WW2 kabels asbest?

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
markblom
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mei 2022, 17:03
Gegeven: 1 keer

WW2 kabels asbest?

Bericht door markblom »

Goedendag mede verzamelaars,

Ik heb een aantal WW2 veldtelefoons in mijn collectie met de daarbij horende oorlogse hoornen en kabels (US, Brits, Duits). Ik had op internet gelezen dat vroeger asbest gebruikt werd als isolatielaag om het (koperen) draad van de kabel. Ik vroeg me af of de kabel van oorlogse hoornen en veldtelefoons/radio's asbest bevatten + hoe verhoudt zich dat tot de verschillende landen, zoals de Verenigde Staten, Engeland en Duitsland, tijdens en voor WW2?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: WW2 kabels asbest?

Bericht door asjemenou »

Mark,

Kun je een weblink geven naar de webpagina waarop je dit hebt gelezen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: WW2 kabels asbest?

Bericht door svdwal »

Beste Markblom,

Als jarenlange restaurateur en verzamelaar van oa verbindingsmateriaal kan ik je zeggen dat je je nergens zorgen over hoeft te maken. Sowieso niet bang laten maken voor een beetje asbest dat ergens in gebruikt is, zolang je het niet openmaakt, in gaat zagen of verpulverd is er niets aan de hand.

Asbest werd voor 1980 vrij algemeen gebruikt als isolator, het werd meegeweven in het isolatiedoek bij kabels om vonken etc. te doven en brand te voorkomen. Zit het in telefoonkabels, zou kunnen, maar omdat het zwakstroom installaties zijn is de noodzaak niet groot. Het is echter niet uit te sluiten maar niets om je direct zorgen over te maken.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
markblom
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mei 2022, 17:03
Gegeven: 1 keer

Re: WW2 kabels asbest?

Bericht door markblom »

Goedemiddag,

Ik heb op verschillende websites gelezen dat vroeger in de US asbest werd gebruikt als isolatie voor kabels, zoals:
https://inspectapedia.com/hazmat/Asbest ... lation.php

Ik heb mijn EE-8 US veldtelefoons bekeken en zag dat de drie 'conductors' gezamenlijk een afwerking van (wat leek op) katoendraden en daaromheen rubber hadden. Het lijkt mij dat dit geen asbest bevat. (zie foto 1-3)

Ook heb ik online een schema gevonden van de 'war department technical bulletin: electric wiring' van 1945 (tb 5-283-2) (foto 4-5). Hier staat dat alleen de 'heavy duty high amperage line' een laag van asbest bevat. Het lijkt mij niet dat dit type kabel gebruikt is voor veldtelefoons. Ik denk dat eerder de opbouw van 'bell wire' vergelijkbaar is met de CC-333 kabel van de EE-8. Dit omdat er staat: 'used for low-voltage lines on bell and signal equipment'. Wat is jullie mening hierover? Heeft iemand dit boek in zijn bezit en is mogelijk om foto's van andere bladzijdes te plaatsen?
Bijlagen
1678545066989.jpg
1678545066978.jpg
1678545066968.jpg
22516821049_3.jpg
51FTACxuxTL._SX398_BO1,204,203,200_.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: WW2 kabels asbest?

Bericht door asjemenou »

Zelf ben ik ook in het bezit van een aantal veldtelefoons waaronder de EE-8 en de EE-108, zij werden beiden gefabriceerd voor het WOII Sovjet leger; http://www.rkk-museum.ru/vitr_all/733_e.shtml
Veldtelefoons uit de WOII periode werkten meestal op een voeding van 1,5 of 2x 1,5 V batterijen. Het zal voor deze apparaten niet echt nodig zijn geweest om de bekleding van de bekabeling te voorzien van brandwerend (asbest) materiaal.

Zoals de TB5-283-2 uit je voorbeeld al vermeldt;
"Bell wire is used for low-voltage lines on bell and signal equipment. It is wrapped in two layers of cotton impregnated with paraffin."
Het lijkt mij dat je je niet direct zorgen behoeft te maken over de bekleding van bekabeling in WOII veldtelefoons.

Zoals de TB5-283-2 ook vermeldt, zal asbesthoudende bekabeling zijn toegepast in apparaten die een hoge temperatuur (Ampère) ontwikkelden. Ik denk hierbij aan de straalkacheltjes van vroeger, maar ook aan het stugge voedingssnoer van de strijkbout uit de tijd van mijn oma.

Tot slot, het is wel goed om kritisch te blijven kijken naar WOII gefabriceerde producten. In die periode was men niet zo bezig met het milieu als wat wij vandaag de dag zijn.
Veel voorwerpen uit die tijd zijn gecoat met loodhoudende verf en instrumentarium voor vliegtuigen en marskompassen waren voorzien van radiumhoudende verf. Het is daarom goed om na het vasthouden van al dit "moois" je handen te wassen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie