Moet ik mijn inkomsten via Marktplaats of Vinted doorgeven aan de Belastingdienst?

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Moet ik mijn inkomsten via Marktplaats of Vinted doorgeven aan de Belastingdienst?

Bericht door LDO »

Al enkele malen viel mijn oog op deze berichtgeving in de kranten.
Heel kort door de bocht: Brussel vindt dat wanneer je meer dan 30 transacties òf meer dan 2000 eu omzet per jaar hebt op 2e hands sites, je belasting plichtig bent omdat men vermoedt dat je professioneel verkoper bent en dus BTW af moet dragen.
Waarbij ik me afvraag hoe dat gaat wanneer je een motor of auto online verkoopt. Of een dure helm van 2.500 eu.
Het laatste woord is er vast nog niet over gesproken, maar de noodzaak om met meerdere accounts te gaan werken en op MP geen betaalverzoeken meer te accepteren en alles als Niet Verkocht af te sluiten, lijkt zich aan te dienen. En geen Feedback meer te geven, want ergens moeten ze gaan tellen en bijhouden wat je verkocht hebt en dat kon wel eens aan de hand van betaalverzoeken gaan. Lees het en houdt de berichtgeving er over in de gaten. Persoonlijk verkoop ik heel wat oude militariafrummeltjes op jaarbasis, waar ik weer andere frummeltjes voor terug koop. Maar als dat voor de zoveelste x belast gaat worden dan, dan, dan.... Moet ik weer naar beurzen en cash afrekenen, of zo. Moeite doen in ieder geval. Brussel Bah! Belastingdienst zuigt ook. Ik ga een trekker kopen...

Moet ik mijn inkomsten via Marktplaats of Vinted doorgeven aan de Belastingdienst?

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... ingdienst/

Vinted, een online platform voor tweedehands kleding, laat de Belastingdienst vanaf 2024 meekijken. Als je meer dan 30 items of voor meer dan 2.000 euro per jaar verkoopt, krijgen zij automatisch een seintje. Wat betekent dat voor jou? Radar zocht uit wanneer je als online verkoper belasting moet betalen.

Is het je doel om winst te maken (en behaal je dat ook)?
Of je inkomstenbelasting moet betalen over verkochte spullen, hangt af van het doel van de verkoop. Heb je inderdaad een zak oude kleding die je nooit meer draagt en verkoop je deze via internet? Dan heb je waarschijnlijk geen winstoogmerk, de kleding zal in veel gevallen voor minder worden verkocht dan de aanschafwaarde.

Dat alles verandert wanneer je verkoopt met het doel om inkomsten voor jezelf te genereren. In plaats van een oude zak met kleding, koop je bijvoorbeeld bewust exclusieve sneakers in om op grote schaal - en met winst - door te verkopen op in het internet. In dat laatste geval ben je volgens de belastingdienst wél verplicht om je inkomsten door te geven.

Ben je ondernemer? En zo ja, voor inkomstenbelasting?
De Belastingdienst maakt onderscheid tussen verschillende zaken. De eerste vraag is: ben je een ondernemer? In het voorbeeld van de zak oude kleding ben je dat niet, omdat het meer tegen een hobby dan ondernemerschap aanschurkt. Maar is je doel toch echt om winst te behalen? Dan ben je mogelijk wel een ondernemer. De Belastingdienst heeft hiervoor criteria online staan, waarmee wordt bepaald of er sprake is van ondernemerschap of niet.

Het is mogelijk dat je voor de Belastingdienst géén ondernemer bent, maar wel inkomstenbelasting en/of btw moet afstaan vanwege je activiteiten op internet. De inkomstenbelasting wordt in dit geval hetzelfde berekend als bij ondernemers. Het verschil is dat je bepaalde aftrekposten dan niet kan toepassen. Inkomstenbelasting wordt altijd betaald over winst, dus als er geen winst wordt gemaakt zul je wel de inkomsten (en uitgaven) moeten doorgeven, maar hoef je er geen geld op toe te leggen.

Moet je ook btw afdragen?
Of je ook btw (ook wel omzetbelasting) moet afdragen als internetverkoper is dan weer afhankelijk van de volgende criteria, opgesteld door de Belastingdienst. Er wordt bijvoorbeeld meegewogen of je vaste en regelmatige inkomsten eraan overhoudt en of de inkomsten plaatsvinden buiten een mogelijke vaste baan.

Heb je een uitkering?
Voor personen die een uitkering ontvangen is het trouwens extra opletten. In dat geval ben je in de meeste gevallen verplicht al je werkzaamheden door te geven. Hieronder vallen dus ook de hobbymatige activiteiten. Mocht je in deze positie zitten is het daarnaast belangrijk hierover goed de administratie bij te houden. Bij het niet doorgeven, kan er later een vordering komen.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Moet ik mijn inkomsten via Marktplaats of Vinted doorgeven aan de Belastingdienst?

Bericht door CollectorWo2 »

Belasting betalen waar al belasting is voor betaald ?
Ze gaan harken de.....
Total control
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Moet ik mijn inkomsten via Marktplaats of Vinted doorgeven aan de Belastingdienst?

