Theo van Gogh vermoord..

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Uit solidariteit.
Laatst gewijzigd door KätheHelfrich op 05 nov 2004, 13:16, 2 keer totaal gewijzigd.
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Uit solidariteit.
Laatst gewijzigd door KätheHelfrich op 05 nov 2004, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Remarque schreef:De centrale vraag die ik stel is of je van een beetje profeet meer mag verwachten.
Zoals al eerder opgemerkt: vooralsnog is er twijfel of hij überhaupt gemeenschap met haar had voor haar puberteit. Je kan het hem niet verwijten als het helemaal niet waar was.

Maar ipv. de zo druk maken over de inhoud van de Koran zou je je ook drukker kunnen maken over discriminerende Bijbelteksten.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Harro schreef:discriminerende Bijbelteksten.
Leviticus bijvoorbeeld, voor de geïnteresseerden:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=69737#69737
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Oke, to the point maar weer. We dwalen zeer, zeer veel af. Wel grote topic.... Ik bedoelde inderdaad Extremisten, heb er rechts neer gezet omdat je hier meer van hoort.
Wat mij een beetje verwarrend is is de linkse en rechtse sfeer in deze discussie. De enige (die volgens mij) alleen kritiek levert is Remarque, dus vraagje aan Remarque: Wat probeer je te berijken? (hoezo ik jou noem? deze topic is zowat vol gepost door jou)

/EDIT: Waar willen we eigenlijk met deze discussie naar toe gaan?
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Harro schreef:Maar ipv. de zo druk maken over de inhoud van de Koran zou je je ook drukker kunnen maken over discriminerende Bijbelteksten.
Inderdaad, maar de nuance die je moet aanbrengen is dat de bijbel in de door jou bedoelde aspecten niet langer letterlijk worden genomen door radicale groepen. Het verschil is dat grote groepen moslims dit wél doen (bv. Taliban).
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Thomas schreef:
Harro schreef:Maar ipv. de zo druk maken over de inhoud van de Koran zou je je ook drukker kunnen maken over discriminerende Bijbelteksten.
Inderdaad, maar de nuance die je moet aanbrengen is dat de bijbel in de door jou bedoelde aspecten niet langer letterlijk worden genomen door radicale groepen. Het verschil is dat grote groepen moslims dit wél doen (bv. Taliban).
Er zijn wel degelijk radicale Christelijke groepen die deze bijbelteksten letterlijk nemen. Zoals de conservatieve achterban van George W. Bush bewijst.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Harro schreef:
Thomas schreef:
Harro schreef:Maar ipv. de zo druk maken over de inhoud van de Koran zou je je ook drukker kunnen maken over discriminerende Bijbelteksten.
Inderdaad, maar de nuance die je moet aanbrengen is dat de bijbel in de door jou bedoelde aspecten niet langer letterlijk worden genomen door radicale groepen. Het verschil is dat grote groepen moslims dit wél doen (bv. Taliban).
Er zijn wel degelijk radicale Christelijke groepen die deze bijbelteksten letterlijk nemen. Zoals de conservatieve achterban van George W. Bush bewijst.
Ja, maar dan hebben we het over de tien geboden en dergelijke. Niet echt opruiend of gevaarlijk. Het opnemen van slangen (wat letterlijk wordt beoefend) is alleen schadelijk voor de katholieken die dit doen, al is het een miniscule groep. De achterban van Bush is trouwens natuurlijk véél ruimer dan een paar radicalen (die echter géén mensen onthoofden of vermoorden, zoals hun radicale tegenhangers elders).
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Thomas schreef:Inderdaad, maar de nuance die je moet aanbrengen is dat de bijbel in de door jou bedoelde aspecten niet langer letterlijk worden genomen door radicale groepen. Het verschil is dat grote groepen moslims dit wél doen (bv. Taliban).
Denk aan Jehova-getuigen die hun kind laten doodbloeden op straat omdat het geen bloedtransfusie mag krijgen zogenaamd. En die "wijsheden" halen ze dus uit de Bijbel en passen het nog toe ook!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Thomas, ik doel eigenlijk meer op b.v. geweld tegen homo's en aanslagen op abortusklinieken en artsen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Proos schreef:
Thomas schreef:Inderdaad, maar de nuance die je moet aanbrengen is dat de bijbel in de door jou bedoelde aspecten niet langer letterlijk worden genomen door radicale groepen. Het verschil is dat grote groepen moslims dit wél doen (bv. Taliban).
Denk aan Jehova-getuigen die hun kind laten doodbloeden op straat omdat het geen bloedtransfusie mag krijgen zogenaamd. En die "wijsheden" halen ze dus uit de Bijbel en passen het nog toe ook!
Oh ja, Jehova, deze was ik inderdaad vergeten. Waar staat dat echter in de bijbel? Nu ja, het is nog steeds geen vergelijk met het oproepen tot slagen van vrouwen en erger. Ik herinner me dat ik vroeger met een getuige van jehova op school zat, was een prima kerel. Hij ging alleen niet mee met ons in de kerk ter communie. Dus "radicaal" weet ik toch niet hoor. Alhoewel misbruiken en gebroken gezinnen er vaker terug te vinden zijn wegens rigide leefregels.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Harro schreef:Thomas, ik doel eigenlijk meer op b.v. geweld tegen homo's en aanslagen op abortusklinieken en artsen.
Dat zijn'Einzelgänger', vaak mensen met psychische problemen ("God zei me dat ik het moest doen", "ik ben op een missie van God"), de katholieke kerk noch de bijbel roepen er niet toe op. Maar ja, deze vergelijking gaat op, al moet er worden bijgezegd dat het een absolute minderheid is. Er zijn zonder twijfel ook massamoordenaars geweest die handelden uit een of andere overtuiging. Heeft niets met de kerk te maken.
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Proos schreef:
Harro schreef:discriminerende Bijbelteksten.
Leviticus bijvoorbeeld, voor de geïnteresseerden:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=69737#69737
Misschien moet je eens verder lezen dan je neus lang is. In plaats van de Bijbel zwart te maken. Ik heb je al uitgelegd dat deze teksten die jij noemt burgerlijke wetten zijn die hedentendage niet meer gelden. Zie: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=69737#69737

Net als wat Thomos zegt, en wat ik al eerder aangehaald heb, is dat geen christen deze nog in praktijk brengt en ons aller moslim vrienden in sommige gevallen wel.

Beter zou je ook een teksten aan kunnen halen als 1 Thessalonicenzen 5 vers 15: "Ziet dat niemand kwaad voor kwaad vergelde, maar jaagt alle tijd het goede na, zo jegens elkander, als jegens allen".
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Thomas schreef:Oh ja, Jehova, deze was ik inderdaad vergeten.
Wat mij betreft is het moord wanneer een Jehova zijn kind bewust laat doodbloeden
Thomas schreef: Waar staat dat echter in de bijbel? Nu ja, het is nog steeds geen vergelijk met het oproepen tot slagen van vrouwen en erger.
Ik plaatste net nog een linkje naar Leviticus, moet je eigenlijk gewoon even lezen. De Bijbel staat er vol van.
Thomas schreef:Ik herinner me dat ik vroeger met een getuige van jehova op school zat, was een prima kerel. Hij ging alleen niet mee met ons in de kerk ter communie.
Ja, zeer aardige mensen, maar ze laten dus wel hun kind op straat doodbloeden. Ook in Nederland!
Thomas schreef:Dus "radicaal" weet ik toch niet hoor. Alhoewel misbruiken en gebroken gezinnen er vaker terug te vinden zijn wegens rigide leefregels.
Ze zijn veel radicaler dan jij van de buitenkant ziet en er geen gebeurtenissen plaatsvinden die het geloof van die Jehova's tot uiting brengt. In ieder geval is het geen erkend geloof in Nederland en dat is niet zomaar!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Idem met hun afkeer tegen inenten tegen polio, kinkhoest, e.d.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie