Bewerkingstijd inperken

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bewerkingstijd inperken

Bericht door Proos »

Beste leden,

De inleiding
Het komt wel eens voor dat iemand lid wordt, iets vraagt, antwoorden krijgt en daarna alles weghaalt. Dat past niet bij een forum, omdat de berichten van de leden samen de inhoud en gebruikerservaring maken. Je hebt een gesprek gevoerd en ineens slaat het nergens meer op.

De aanleiding
Naar aanleiding van dit specifieke geval (maar eigenlijk omdat het veel vaker voorkomt dan we zouden willen) leggen we het volgende wijzigingsvoorstel aan je voor.

Het voorstel:
Het wijzigen (beperken) van de termijn waarin je een eigen bericht op het forum nog zelf mag aanpassen, van 14 dagen naar 1 dag.

De gevolgen:
+ De mogelijkheid om een topic te saboteren voor andere leden wordt beperkt.
- De persoonlijke vrijheid voor leden met goede intenties neemt ook (evenredig) af.

De ledenraadpleging:
In dit topic kun je van reageren op het voorstel. Over een week, dus dinsdag 29 augustus maken we de balans op.

De disclaimer:
We gaan er niet van uit dat zo'n maatregelen als het inperken van de bewerkingstijd alles oplost. Wel blijft de schade voor de deelnemers beperkt tot een dag. Wijzigen kan na de termijn nog via een moderator. Het verwijderen blijft mogelijk tot 30 minuten na plaatsing, dat verandert niet.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Jason
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 apr 2023, 00:23
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Bewerkingstijd inperken

Bericht door Jason »

Ik vind dit een goede beslissing, als je niet achter hetgeen staat wat je hier plaatst moet je het sowieso niet plaatsen, topics leeghalen zeker in verificatie gevallen komt op mij ook altijd een beetje over als "bedankt voor de verkregen informatie, ik ben weer weg. Oh en niemand anders mag van deze informatie gebruik maken"

Wel zou er naar mijn mening altijd de mogelijkheid moeten zijn om met een moderator te overleggen of er iets in een topic aangepast kan worden of eventueel helemaal verwijdert kan worden. Als het maar te bespreken valt.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Bewerkingstijd inperken

Bericht door okke »

Helemaal mee eens.
Wel moet het natuurlijk mogelijk blijven om via moderatoren je bericht later te laten aanpassen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Bewerkingstijd inperken

Bericht door racefiets »

Vind een dag nog lang. Zou wat mij betreft nog korter mogen.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Bewerkingstijd inperken

Bericht door patrickh »

Maar mis ik nu weer een bericht over zoldervondst machinepistool van gisteren of eergisteren?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Bewerkingstijd inperken

Bericht door asjemenou »

Als moderator van dit forum zijnde moet ook ik helaas constateren dat het leeg editen van topics regelmatig voorkomt. Niet zelden gaat het dan om een topic waarin om taxatie van een object wordt gevraagd.
Zo verging het dus ook met de topic "m42 stahlhelm met rautarn en draad". De topicstarter had eigenhandig de topic leeg geëdit.
Als moderator kun je dan het volgende doen; je plaatst een laatste reactie en sluit de topic vervolgens af of je verwijdert de nutteloos geworden topic in zijn geheel. Ik heb voor het laatste gekozen. De topicstarter heb ik middels een PB wel aangesproken op het leeg editen van zijn topic.
Ik heb mij toen niet gerealiseerd wat een commotie ik teweeg zou brengen met het verwijderen van de topic; viewtopic.php?p=545031#p545031 Misschien is het toch beter om bij een volgende keer zo'n topic op slot te doen.
Stiekem ben ik ook wel benieuwd of de topicstarter zich bewust is waartoe het eigenhandig leeg editen van zijn topic heeft geleid.

Om dit soort misstanden in de toekomst enigszins tegen te gaan ben ik ook een voorstander van het verkorten van de bewerkingstijd.
Mocht je naderhand toch iets gewijzigd willen hebben in je topic dan kun je altijd een moderator of beheerder hierover benaderen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Bewerkingstijd inperken

Bericht door utmi »

Voor.

Zoals Racefiets zegt, vind ik een dag nog lang wat mij betreft is één uur ook ok als het editen gebruikt wordt voor taalkundige aanpassingen/fouten of een kleine toevoeging die men ziet na het plaatsen en nog eens overlezen van de post.

Wat ik constateer is dat verreweg het merendeel wordt leeg gehaald omdat de verkregen feedback hen niet past: Objecten blijken reproducties of fantasie te zijn. Men wil hun spullen nog kunnen plaatsen/verkopen op bijvoorbeeld Marktplaats, zonder dat ergens het object als "niet origineel wo2" is beoordeeld.
Their name liveth for evermore
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Bewerkingstijd inperken

Bericht door Madman »

24 uur wekt prima op mijn forum, 1 uur is te kort. Vaak corrigeert men een fout of onvolkomenheid na een reactie van iemand. Een reactie van andere komt vaak later dan na 1 uur. Dus gewoon proberen met 24 uur.
Gebruikersavatar
brastra
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 aug 2010, 09:08
Gegeven: 1 keer

Re: Bewerkingstijd inperken

Bericht door brastra »

Eens met de stelling om van 14 dagen naar 1 dag te gaan dit om het eigen bericht aan te passen na plaatsing (aanvulling/verduidelijking)
Vervelend is het zeker dat een topic wordt leeg gehaald met het doel het object te verkopen waar dan ook, omdat men niet met het gegeven antwoord
tevreden/eens is of men dat niet wil horen dat het object niet origineel is of de gegeven info geheel voor zich zelf te houden zodat anderen geen kennis er van kunnen nemen.
En dit gebeurt zeer vaak als men de andere sites ziet en volgt dit eigenlijk meer dan eens.
Dat een topic aangepast kan worden via een moderator is de enigste en juiste weg om vervuiling en lege topics tegen te gaan.
Door deze regel aan te passen geeft dit mogelijk ook de impact om na te denken voor dat men wat plaatst.
Er zijn hier veel leden met kennis van zake en die zullen een eerlijk antwoord geven op basis van hun ervaring en kennis.
Dit zeker in geval van verificatie als hier om gevraagd wordt.
Laatst gewijzigd door brastra op 24 aug 2023, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Bewerkingstijd inperken

Bericht door patrickh »

patrickh schreef: 22 aug 2023, 23:07 Maar mis ik nu weer een bericht over zoldervondst machinepistool van gisteren of eergisteren?
Of niet?
Gebruikersavatar
Combat Collector
Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 19 feb 2021, 16:53
Locatie: Nederland
Gegeven: 10 keer
Ontvangen: 28 keer

Re: Bewerkingstijd inperken

Bericht door Combat Collector »

patrickh schreef: 24 aug 2023, 21:27
patrickh schreef: 22 aug 2023, 23:07 Maar mis ik nu weer een bericht over zoldervondst machinepistool van gisteren of eergisteren?
Of niet?
Klopt was een bericht over een gevonden MP40, welke ik inderdaad ook niet meer terug kan vinden.
"The tragedy of war is that is uses man's best to do man's worst."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Bewerkingstijd inperken

Bericht door patrickh »

Zie je...
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Bewerkingstijd inperken

Bericht door CollectorWo2 »

patrickh schreef: 25 aug 2023, 17:27Zie je...
Zal ook wel door de tp starter gedelete zijn.
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Bewerkingstijd inperken

Bericht door Pak88 »

ik ben ook voor, zeker als het gaat om reproductie of fantasie rommel. wat afgekeurd word, wat men daarna vlug wil verwijderen om het toch nog iemand anders in de maag te kunnen splitsen.
er zullen echter ook mensen de dupe zijn van de nieuwe regel, degenen die heel naief hier een gevonden [vaak vastgeroest] vuurwapen of zoiets tonen. met de vraag wat is dit precies en wat is het waard. dat die mensen alles willen weghalen, nadat ze te horen hebben gekregen dat het niet legaal is. begrijp ik.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Bewerkingstijd inperken

Bericht door racefiets »

In dat gebal kan je altijd een moderator even een berichtje sturen.
Plaats reactie