Bericht door Proos »

Ik snap het gevoel CollectorWo2. Toch ben ik persoonlijk erg blij dat ik in een land leef waar we met zijn allen belasting mogen betalen en ik daar zoveel voor terug krijg. Onderwijs voor je kinderen, een bezoek aan de huisarts, straatverlichting, dat ik de politie kan bellen als er een inbreker aan de deur rammelt. Dat we er samen ook voor zorgen dat als iemand even geen baan meer heeft er nog wel een inkomen is. Dat we ambtenaren betalen die zorgen dat er plannen gemaakt worden voor die nieuwe fietstunnel of woonruimte voor vluchtelingen. Dat ik morgen met het ov kan reizen. Het is teveel om op te noemen.

Het klopt dat je vaker betaald. Ik betaal belasting als ik salaris krijg, ik het op de bank heb staan en wanneer ik het uitgeef. Dat voelt misschien onredelijk, maar is prima eigenlijk: het moet ergens vandaan komen. Verdien je meer, betaal je meer. Heb je meer, betaal je meer. Geef je meer uit, betaal je meer. Zo draagt iedereen bij. Het is niet perfect, maar het is wel de bedoeling om het te koppelen aan hoeveel je krijgt, hebt en doet.

Waar het scheef loopt is wanneer jij wel belasting betaalt en ik niet. Dat is pas oneerlijk. Volgens mij gaat daar het artikel hierboven over. Mensen die gewoon een bedrijf runnen, maar dan op marktplaats bijvoorbeeld. Dat ze geen belasting betalen is een probleem. Niet omdat we ze niks gunnen, maar omdat we samen in dit land leven en ik het jou ook gun om niet voor deze ondernemers te hoeven betalen. Want dat doen we. Wij compenseren de gemiste inkomsten. Daarnaast gun ik ondernemers die wel belasting betalen hun inkomen (geen oneerlijke concurrentie) en diens medewerkers hun baan. Hoe zorg je daar voor: door eventuele excessen zoals een winkel beginnen op vinted ook mee te tellen. Het gaat er gewoon om dat iedereen eerlijk bijdraagt. Wanneer dat zo is betaal jij uiteindelijk minder.

Ik juich het toe, dit initiatief :-)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Moet ik mijn inkomsten via Marktplaats of Vinted doorgeven aan de Belastingdienst?

Bericht door LDO »

Ik hoop dat het niet zo'n vaart loopt als de reguliere kranten je willen doen laten geloven. Maar nieuws als: 'iedereen wordt leeggezogen!' trekt meer lezers dan: 'we gaan eens goed kijken wie hier de btw stelselmatig ontduikt'. Dat zijn degene (denk ik) die zich als particuliere verkoper hebben geregistreerd en pagina's nieuwe artikelen verkopen.
Maar de dingen waar ik me zorgen overmaak: Toen mijn maat overleed, heb ik op zijn verzoek zijn verzameling op allerlei kanalen verkocht. Voor zijn vrouw/weduwe. Dat ging om een stevig bedrag. Daar had ik niet graag op aangeslagen geworden. Dus zoiets zou wel eens onmogelijk kunnen worden zonder een enorme administratie. Niet dat ik natuurlijk verwacht aan de lopende band erfenissen te moeten verkopen, maar het is me nu 3 x gebeurd en het is iets waar ik graag mee help, het geeft vertrouwen weer als iemand dat aan je vraagt.
Hier op het werk slijt ik wel eens IT surplus die te goed voor de weggooi is en niet retour leverancier hoeft. Opbrengst: bier- en kleine uitgavenpot. Dat kunnen we wel schudden voortaan. En dat vind ik jammer. Ja, het is vast iets wat de belastingdienst niet zal toejuichen. Onze visie: anders wordt het echt afgevoerd en vernietigd en er staat helemaal niemand in de organisatie klaar om ons eens per maand een uurtje met een biertje en een enkel stukje kaas te gunnen. Soms, als we wild doen hebben we 2 blikjes bier de man en een worst kaas scenario…
Dat verkooprisico ga ik niet meer nemen omdat ze het als mijn inkomsten zullen gaan registreren. En dat vind ik jammer. Vroeger mocht ik mijn oude PC na 5 jaar mee naar huis nemen, waar hij nog prima mee kon met wat meer geheugen. Tot we te horen kregen dat het als inkomsten gold en het opgegeven moest worden. Dat soort betutteling maakt Den Burger ontevreden. Zachtjes op weg naar het verdwijnen van cash geld. Super dat de zware criminaliteit het dan slecht lijkt te krijgen, maar die verzinnen een uitweg, altijd. De gewone, redelijk wetsgetrouwe burger wordt steeds doder gereguleerd. Maar ik heb een erg negatieve bui vandaag, ik zal eens kijken hoe ik er morgen over denk! :bonk:
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Moet ik mijn inkomsten via Marktplaats of Vinted doorgeven aan de Belastingdienst?

Bericht door Madman »

Helemaal met je betoog eens Proos! Volgende week ga ik weer voor 2 a 3 maanden werken in Congo, een land waar weinig regels zijn en niemand moeilijk doet over handeltjes of corruptie! Ben altijd blij als ik weer in Nederland terugkom.
Plaats reactie