Nederlands Opbouwdienst uniform?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
BurningTyre
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jan 2023, 14:45
Gegeven: 1 keer

Nederlands Opbouwdienst uniform?

Bericht door BurningTyre »

Ik heb een aantal foto's van mijn opa waarvan ik graag wat meer zou willen weten (uniformen of andere kenmerken).

Hij is in 1937 opgekomen (gewoon dienstplichtige) bij Regiment Kustartillerie, 1938 met groot verlof.
Aug 1939 opgeroepen (mobilisatie) bij Hoek van Holland (Batterij VII Rozenburg om precies te zijn)

Ik vermoed dat het uniform op de foto's aangepast was voor de opbouwdienst.

De foto's zouden dan genomen moeten zijn in 1940.


Het witte driehoek van de opbouwdienst lijkt mij duidelijk zichtbaar, maar wat zit daar dan vlak onder? Dit heb ik op andere foto's van opbouwdienst uniformen nog niet eerder gezien:
forum.jpg
Op deze foto ontbreken de Kustartillerie kraagemblemen en zie ik een koord om de arm. Is dit dan ook mogelijk van opbouwdienst?
forum2.jpg
Deze heb ik ook, is afgedrukt als soort ansichtkaart. Maar daarop is het uniform van mijn opa niet zo goed te zien (3e van rechts, achteraan)
Bovendien lijkt dit een ander uniform als de 2e pasfoto.
forum3.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Nederlands Opbouwdienst uniform?

Bericht door patrickh »

Dat zijn mooie foto's! Dank voor het delen!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Nederlands Opbouwdienst uniform?

Bericht door LDO »

Bijzondere foto's, heel mooi en je komt ze zelden tegen. Dat nestel / koord om de linker arm is zeker ook een Opbouwdistinctief, dat heb ik meer gezien op Opbouwdienst uniformen. Het vierkant vraag ik voor je na. Mijn Grote Vriend van Dutch Militaria weet veel van de Opbouwdienst, ik weet alleen wat globale dingen.

Ik ga snuffelen, leuk!
Prachtige foto's!
BurningTyre
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jan 2023, 14:45
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlands Opbouwdienst uniform?

Bericht door BurningTyre »

Ik heb nu in ieder geval via het Nationaal Archief bevestigd gekregen dat hij daadwerkelijk bij de opbouwdienst heeft gezeten en wel van 15 Juli 1940 (oprichting) tot 4-Januari-1941. (aanvaarding burgerbetr.). Dat zal denk ik betekenen dat hij een burgerbaan gevonden had waardoor hij eruit mocht.

Ben blij dat ik dit gevonden heb.


Iemand bekend hoe de verschillende korpsen en regio's van de opbouwdienst opgebouwd waren?
Ben benieuwd of ik verder kan onderzoeken waar hij exact zat.

Er staat bij Ingedeeld bij:

4-6-1 (15-7-1940)
1-5-4 (30-10 1940)
4-7 (1-11-1940)
2023-11-10_111908_blur.jpg
2023-11-10_112458_blur.jpg
BurningTyre
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jan 2023, 14:45
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlands Opbouwdienst uniform?

Bericht door BurningTyre »

LDO schreef: 08 nov 2023, 12:25 Bijzondere foto's, heel mooi en je komt ze zelden tegen. Dat nestel / koord om de linker arm is zeker ook een Opbouwdistinctief, dat heb ik meer gezien op Opbouwdienst uniformen. Het vierkant vraag ik voor je na. Mijn Grote Vriend van Dutch Militaria weet veel van de Opbouwdienst, ik weet alleen wat globale dingen.

Ik ga snuffelen, leuk!
Prachtige foto's!
Ik ben benieuwd of je al meer informatie hebt kunnen inwinnen?
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Nederlands Opbouwdienst uniform?

Bericht door LDO »

Nee nog niet veel. Iemand suggereerde dat het gewoon een diensttak distinctief was van het NL leger, maar of dat een logische plek is durf ik niet te zeggen. Maar er zijn hier NL uniformkenners genoeg die dat kunnen beamen of ontkennen. Ik snuffel door!
BurningTyre
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jan 2023, 14:45
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlands Opbouwdienst uniform?

Bericht door BurningTyre »

Ik vond op:
https://muizenest.nl/2021/01/22/nederla ... 20verlopen.

De volgende tekst:

De staf van de Opbouwdienst ging zetelen in Den Haag. De Dienst zou vier zogenaamde Opbouwdistricten gaan tellen, gevestigd in Den Haag (District I), Amsterdam (District II), Utrecht (District III) en Arnhem (District IV). Elk district zou zijn opgebouwd uit twintig zogenaamde Opbouwkorpsen, dat elk weer zou bestaan uit vier Opbouwafdelingen van tweehonderd man. Een Opbouwafdeling zou bestaan uit vier Groepen van elk vier Ploegen. De Opbouwdienst zou dus een personele omvang hebben van omstreeks 64 000 man.


Er staat op de kaart van mijn opa:

4-6-1 (15-7-1940)
1-5-4 (30-10 1940)
4-7 (1-11-1940)

Is er iemand bekend met deze indeling? Kan ik hieruit iets concluderen?

In het nationaal archief ligt ook het e.e.a. van de Opbouw Dienst. Iemand daar weleens doorheen gestruind?

https://www.nationaalarchief.nl/onderzo ... ef/2.04.74

Waar moet ik beginnen te zoeken? Zou er ergens registratie aanwezig zijn dat matcht met de districten/korpsen die op de kaart van mijn opa staan?
Plaats reactie