welke versie NL helm is dit, M33 of M38?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ckienhuis

welke versie NL helm is dit, M33 of M38?

Bericht door ckienhuis »

Hallo mensen,

Graag maak ik gebruik van jullie expertise. Enige tijd geleden heb ik een helm gekocht, die aangeprezen werd als M34 helm.
Aan de hand van het boek van de heer De Joode heb ik geprobeerd te achterhalen welk type helm dit is.
Ik denk te kunnen concluderen dat het hier inderdaad om een M33 of M38 versie gaat van de Nederlandse helm en niet om een M27.
Helaas kan ik niet vaststellen of mijn exemplaar een M33 of M38 betreft. Zelf neig ik naar M38, gezien de lengte van de helm (ca. 288 mm, gemeten vanaf het midden voor tot midden achter). Ook ben ik benieuwd op welke wijze het binnenwerk geplaatst is (Nederlandse of Roemeense wijze). Wie kan mij meer vertellen? Bij voorbaat veel dank!

Een CM stempel heb ik helaas niet kunnen ontwaren in de helm. Wel een KMD stempel (6e versie?).
Foto's bijvoegen lukt me helaas niet. Wie kan me uitleggen hoe ik dat moet doen. Met de foto's zouden jullie n.a.w. een oordeel moeten kunnen vellen.
Veel dank!

Met vriendelijke groet,

Chris Kienhuis
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: welke versie NL helm is dit, M33 of M38?

Bericht door asjemenou »

Hallo Chris,

Als je een profiel aanmaakt op het forum dan kun je ook foto's in je bericht plaatsen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie