Determinatie Duitse helm!Rare luchtgaatjes!

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
siegfried
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2004, 19:13
Locatie: België

Determinatie Duitse helm!Rare luchtgaatjes!

Bericht door siegfried »

Hallo allemaal,
Lang geleden dat ik nog eens op het forum zat.

Ik zit me iets serieus af te vragen...omtrent een helm die we al lang liggen hebben.

Het gaat om een model van WO2 (of post WO2?), Duits...
Kenmerken:
*Binnenkant is zwart, of minstens zeer donker
*Buitenkant is witgeverfd...en deze witte kleur loopt tot aan de binnenkant, nl tot waar de nekbescherming ongeveer stopt.
*Er zijn aan beide zijden 2 verluchtingsgaten, dewelke bestaan uit 7 gaatjes, dus je zou direckt denken aan een ster, nl. " * "...maar deze gaatjes staan anders, nl. 2 boven, 2 onder en 1tje links en rechts, met in het midden ook nog eentje. Dus je zou kunnen zeggen dat ze stervormig staan, maar dan liggend.
*De helm heeft in totaal 7 rivetten: links en rehcts startend met een paar (2), links en rechts achter nog een, en dan achteraan nog een. Het straffe is dat het binnenwerk niet aan deze rivetten vastzit, daar het met ijzers is vastgehecht aan het midden van de helm...hoewel er bovenaan geen rivet zit.
Aan de 2 koppels rivetten, zitten, aan de eerste: de kinriem vast, aan de 2e een lederen flapje. Ook aan de 2 rivetten links en rechts achter zit een lederen flapje, net als aan de achterste. Deze flappen hebben de vorm van een pijl...ik vermoed dat ze dienen om iets aan te hangen...(zou het mss om een na-oorlogse brandweerhelm gaan?)

Dan het binnenwerk zelf:
Dit bestaat uit 1 geheel, in lichtbruin leder, met in totaal 8 flappen. Elke flap heeft 5 gaten. Aan het voorhoofd zijn er 4 lange rijen kleine gaatjes aangebracht (elke rij 29 gaatjes).
In het binnenwerk staan volgende gegevens:
"53-57"
Dan onder een simplistisch adelaarsteken, met de vleugels in een rechthoek de volgende letters: "BMVtdg", met daaronder "516"

In de nek staat enkel "OTJEN" (is waarschijnlijk de eigenaars' naam)

Een pluim voor hem die me kan helpen!! (heb zelf al op de bekendste sites eens rondgekeken...maar vind niet direct een vergelijkend type)

Groetjes
Siegfried

PS:Er staan emblemen op de helm...maar ik vermoed dat ze er naderhand opgezet zijn.
PS2:Net boven de rivetten, ringrond de helm, is een lelijke bruine streep waar te nemen...net van gedroogde lijm...enige betekenis?
In Vino Veritas
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Even verplaatst naar 'verzamelaars'.

De verluchtingsgaten doen mij (als niet-kenner op het gebied van duitse helmen) ook denken aan een brandweerhelm (WO2 of later).
siegfried
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2004, 19:13
Locatie: België

Niemand die me kan helpen?

Bericht door siegfried »

Is er nu werkelijk niemand die me met dit probleem kan helpen?

Ik kijk echt uit naar een wonderbarend antwoord!! :-)

Beste groeten,
Siegfried
In Vino Veritas
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Kun je misschien geen foto plaatsen van de helm? Zou denk ik wel makkelijk zijn.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Plaats reactie