Onbekend onderdeel

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Nilvo
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2023, 13:21

Onbekend onderdeel

Bericht door Nilvo »

Mijn kinderen liepen vandaag in een weiland vlak bij het spoor. In de wo2 is daar destijds een munitie trein ontploft en zodoende vinden we regelmatig restanten van de trein, de inhoud van de wagons en soms ook resten van de woningen die er stonden. Het komt gewoon bovendrijven zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

Nu kwamen mijn kinderen vandaag met iets wat mij lijkt op een slaghoedje of iets dergelijks, maar aangezien ik een totale leek ben waren we benieuwd of jullie dit misschien kunnen identificeren. Het is een beweegbaar pinnetje met een soort loszittend balletje wat meebeweegt met de pin. De bal zit opgesloten in de huls. De huls is op drie punten ingedeukt zodat de bal er niet uit kan.

In de bijlage enkele fotos.
Alvast bedankt!
Bijlagen
IMG20230820131613.jpg
IMG20230820131627.jpg
IMG20230820131703.jpg
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Onbekend onderdeel

Bericht door LDO »

Ik negeer je niet, ik weet het gewoon niet... :bonk:

Google lens zegt Oil Seal, Clutch Gear.
Is hij tot aan de ronde kant open, doorboord zeg maar?
Of is het onder de kogel gesloten?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Onbekend onderdeel

Bericht door asjemenou »

Dat is niet gek gedacht. Het zou inderdaad een smeernippel kunnen zijn; https://duckduckgo.com/?q=smeernippel&i ... &ia=images of het mondstuk van een vetpuit; https://duckduckgo.com/?q=vetspuit&iar= ... &ia=images
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Onbekend onderdeel

Bericht door Madman »

Onderdeel van een MIG las apparaat. Het lasmondstuk, daar wordt de lasdraad door aangevoerd.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Onbekend onderdeel

Bericht door LDO »

Madman schreef: 25 aug 2023, 17:28 Onderdeel van een MIG las apparaat. Het lasmondstuk, daar wordt de lasdraad door aangevoerd.
Dat matcht niet met dat kogeltje er indat de doorloop van de draad belemmert denk ik? Maar de gelijkenis is zeker aanwezig!
We komen er wel.
Maar we gaan voor naoorlogs tot nu toe denk ik?
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Onbekend onderdeel

Bericht door Madman »

Daar zit geen kogeltje maar is de lasdraad die in een bolletje veranderd is en vastzit, daarom wordt het mondstukje vervangen door een nieuwe. Heb er in mij werkzame leven vele vervangen om deze reden.
Plaats reactie