Abdul-jabbar van de Ven

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Abdul-jabbar van de Ven

Bericht door Arjen »


Hij wordt wel de 'internet-imam' genoemd. Hij zou een inspirator zijn voor Mohammed B. en Jason W., die verdacht worden van moslimterrorrisme. Abdul-Jabbar van de Ven (25) kent de verhalen, maar studeert vooralsnog gewoon verder aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Nijmegen ; Nee, de namen van de vermeende terroristen zeggen hem niets. Ook de her en der afgedrukte foto's deden geen lampje branden. Met uitzondering van Jason W. ,,Die ken ik wel. Hij kwam een paar keer naar de moskee waar ik preekte. Ik herinner me hem omdat hij in totaal driemaal na afloop van de dienst contact met me zocht. Het is al een tijdje geleden, maar iets extreems of gevaarlijks heb ik destijds nooit in hem gezien.''

Toch bereidde Jason W. in het Haagse Laakkwartier onlangs aanslagen voor op onder anderen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen. En toen men hem samen met Ismail A. wilde arresteren, raakten drie agenten gewond door een handgranaat.

,,Er wordt nu gezegd dat Jason W. zich door mij liet inspireren. Ook bij andere verdachten zou dat het geval zijn. Maar ik weet daar oprecht niets van. Best mogelijk dat ze wel eens naar mij hebben geluisterd. Soms preek ik voor drie- of vierhonderd mensen. Dan weet ik echt niet wie dat allemaal zijn.''

Abdul-Jabbar van de Ven, 25 jaar oud en getooid met flinke bruine baard, wordt her en der omschreven als een radicale imam. Zelf bestrijdt hij die omschrijving om verschillende redenen. Ten eerste omdat hij welbeschouwd geen imam is. ,,Ik ben een student van de islam. En of ik radicaal ben? Ik roep niet op tot een jihad, een heilige oorlog. Dat kan ik ook helemaal niet. Ik sta wel achter de jihad die nu woedt in Irak en Palestina. Maar een jihad in Nederland is toch heel iets anders. Afgezien van de vraag of het volgens de islam is gewettigd hier zo'n strijd te voeren, moet je ook kijken of het verstandig is. Wat bereik je ermee? Kijk naar de moord op Theo van Gogh. Wilders is in de peilingen naar twintig zetels geschoten en de AIVD wordt uitgebreid.''


Heikel thema

De moord op Van Gogh is voor veel moslims een heikel thema. Voor Van de Ven niet. ,,Je kon erop wachten dat het een keer zou gebeuren. Ik heb geen moment gerouwd om zijn dood. Ergens was ik wel blij, Van Gogh deed niets anders dan moslims tot diep in hun ziel beledigen. Hij had wat mij betreft ook onder een trein mogen komen of aan kanker mogen doodgaan. Hij is dood, dat is wat telt. Dat hij door een moslim is vermoord, betekent wel dat het hele circus weer is losgebarsten.''

Het 'circus' kan volgens Van de Ven nog ernstige gevolgen hebben. ,,Je merkt dat door de gebeurtenissen 'onze' jeugd radicaliseert. Juist brandstichtingen bij scholen en moskeeën zetten kwaad bloed bij de groep die tot nu toe gematigd was. Die zeggen 'als het nog een keer gebeurt slaan we terug'. Dat is gevaarlijk. Het echte gevaar zit ook niet bij de schreeuwers, maar bij degenen waar je normaal niets van hoort of ziet. Inderdaad, zoals de jongens die nu zijn opgepakt.''

Abdul-Jabbar van de Ven ziet de sfeer verharden, maar is daar niet blij om. ,,Volgens de islam moet je niet oordelen vanuit je emoties, maar vanuit de oude teksten. Ik heb al verschillende malen opgeroepen tot kalmte. Onder meer toen men Wilders bedreigde en op een moment dat er hevig werd gescholden op joden. ''

