Foto amerikanen in Maastricht

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Foto amerikanen in Maastricht

Bericht door robin.h »

Deze foto staat op internet te koop:

Afbeelding(Voorkant)
Afbeelding(Achterkant)

Zou deze foto orgineel zijn,en geen kopie? Want deze foto heb ik al vaak in boeken gezien,en als deze dan voor zo'n laag prijsje te koop staat,dan vraag ik mij wel af of deze orgineel zou kunnen zijn.(De koopnu prijs is $12.99 ) en het echte bieden staat lager.

Wat denken jullie? :)

(Edit: Net zoals deze foto,wat denken jullie ervan:
Afbeelding
Afbeelding)

Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ze zouden best orgineel kunnen zijn. Durf je geen 100% zekerheid te geven. Mij is laatst verteld dat de laatste tijd vaker persfoto's los komen uit de archieven. Ik heb laatst een orginele Canadese persfoto gekocht. Foto van ik schat 20 bij 15 cm. Deze koste mij met al dat bieden uiteindelijk 23 euro.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

nou ja zo ie zo zijn het leuke foto's omdat het uit je buurt is!

dus ik zie geen reden om ze niet aanteschaffen
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Ik denk dat het wel orginele pers foto's zijn, gezien de tekst op de achterkant.
CAN DO
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

Nico Roelofs schreef:Ze zouden best orgineel kunnen zijn. Durf je geen 100% zekerheid te geven. Mij is laatst verteld dat de laatste tijd vaker persfoto's los komen uit de archieven. Ik heb laatst een orginele Canadese persfoto gekocht. Foto van ik schat 20 bij 15 cm. Deze koste mij met al dat bieden uiteindelijk 23 euro.
50 gulden voor 1 foto?? :|
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Denk t niet want meestal zijn fotos met die naam bordjes ect al wel gebruikt in boeken ofzo
Ik heb in mijn boek over de regio ook van die naam borden staan waar bij bijv een aantal soldaten en wat churchill tanks den bosch in trokken
Starting up again
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Devilmorfose schreef:
Nico Roelofs schreef:Ze zouden best orgineel kunnen zijn. Durf je geen 100% zekerheid te geven. Mij is laatst verteld dat de laatste tijd vaker persfoto's los komen uit de archieven. Ik heb laatst een orginele Canadese persfoto gekocht. Foto van ik schat 20 bij 15 cm. Deze koste mij met al dat bieden uiteindelijk 23 euro.
50 gulden voor 1 foto?? :|
Jah! Het wel erg veel geld voor een foto. Maar deze foto was gemaakt bij Nijmegen. Dat is al een gebied dat me interesse heeft. Plus dat er heel veel Shermans op stonden met Canadese soldaten. De soldaten waren bezig met de granaten uit de kartonnen kokers te halen om de tanks te bevoorraden. De tanks staan opgesteld om, zoals ik me heb laten te vertellen, een aanval uit te voeren op het Reichswald. De tektsen op de granaten zijn zelfs nog te lezen.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

dus de foto's zijn feb. 1945 gemaakt nico?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Guido schreef:dus de foto's zijn feb. 1945 gemaakt nico?
Het is maar 1 foto. Maar dat zou heel goed kunnen. Ik weet zo niet wanneer er een aanval is uitgevoerd op het Reichswald. Maar ik heb het me laten vertellen dat het om een aanval ging op het Reichswald. Een kennis van mij had de foto ooit ergens een keer in zien staan. Hopelijk kan ik dat nog achterhalen. Het zou misschien ook best een artillerie aanval kunnen zijn op de Betuwe. Daar lag ook een front waar hevig gevoachten werd. De Betuwe werd dagelijks onder vuur genomen door de artillerie.

@ Timo, die foto's met naam bordjes kunnen best in boeken gebruikt worden. Wil niet zeggen dat het ook met deze foto is gebeurd. Denk ook best dat er dan nog wel een orginele in omloop moet zijn, wat deze wel eens kan zijn. Denk niet dat je een orginele foto gaat gebruiken voor het plaatsen in een boek. Denk dat je dan gewoon weer 1 laat afdrukken van de negatieven of een kopie maakt van de orginele foto. Deze foto zou best de orginele kunnen zijn.

Wat je zou kunnen doen is vragen of hij een foto wil maken van de achter en- voorzijde. Dat is het misschien wat makkelijker te beoordelen. van een scan kan dat wel wat lastiger zijn. Van een foto kun je de randen tenminste goed zien.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Nico, als dit inderdaad de aanval is op het reichswald denk ik dat dit op 8e van feb. 1945 is gedaan met operatie veritable. vele divisies zijn toen het reichswald binnen getrokken.. bijvoorbeeld de beroemde 51e HD en mij favoriet de 52nd Lowland Div.

veel te vinden over deze operatie.
Laatst gewijzigd door Guido op 24 nov 2004, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Timo schreef:Denk t niet want meestal zijn fotos met die naam bordjes ect al wel gebruikt in boeken ofzo
Ik heb in mijn boek over de regio ook van die naam borden staan waar bij bijv een aantal soldaten en wat churchill tanks den bosch in trokken
Ja,dat denk ik ook.
Die bovenste foto,die heb ik al in een aantal boeken gezien die ik zelf heb.(Zoals bijvoorbeeld in het boek "De bevrijding van Zuid-Limburg")
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Devilmorfose schreef:
50 gulden voor 1 foto?? :|
Echt spannende foto's gaan voor vele honderden $$ of €€ weg.
CAN DO
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Guido schreef:Nico, als dit inderdaad de aanval is op het reichswald denk ik dat dit op 8e van feb. 1945 is gedaan met operatie veritable. vele divisies zijn toen het reichswald binnen getrokken.. bijvoorbeeld de beroemde 51e HD en mij favoriet de 52nd Lowland Div.

veel te vinden over deze operatie.
Deden hier ook Canadezen aan mee? Mogelijke Canadeze Divisies konden zijn:
4th Canadian Armoured Div.
5th Canadian Armoured Div.
1st Canadian Independent Armoured Brigade.
2nd Canadian Independent Armoured Brigade.

Maar ik geloof dat de twee brigades het niet kunnen zijn. Zover ik weet kwamen deze pas tegen april naar Nijmegen (Betuwe). Deze zaten hiervoor in Iltalie.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

zegt genoeg denk ik :

Afbeelding

ik heb nog ergens een kaart liggen zal die eens inscannen!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

robin.h schreef:
Timo schreef:Denk t niet want meestal zijn fotos met die naam bordjes ect al wel gebruikt in boeken ofzo
Ik heb in mijn boek over de regio ook van die naam borden staan waar bij bijv een aantal soldaten en wat churchill tanks den bosch in trokken
Ja,dat denk ik ook.
Die bovenste foto,die heb ik al in een aantal boeken gezien die ik zelf heb.(Zoals bijvoorbeeld in het boek "De bevrijding van Zuid-Limburg")
Ik denk dat ze best orgineel kunnen zijn. Durf geen 100% zekerheid te geven. Maar je zou de koper kunnen vragen of hij foto's wilt maken van de foto's dan kan je ze wat beter beoordelen. Je kan natuurlijk ook garantie op echtheid vragen en niet goed geld terug garantie.

@ Guido: Bedankt!
Plaats reactie