijkt me duidelijk dat de liner inderdaad Nederlands (of Belgisch) is vanwege de maataanduiding 58.
Plaats reactie