Maar ook Van de Ven, die net met zijn foto in de krant wil, vraagt zich af hoe lang het allemaal nog goed gaat. Hij is op en top Nederlander, Brabander van geboorte, maar voelt zich sinds zijn bekering tot de islam een vreemdeling. ,,Het idee van een tolerant Nederland ben ik al lang verloren. Het is niet te beschrijven wat ik allemaal heb meegemaakt de laatste jaren. De sfeer is totaal intolerant. De AIVD volgt mij, bekijkt mijn e- mail, luistert mijn telefoon af. Twee jaar geleden werd ik tijdens een vakantie in Indonesië op hun verzoek opgepakt en het land uitgezet. Nog erger is het wat je allemaal over je heen krijgt in de vorm van dreigbrieven en e-mails en telefoontjes. Teksten als: 'We komen je vrouw opensnijden'. En dat alleen maar omdat ik moslim ben. Nee, ik weet wel zeker dat ik uiteindelijk Nederland verlaat en ergens naar toe ga waar ik mijn geloof normaal kan beleven. De laatste paar jaar hoor je dat vaak. Er vertrekken steeds meer moslims, ook Nederlanders, omdat je hier niet als gelijkwaardig wordt behandeld.''

bron: Rotterdams Dagblad
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Abdul-jabbar van de Ven

Bericht door robin.h »


,,Je kon erop wachten dat het een keer zou gebeuren. Ik heb geen moment gerouwd om zijn dood. Ergens was ik wel blij, Van Gogh deed niets anders dan moslims tot diep in hun ziel beledigen. Hij had wat mij betreft ook onder een trein mogen komen of aan kanker mogen doodgaan. Hij is dood, dat is wat telt. Dat hij door een moslim is vermoord, betekent wel dat het hele circus weer is losgebarsten.''
Zoiets zeg je toch niet :x
Ik zal er ook niet om rouwen als zo'n persoon word vermoord,mijn mening.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Abdul-jabbar van de Ven

Bericht door KevinP »

robin.h schreef:Ik zal er ook niet om rouwen als zo'n persoon word vermoord,mijn mening.
Waarin verschilt jouw mening dan met de zijne? Zo doen jullie beide dezelfde uitspraak...
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Abdul-jabbar van de Ven

Bericht door robin.h »

KevinP schreef:
robin.h schreef:Ik zal er ook niet om rouwen als zo'n persoon word vermoord,mijn mening.
Waarin verschilt jouw mening dan met de zijne? Zo doen jullie beide dezelfde uitspraak...
Ok,misschien was dat een beetje te overdreven. Maar ik bedoel maar,zo'n persoon roept toch op tot haat?
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

ik denk dat je het beter kan formuleren als dit:

"Ik zal er wel om rouwen als hij dood gaat met wat er dan zal gebeuren. In plaats van dat ze hem uit de politiek wensen, zien ze hem eerder dood, dat is een verkeerde instelling"

Lastig... Gehoord van iemand anders. Ik denk dat ik hem gelijk moet geven... dood is altijd een verkeerde instelling.. Als je die persoon zo gehaat hebt, wens je hem eerder uit de politiek, ipv dood. Of zie ik dit verkeerd? Ik vind het lastig om hier een mening over te geven en hem zo goed mogelijk proberen te formuleren.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Abdul-jabbar van de Ven

Bericht door KevinP »

robin.h schreef:Ok,misschien was dat een beetje te overdreven. Maar ik bedoel maar,zo'n persoon roept toch op tot haat?
Wat deze persoon verkondigt heeft veroordeel ik ook absoluut. Ik vind zo'n persoon een groot gevaar voor de samenleving en hij zal zeker aangepakt moeten worden. Daar zijn we het vast wel over eens. :)

Door deze persoon echter ook dood te wensen, doe je precies hetzelfde als wat hij deed en verspreid je dus ook haat. Haat moet je niet oplossen met haat maar met gezond verstand.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Jurryt schreef:Als je die persoon zo gehaat hebt, wens je hem eerder uit de politiek, ipv dood. Of zie ik dit verkeerd? Ik vind het lastig om hier een mening over te geven en hem zo goed mogelijk proberen te formuleren.
Als je echt iemand haat om zijn politieke uitspraken dan ben je volgens mij al een stap te ver gegaan. Je kan het oneens zijn met iemand, iemand niet mogen, een hekel hebben aan iemand etc. maar iemand echt serieus haten om zijn politieke uitspraken vind ik niet normaal. Dat past niet in een gezonde democratie en samenleving.

