Komt de eod hier voor?

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Daan wo2
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 jan 2024, 22:24

Komt de eod hier voor?

Bericht door Daan wo2 »

Ik had laatst een kogel gevonden. Nou had ik die dag daarvoor al een ontsteker gevonden en gemeld. En de EOD kwam daar toch al voor dus ik dacht ik leg die kogel ernaast. Maar ik weet niet zo goed of dat ik kogels moet melden of gewoon moet laten liggen. Dus wie helpt mij.
Verplaatst van Bodemvondsten naar Munitie op 21 feb 2024, 21:34 door asjemenou

Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Komt de eod hier voor?

Bericht door Pak88 »

de kogel zelf is geheel onschadelijk, tenzij het een is met lichtspoor. mag je gewoon in bezit hebben zonder vergunning.
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Komt de eod hier voor?

Bericht door ammo »

Pak88 schreef: ↑22 feb 2024, 18:57 de kogel zelf is geheel onschadelijk, tenzij het een is met lichtspoor. mag je gewoon in bezit hebben zonder vergunning.
Leg eens uit,je mag geen kogels/ projectielen in bezit hebben zonder verlof of ontheffing.
Nemo Me Impune Lacessit
Daan wo2
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 jan 2024, 22:24

Re: Komt de eod hier voor?

Bericht door Daan wo2 »

maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag
rik1988
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Re: Komt de eod hier voor?

Bericht door rik1988 »

Ik zou een kogel niet melden want dan blijf je aan de gang.. gat dieper graven en weg ermee. Ik heb 1x kogels gemeld omdat ze maar bleven komen en ook gekleurde punten hadden. Dan is het wel de moeite.
Daan wo2
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 jan 2024, 22:24

Re: Komt de eod hier voor?

Bericht door Daan wo2 »

Dus als een boel kogels hebt gevonden is het wel de moeite?
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Komt de eod hier voor?

Bericht door Pak88 »

ik meen mij te herinneren dat zoiets al eens op dit forum ter sprake kwam en dat geweer kogels hebben wel mag, als er geen hulzen bij zijn.
rik1988
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Re: Komt de eod hier voor?

Bericht door rik1988 »

Daan wo2 schreef: ↑24 feb 2024, 15:40 Dus als een boel kogels hebt gevonden is het wel de moeite?
Naar mijn mening wel.

Maar volgens mij heerst er wat verwarring. Gaat het om een kogelpunt of een complete kogel met huls kruit en punt?
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Komt de eod hier voor?

Bericht door ammo »

Pak88 schreef: ↑25 feb 2024, 20:00 ik meen mij te herinneren dat zoiets al eens op dit forum ter sprake kwam en dat geweer kogels hebben wel mag, als er geen hulzen bij zijn.
Losse kogels/projectielen zijn ook illegaal zonder verlof,/ontheffing.
Nemo Me Impune Lacessit
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Komt de eod hier voor?

Bericht door Pak88 »

goh dan heb ik het mis, misschien was het dan op een belgisch forum. erg streng dus in nederland, ik zal me voor ieders gemak niet meer met munitie bemoeien. het is tenslotte jou specialiteit ook. ammo.
begrijp jij misschien ook waarom een glasmijn niet mag? het is tenslotte een glazen kom met deksel. ik zie het gevaar er niet van in, of weigeren ze gewoon om uitzonderingen in de wet op te nemen? een houten replica van een steelgranaat is ook zoiets. vrij ongevaarlijk, en ook niet bedreigend.
Zandhei
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 aug 2022, 21:13
Gegeven: 2 keer

Re: Komt de eod hier voor?

Bericht door Zandhei »

Ik spaar gevonden kogels op en bewaar ze buiten (op advies van de politie) in een blik met zand. Wanneer ik er een aantal heb bel ik met 0900-8844 en dan komen ze het ophalen.
Voor iedere kogel bellen is wat overdreven wanneer je ze vaker vind. Daarnaast vind mijn vrouw het niet prettig wanneer de politie om de haverklap voor de deur staat πŸ˜‰

Maar ze komen ook voor 1 kogel hoor, geen probleem! Nooit commentaar op gehad.
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Komt de eod hier voor?

Bericht door ammo »

Pak88 schreef: ↑26 feb 2024, 20:09 goh dan heb ik het mis, misschien was het dan op een belgisch forum. erg streng dus in nederland, ik zal me voor ieders gemak niet meer met munitie bemoeien. het is tenslotte jou specialiteit ook. ammo.
begrijp jij misschien ook waarom een glasmijn niet mag? het is tenslotte een glazen kom met deksel. ik zie het gevaar er niet van in, of weigeren ze gewoon om uitzonderingen in de wet op te nemen? een houten replica van een steelgranaat is ook zoiets. vrij ongevaarlijk, en ook niet bedreigend.
De Nederlandse wapenwetaakt geen uitzondering,een mijn is een mijn.
Replica s kun je mee dreigen en daar gaat het om ,hetzelfde geld voor doorsnedes.
Nemo Me Impune Lacessit
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Komt de eod hier voor?

Bericht door ammo »

ammo schreef: ↑27 feb 2024, 21:12
Pak88 schreef: ↑26 feb 2024, 20:09 goh dan heb ik het mis, misschien was het dan op een belgisch forum. erg streng dus in nederland, ik zal me voor ieders gemak niet meer met munitie bemoeien. het is tenslotte jou specialiteit ook. ammo.
begrijp jij misschien ook waarom een glasmijn niet mag? het is tenslotte een glazen kom met deksel. ik zie het gevaar er niet van in, of weigeren ze gewoon om uitzonderingen in de wet op te nemen? een houten replica van een steelgranaat is ook zoiets. vrij ongevaarlijk, en ook niet bedreigend.
De Nederlandse wapenwet maakt geen uitzondering,een mijn is een mijn.
Replica s kun je mee dreigen en daar gaat het om ,hetzelfde geld voor doorsnedes.
Nemo Me Impune Lacessit
Daan wo2
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 jan 2024, 22:24

Re: Komt de eod hier voor?

Bericht door Daan wo2 »

oke bedankt vooral deze reacties nu weet wel wat ik de volgende keer ga doen als een kogel vind
Plaats reactie