Wie had de 'grootste Nederlander' moeten worden?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.

Wie had de 'grootste Nederlander' moeten worden?

Peiling eindigde op 16 dec 2004, 11:30

Johan Cruijf
1
3%
Willem Drees
1
3%
Desiderius Erasmus
5
16%
Pim Fortuyn
4
13%
Anne Frank
0
Geen stemmen
Vincent van Gogh
0
Geen stemmen
Antoni van Leeuwenhoek
1
3%
Willem van Oranje
15
48%
Rembrandt van Rijn
0
Geen stemmen
Michiel de Ruyter
4
13%
 
Totaal aantal stemmen: 31

Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

In dit lijstje kan natuurlijk alleen Willem van Oranje - Vader des vaderlands - de grootste zijn, hoewel niemand precies weet waarom hij deed wat ie deed.

Verder zien we dat als het over WO2 gaat altijd die goeie ouwe Bernhard wordt genoemd. Waarom heeft niemand het eigenlijk over koningin Wilhelmina ? Zij was zo'n taaie dat ze door Churchill met "Sir" werd aangesproken. Churchill zei verder over de Nederlandse regering dat Willemientje de énige Kerel was van het kabinet.

Bernhard heeft natuurlijk zijn bijdrage geleverd, maar ik heb toch een beetje het gevoel dat hij, als avonturier, het stiekem ook wel aantrekkelijk vond.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

Zo'n Poll op een WOII forum is natuurlijk vragen naar de bekende weg,
Was dit een sport-forum geweest had Johan gewonnen, maar goed,

Ik stemde, op Pim Fortuyn.
Waarom ? Omdat ik nu leef.
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Gebruikersavatar
Imme
Lid
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 17 mar 2005, 10:28
Locatie: Achterin een opel blitz, onder een zletbahn

Bericht door Imme »

Ik zou niet stemmen. Ik weet te weinig van de nederlandse geschiedenis om te weten waar ik het over heb, daar ben ik heel eerlijk in... Ik zou niet weten op wie ik moet stemmen, in ieder geval NIET op Pim Fortuyn of op een profsporter.
17th Engineers, We pave the way!
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

Ik weet te weinig van de nederlandse geschiedenis om te weten waar ik het over heb
Inderdaad ;)
Maar toch wou je even wat kwijt?
bedankt voor je bijdrage aan dit topic.
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Mc Reynolds
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mar 2005, 19:46

Bericht door Mc Reynolds »

Zonder Willem van Oranje geen Nederlanders. Hij is nummer 1 voor mij. Daarna Antonie van Leeuwenhoek, zonder hem zouden we nog aan koorts sterven. Daarna Erasmus, voor het recht op vrije meningsuiting het het stimuleren van humanisme.
Gebruikersavatar
Enigma
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 mar 2005, 11:25
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Enigma »

Ik mis koning Willem I in het rijtje. Ondanks mijn voorkeur voor een Republiek der Nederlanden vind ik hem de grootste Nederlander ooit vanwege zijn zeer vooruitstrevende visie op Nederland en de goede dingen die hij voor ons land en ons volk heeft gedaan. Wel jammer van het verlies van de zuidelijke Nederlanden in 1830 maar dat was vooral de schuld van de oppermachtige katholieke kerk en de Fransen die tegen Nederland samenspanden. Willem I wilde namelijk de macht van de kerk inperken en de Fransen hebben hun expansiedrang naar het noorden zelfs na Waterloo nooit opgegeven.
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

ok even denken..

Antonie van leeuwenhoek is natuurlijk meesterlijk belangrijk geweest voor de wetenschap, microscoop zo goed als uitgevonden, daarmee de spermacel en de bacterie ontdekt.

michiel a.d ruyter gaf de engelsen op zee elke keer op hun donder en beschermde nederland zo van een invasie

willem van oranje: legde het fundament voor de nederlandse republiek

erasmus, humanisme/filosofie EN!!! hij bedacht de napoleonische manier van veldslagen: 1e knielt, 2e rij staat en dan in salvo's schieten. Tenminste dat zag ik een keer op discovery channel



grootste nederlander voor mij...Antonie van Leeuwenhoek
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
harvester
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:43

Bericht door harvester »

En wat heeft Pim nu eigenlijk gedaan voor nederland?

Ik heb het zo met een half oor gevolgd en er was veel ophef rond, maar wat heeft hij nu verwezenlijkt behalve Nederland te laten rouwen (indien te beledigend, sorry, laat het mij weten en ik zal het aanpassen)?
Hell no, we don't die, We just go to hell to regroup
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Hij heeft niets wezenlijks gepresteerd, niets tastbaars. Maar zijn succes was zorgde voor een golf van frisse lucht door den haag en daarmee de rest van Nederland. Men durfde nu sneller dan ooit te zeggen wat men werkelijk vond, met name wat betreft de problemen omtrent de 'allochtonen'. Vooral Fortuyn's charisma zorgde hiervoor, want hij zei veel dingen waar Hans Janmaat in de jaren '80-'90 voor gelynched, genegeerd, uitgelachen en belachelijk gemaakt was.

Of zijn ideeën nou goed of fout, haalbaar of fantasie waren laat ik in het midden, maar vast staat dat 'Pim' meerdere taboes heeft doorbroken.
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

Wel een beetje jammer dat die frisse lucht weer weg is, Den Haag stinkt nu naar bedorven lucht'!

Waar Nederland honder jaar voor heeft gestreden wordt weggegeven in een week. (zorginstellingen/verzekeringen/gelijkheid)
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

E.T schreef:Wel een beetje jammer dat die frisse lucht weer weg is, Den Haag stinkt nu naar bedorven lucht'!

Waar Nederland honder jaar voor heeft gestreden wordt weggegeven in een week. (zorginstellingen/verzekeringen/gelijkheid)
Als je denkt dat jij het beter kan, ga je verkiesbaar stellen...
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

hoeft niet, paars kabinet was toch goed?
niets mis mee, alleen na de pim fortuyn crisis vond iedereen dat kok slecht was. Ik vond dat tenminste een sympathieke man, eentje die stond voor Nederland, en een eigen mening had.

Niet zo'n asslikkende harry potter :P
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

hoeft niet, paars kabinet was toch goed?
zeker, als je de staatsschuld en sebrenica voor lief neemt.
Ik heb er geen kracht meer voor
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

Sebrenica is discussiepunt, maar dat vind ik meer een schuld voor de NAVO dan voor Nederland. Ik bedoel, waarom zou je zware wapens meezenden als het een vredesmissie is?

Staatschuld, Nederland heeft een staatsschuld van 220 miljard euro, dat is niets vergeleken met bijvoorbeeld Frankrijk of Belgie (tenminste dat zegt mijn Economie leraar) Berlijn alleen heeft al een schuld van 20 miljard euro.
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Daar moet je niet al teveel naar luisteren, anders kan je ook zeggen "kijk eens naar Koeweit en Bahrein hoe klein de staatschuld daar is"
we hebben 220 miljard staatsschuld tegen 481 miljard BNP, dara moet toch wel wat van weg te werken zijn? en van de rente die we besparen het volgende jaar wéér wat schuld wegwerken?
Ik heb er geen kracht meer voor
Plaats reactie