Als publiek persoon iemand in het openbaar serieus dood wensen gaat sowieso te ver. Zeker na alle gebeurtenissen van afgelopen dagen.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

KevinP schreef:
Jurryt schreef:Als je die persoon zo gehaat hebt, wens je hem eerder uit de politiek, ipv dood. Of zie ik dit verkeerd? Ik vind het lastig om hier een mening over te geven en hem zo goed mogelijk proberen te formuleren.
Als je echt iemand haat om zijn politieke uitspraken dan ben je volgens mij al een stap te ver gegaan. Je kan het oneens zijn met iemand, iemand niet mogen, een hekel hebben aan iemand etc. maar iemand echt serieus haten om zijn politieke uitspraken vind ik niet normaal. Dat past niet in een gezonde democratie en samenleving.
Geef ik je 100% gelijk in, ben het helemaal met je eens. Voordat men denkt dat ik hun gelijk geef, ik ben helemaal oneens met wat hij gezegt heeft en wat er gaande is. Maar als we naar de moslims kijken... Die zijn net als in de tijd toen de Christendom erg heersden in Nederland. Als iemand iets zei kon je diep, maar dan ook diep beledigt zijn. Dan kan je zo'n persoon die zoiets zegt niet anders verwoorden dan een "christen hater" dus die zou jij dan ook haten omdat hij het geloof, dus ook jezelf diep beledigt. Dit is nu ook het geval met de moslims. Als je het geloof zo kan beledigen, ga je een persoon sneller 'haten' dan 'niet in de politiek willen zien'. Als je snapt wat ik bedoel... Ik wil gewoon even zeggen dat ik kan begrijpen dat bepaalde mensen zulke mensen afschuwen, maar niet in de zin van moorden/dood, dat is gewoon te gek voor woorden

Begrijp me niet verkeerd... Ik probeer in te zien hoe zij dan denken zodat ik daar ook mijn mening over kan geven. Het is in ieder geval een zeer lastig geval om een uitgesproken mening over te hebben.

Maar nogmaals. Ik ben het 100% met Kevin eens dat dit gewon verkeerd is wat er gebeurd is.
Ik probeer alleen van meerdere kanten bekijken en daar mijn eigen mening van te maken.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Jurryt schreef: Maar als we naar de moslims kijken...
Even tussen ons:
Dit soort uitspraken werkt polariserend.
Dan gaan mensen groepen vormen en dan krijg je segregatie ipv integratie. Daar hebben we als land al een eerder mee te kampen gehad.
Toen noemden we het verzuiling.
Erg vervelende situatie...dan loopt de dialoog stuk..
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Tja... Moeilijk... Hoe wil je het dan noemen... Als je iets duidelijk wil maken is het handigst om wel onderscheid te maken tussen geloven. Moslim zijn betekenddat je een Islamiet bent... Christenen zijn mensen die onder de Christendom vallen.... Dus als "moslim" anders klinkt, mocht ik ook geen christenen zeggen.
Ik wil geen onderscheid maken tussen de "groepen" in Nederland. Maar ik zeg deze woorden om iets duidelijk proberen te maken.... Niet om ze in denigrerende wijze te beledigen.

Hoe had jij het eigenlijk gezegt met wat ik probeerde te zeggen?
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik wil eerst ff zeggen dat ik begrijp dat je het niet verkeerd bedoeld hoor.
Ik ben alleen van mening dat dit soort dingen niet werkt. Ik zou wat jij probeert te zeggen dan ook nooit gezegd hebben.
Ik heb zelf besloten dat er maar 1 oplossing is: allemaal elkaar vergeven en gewoon tof doen tegen elkaar. Gezien ik van geen enkele invloed ben op de rest van de wereld kan ik dat alleen maar doen in mijn leven en tegen de mensen die ik tegen kom. Alle andere dingen bestaan gewoon niet voor me.
En wanneer ik er 1tje tegenkom die inderdaad zijn vrouw slaat dan probeer ik daar iets aan e doen. Meer kan ik niet. Moeilijke problemen zoals klaas zegt a en mo zegt b bestaan dan niet.
Want of klaas of mo is gewoon een eikel die zijn bek had moeten houden en misschien wel beide. En meer dan dat word het dan niet.
Begrijp je een beetje?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Interessant gesprek tussen Jurryt en Arjen.

Vandaag las ik in de Sp!ts de verklaring van Van de Ven. Een halve pagina groot. Interessant stuk.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Uuh..overtiepen zit er zeker niet in?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Ja ik snap je denk ik wel Arjen.

Okke... Als je een scanner hebt die tekst kan lezen, zou dat mooi zijn!
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Op de site van Sp!ts kan ik niets vinden.
Op de site van volkskrant wel een samenvatting van de verklaring van Abdul-Jabbar van de Ven.
Op de site van NRC Handelsblad een samenvatting van het gesprek met Andries Knevel.

De tekst zelf heb ik niet kunnen vinden met Google.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie