War merit cross nep!?

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Zeehondenspotter
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 okt 2022, 16:13
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 3 keer

War merit cross nep!?

Bericht door Zeehondenspotter »

Dag,

Excuus voor het niet opnieuw reageren op mijn eigen onderwerp van 2 geleden inzake war merit cross zonder zwaarden.

Heb zojuist mijn item ontvangen en twijfel om verschillende redenen erg aan de authenticiteit. Mede vanwege de termijn (nog enkele dagen) die ik heb om aan te geven of ik akkoord ben met de koop heb ik daarom dit onderwerp aangemaakt in de hoop snel antwoord te krijgen. Ik weet dat geduld een schone zaak is, maar er is dus redelijk haast geboden en vind het zelf erg moeilijk hier een oordeel over te vellen. Ben opzoek naar een kenner/expert die mij uitsluitsel kan geven over de volgende bijzonderheden, dus of dit ervoor zorgt dat dit item nep is.

1. De naald zit niet bevestigd aan een arm van het kruis waar de (ik noem het even 3 streepjes) aan bevestigd zijn (zie foto 1). Ik kan geen andere modellen online vinden die dit ook hebben. De naald zit altijd bovenaan. Nu lijkt het aan de zijkant van de medaille te zitten?

2. De naald zit erg ver op de arm. Zelfs zo ver dat hij er bijna bovenuit steekt. Dit heb ik ook nog niet eerder gezien en lijkt me bijna gewoon een foutje?

3. De randen van het midden zijn op de achterkant erg strak. Op geen een versie die ik online heb gezien is dit zo, daar zijn ze allemaal iets gerond aan de achterkant. Dit wijkt dus ook af van mijn verwachting.

Niets van dit was vooraf te zien op foto’s en daar baal ik ontzettend van. Hoop dat er iemand is die mij uit de brand kan helpen/kan vertellen of dit daadwerkelijk indicaties zijn van een neppe versie.
Bijlagen
331af665-8fff-44d1-aac6-ed9ec5024004.jpeg
cfb10503-6b4a-4fc5-a728-3d7a68820807.jpeg
739fad0b-72c4-4ce3-b2ef-32f13ba06707.jpeg
Zeehondenspotter
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 okt 2022, 16:13
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: War merit cross nep!?

Bericht door Zeehondenspotter »

Bijna niet te vinden online dit model, maar heb hem toch gevonden! En deze wijkt weinig af van die van mij blijkt:

https://www.ww2collectorsworld.com/meda ... t4cnkswurg

Wellicht weet iemand dus meer van deze specifieke medaille van deze maker!?
rik1988
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Re: War merit cross nep!?

Bericht door rik1988 »

Kijk hier eens, op pagina 2 staat ook een L/58 screwback. https://www.wehrmacht-awards.com/forums ... kers/page2

Ik heb 0 kennis van deze medailles, dat wil ik voorop zeggen. Maar heb beetje zitten zoeken en ben niet overtuigd. Allereerst vind ik de achterkant wel heel netjes eruit zien, geen enkel spoor van gebruik. Dan het omcirkelde pinnetje van foto 2 ziet er ook te netjes/symmetrisch uit. Zowel op het exemplaar van jouw link als die van mij zijn de pinnetjes asymmetrisch. En als laatste de 2 bobbeltjes bij de streepjes.
20230726_212646.jpg
Ook niet te zien bij de andere 2 medailles.

Misschien nog een foto van de schroefdop plaatsen?

Nogmaals ik ben geen kenner, dit is wat mij opvalt ter vergelijking met de andere 2. Ben benieuwd wat anderen ervan vinden.
Je zou het ook kunnen vragen op warrelics forum of wehrmacht-awards forum.
Zeehondenspotter
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 okt 2022, 16:13
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: War merit cross nep!?

Bericht door Zeehondenspotter »

rik1988 schreef: 26 jul 2023, 21:33 Kijk hier eens, op pagina 2 staat ook een L/58 screwback. https://www.wehrmacht-awards.com/forums ... kers/page2

Ik heb 0 kennis van deze medailles, dat wil ik voorop zeggen. Maar heb beetje zitten zoeken en ben niet overtuigd. Allereerst vind ik de achterkant wel heel netjes eruit zien, geen enkel spoor van gebruik. Dan het omcirkelde pinnetje van foto 2 ziet er ook te netjes/symmetrisch uit. Zowel op het exemplaar van jouw link als die van mij zijn de pinnetjes asymmetrisch. En als laatste de 2 bobbeltjes bij de streepjes.
20230726_212646.jpg
Ook niet te zien bij de andere 2 medailles.

Misschien nog een foto van de schroefdop plaatsen?

Nogmaals ik ben geen kenner, dit is wat mij opvalt ter vergelijking met de andere 2. Ben benieuwd wat anderen ervan vinden.
Je zou het ook kunnen vragen op warrelics forum of wehrmacht-awards forum.
Ha Rik,

Bedankt voor je reactie! Heb geen account daar en aanmaken kan momenteel niet/lukt niet :(. Zou je het wellicht kunnen screenen/doorsturen?

Achterkant ziet er op de foto netjes uit, maar is in het echt alles behalve 'netjes'. Daarnaast is de pin ook niet zo recht als de foto's doen vermoeden! Maar goede punten! Tot slot zie ik die bolletjes dus wel weer bij deze uitvoering in de link die ik eerder stuurde.
rik1988
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Re: War merit cross nep!?

Bericht door rik1988 »

Screenshot_20230727-150505_Samsung Internet.jpg
Zeehondenspotter
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 okt 2022, 16:13
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: War merit cross nep!?

Bericht door Zeehondenspotter »

Ha Rik,

Sorry voor mijn late reactie! Heb destijds wel je post gezien, maar per abuis vergeten te reageren :( .

Jouw screen was voor mij nogmaals een bevestiging dat ik dit wel kan vertrouwen (vanwege de vele vergelijkenissen). Heb dus besloten om het stuk te houden :).

Groet
Plaats reactie