lichaamsverzorging

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
B

lichaamsverzorging

Bericht door B »

hallo iedereen die dit leest....
ik moet een werkstuk maken over de 2e wereldoorlog met als onderwerp
lichaamsverzorging.. :shock:
het probleem is alleen dat ik er nergens wat over kan vinden
of het was er gewoon niet dat kan ook :wink:

maar kunnen jullie mij aub aan een beedje info helpen :?: :oops:

alvast heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt 8)
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Wat wil je nou eigenlijk van ons weten?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

vanaf 1940 tot 45 heeft niemand zich gedoucht wegens zeep gebrek? :wink:
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

B, misschien kan je ook een stukje wijden aan de lichaamsverzorging van concentratiekamp gevangenen? Daar is makkelijk veel info over te vinden.
NDG
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2004, 22:54
Locatie: Zierikzee

Bericht door NDG »

Lichaamsverzorging van wie? Militairen (evt. in krijgsgevangenschap), de burgerbevolking, de in Duitsland tewerkgestelden of gedeporteerden, (denk dan ook aan transport naar en terug Duitsland)? Het is nogal een vrij breed terrein, mogelijk dat je wat indicaties kunt geven.

Kees 8)
B

Bericht door B »

bedankt voor die links enzo
en ik heb geen indificadinges :?
de opdracht was opstel over lichaams verzorging in de 2e wereldoorlog
ik weet eigelijk niet zo veel van de 2e wereldoorlog
en ik ben me er eens in gaan verdiepen
maar.. volgens mij is er gewoon geen lichaamsverzorging... :roll:
maargoed toch bedankt :lol:
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Geen verzorging.

1 keer in de week de rivier in.

surrograat zeep.

zeep pikken van de duitsers of welgestelde.

zeep op de bon.

zand werkt ook goed.

Maar veel verzorging zal er aan het einde van de oorlog wel niet geweest zijn in de meest getroffen gebieden.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Lichaamsverzorging?
misschien moet je ook eens iets zoeken ivm met die 'vrouwenkampen' waar de vrouw werd klaargestoomt om Ariërs te baren :)
NDG
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2004, 22:54
Locatie: Zierikzee

Bericht door NDG »

Vandaag nog eens even over dit onderwerp gepraat met mijn vader die als zovelen voor de arbeidseinsatz naar Duitsland is getransporteerd en tewerkgesteld in Harburg. Hij was gelagerd in de Horner Rennbahn.
Het sanitair bestond uit lange goten van halve buizen met tappunten erboven (uiteraard alleen koud water) daar kon je je wassen en ook je was doen, waarvoor je ongeveer eens in de 6 weken een stuk kleizeep kreeg. De kleding werd in de barakken (vergeven van de luizen) soms boven de kachel gedroogd zodat het gelijk weer zwart was (op die kachel werden ook stukken suikerbiet e.d. geroosterd).

Ik hoop dat dit je een beginnetje geeft. Mocht je nog meer willen weten is het misschien handig ook i.v.m. anderen die iets zoeken alhier een gezamelijk verslag op te zetten van de herinneringen van het verblijf in de werkkampen.

Kees 8)
B

Bericht door B »

thnx allemaal maar ik heb nog 1 vraagje en ik hoop dat iemand daar
antwoord op kan geven....
in verdun dat fort.. wat kregen de soldaten daar te eten?? en kregen ze dagelijks te eten of niet?
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Dat Fort in Verdun is nooit echt in gebruik geweest. Als je tenminste de forten Douamont enzo bedoelt.

Er hebben wel militairen ingezeten maar dat stelde niet veel voor en moet je vergelijken met de soldaten die in de buurt zaten. Overigens speelde zich dat allemaal af in de eerste wereldoorlog. Ik heb wel foto's van die forten en ook van de interieurs. Ook toevallig van een "badkamer" in zo'n fort.

Wel zaten heel veel mensen opeengepakt in een Citadel in Verdun. Een ondergronds gangenstelsel herbergde honderden mensen, overwegend soldaten maar ook burgers. Er was een eigen bakkerij enzo die de mensen van voedsel voorzag en ook eten bereidde voor de frontsoldaten.
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Een foto van de "badkamer"
Afbeelding
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

Amerikaanse soldaten hadden tijdens gevechten niet veel kans om hun te wassen en scheren dus kon het wel is zijn dat sommige flink stonken....

wanneer ze tijd hadden en het materiaal namen ze tijd voor zicht te wassen zover dat kon en zich te scheren.

Wanneer deze van de linie werden teruggetrokken in rustkampen hadden ze de mogelijkheid om zich fatsoenlijk te wassen en proper te maken in deze rustkampen waren ook douches aanwezig

Maar eenheden waren redelijk ingenieus in het ontwerpen van enig sanitaire voorzieningen en kon het gemakkelijk voorkomen dat bepaalde eenheden een aantal douches maakten door middel van een emmer met gaten in en een paar stukken zeil
maar het kwam genoeg voor dat soldaten zich wasten in beken, kanalen en rivieren als ze de tijd ervoor hadden
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

vergeet niet dat Verdun WO1 is en niet WO2 :wink:
Plaats reactie