K98 huls Omaha beach

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Mdgrnd
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2022, 02:00

K98 huls Omaha beach

Bericht door Mdgrnd »

Ik heb deze huls op de top van een duin op Omaha beach gevonden maar toen ik de Stams opzocht kreeg ik een Poolse k89 huls heeft iemand hier een verklaring voor. De stamps zijn, 67 pk 25 e.
Kubelwagen 2000
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 feb 2020, 12:04
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: K98 huls Omaha beach

Bericht door Kubelwagen 2000 »

De Duitsers gebruikten maar al te graag wapens en munitie van landen die ze hadden veroverd. In de duinen van Noord-Holland heb ik ook genoeg Poolse 7,92 mm (k98 kaliber) hulsjes gevonden.
Verplaatst van Identificatie onbekende militaria naar Munitie op 10 dec 2023, 17:07 door asjemenou

Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: K98 huls Omaha beach

Bericht door LDO »

+1
In de duinen van Katwijk en omstreken van alles tegen gekomen. Ik kon niet alles determineren maar Nederlands, Duits, Engels, Belgisch, Frans, Russisch, Amerikaans, van alles gevonden. Wat niet verbazend is wanneer je bedenkt dat er minstens drie, vier nationaliteiten hebben geoefend met een variateit aan al dan niet buitgemaakte wapens. Plus dat er in de omgeving van Vliegkamd Vlakenburg stevig geravot is tussen Nederland en vliegend/springend/landend personeel van Hermann Göring.

Bedenk ook dat waar de buren ongevraagd naar binnen kwamen, ze de hele wapenindustrie overnamen en ofwel de boel leegplunderden en naar de Heimat afvoerden of de productie in handen namen. En dus kwamen er 'vreemde' batchnummers en stempels in de hulzen terecht.
Dus een hele leuke vondst en goed verklaarbaar!
Plaats reactie