Identificatie granaat: Nederlandse 6 Veld

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Aberson
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2023, 17:44

Identificatie granaat: Nederlandse 6 Veld

Bericht door Aberson »

Dag alleen, bij het opruimen van een inboedel trof ik bijgaande granaat aan: Nederlandse 6Veld (ook elders eens tegen gekomen op dit forum in 2019).

Hoe weet ik of dit geladen/gevaarlijk is enzo? Wat moet ik er wel/niet mee doen?download/file.php?mode=view&id=67496
Bijlagen
IMG_4184.JPG
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Identificatie granaat: Nederlandse 6 Veld

Bericht door LDO »

Hallo Aberson,

Welkom op dit forum!
Het maakt eigenlijk niet uit hoe je kunt zien of dit scherp staat of niet: zelf op onderzoek gaan zonder gedegen kennis EN bevoegdheid grenst aan zelfmoord. Vermoedelijk is hij onklaar, er zijn weinig mensen die het risico nemen hun eigen huis op te blazen en scherpe granaten bewaren, MAAR je MAG er niet van uitgaan! Daar bovenop: het is in Nederland verboden bij wet om dit in je bezit te hebben tenzij je een ontheffing hebt voor het verzamelen van munitie, bommen en granaten in inherente toestand. Die krijg je niet zomaar en is aan strenge regels onderworpen.

Wat je nu vooral niet moet doen: het projectiel oppakken en het op de balie van het dichtsbijzijnde politiebureau leggen. Dan gaan ze niet blij met je zijn omdat er direct ontruimingsprotocollen in gang gezet moeten worden. Dat schijnt nog al eens te gebeuren.
Je moet ze wel bellen, en op luchtige toon uitleggen dat je iets aangetroffen hebt waar je liever niet mee opgezadeld blijft.

"Bel de politie via het telefoonnummer 0900-88 44. De politie schat in of de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) ingeschakeld moet worden. Laat het gevonden object niet achter op straat en neem het niet mee naar huis. Blijf bij het object totdat de politie er is."

De EOD komt hem waarschijnlijk oppikken bij je, dat is allemaal niet te spannend voor hen. Ik heb het zelf ook een keer meegemaat na een presentje van een vissende kennis. ('Jij verzamelt toch oorlogsrotzooi? Hier, cadeautje!' Paar enorme opgeviste granaten, duidelijk scherp. Even bellen en de Dienst heeft ze na controle tot ontploffing gebracht in de duinen, daar de Dienst vervoer onwenselijk achtte. :shock: Wel genoten van de gecontroleerde klap en de zandfontein!)

Dus voorzichtig er mee en bellen naar de Hermandad, dat is het enige juiste advies!

Overigens zijn hier meerdere leden met kennis van zaken en bevoegd verzamelaar van dit soort materiaal, dus we horen vanzelf waar de rode band voor staat. Hoogexplosief, brisant, gas, fosfor, ik noem maar wat zijstraten. Mooi exemplaar, zonder meer! Maar er zitten wat haken en ogen aan.

Houd ons op de hoogte, het is natuurlijk wel interessant allemaal!

Beste groet,
Martin
Aberson
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2023, 17:44

Re: Identificatie granaat: Nederlandse 6 Veld

Bericht door Aberson »

Ok dank voor het uitgebreide verhaal. Zal de politie eens gaan bellen. Leg het granaatje maar ergens in de schuir buiten.
We gaan het horen van hen en ik zal het hier delen!
Plaats reactie