is dit een oorlog tegen de islam

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten

waarom deze oorlog in irak?

tegen de moslims gericht
1
5%
saddam moet weg (en zijn regime)
5
26%
de olie
7
37%
een nieuwe wereld orde naar voorbeeld van het westen
1
5%
geen van allen
5
26%
 
Totaal aantal stemmen: 19

abdallah
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2003, 09:34

is dit een oorlog tegen de islam

Bericht door abdallah »

mensen,

velen praten in nederland over de islam alsof zij achterlijk is of achterlopend. een erg positief beeld over de islam lijkt niet (meer) te bestaan. nu de oorlog in irak begonnen is zie je de steun voor die oorlog toenemen.

nu wil ik jullie vragen een beetje in te leven in de wereld van de moslims, achterlijk of niet maar kan men een beetje begrijpen hoe een moslim zich voelt nu er weer een oorlog tegen een moslim land is ondernomen?

deze oorlog wordt gevoerd, zegt men, om saddam te ontwapenen, het regime weg te krijgen of welke andere reden dan ook maar verzonnen kan worden.

veel moslims, waaronder ikzelf vinden saddam niet goed maar was deze oorlog echt wel nodig? was het het juiste tijdstip, is het gerechtvaardigd?
vele moslims zien dit als een oorlog tegen de islam, ook ik vind het er sterk op lijken en de haat tegen amerika neemt met de dag toe.

vinden jullie hier ook dat het een oorlog tegen de islam is?
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik vind dat veel moslims zichzelf verschuilen achter het woord discriminatie.
Vaak zie je dat als iets helemaal niet om huidskleur of gewoonten of geloof gaat mensen gaan zeggen : je discrimineert.
Dat heb ik altijd heel raar gevonden.
Net alsof het een manier is geworden om jezelf niet meer eerlijk te hoeven bekijken; omdat het toch niet aan jou zou liggen.
Het valt me meestal op dat degenen die zo in elkaar zitten zelf vaak discrimineren.
En dan denk ik: de enige reden dat je je gediscrimineerd voelt is omdat je zelf discrimineerd; de enige reden dat je dat soort dingen ziet is omdat je zelf zo bent...de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet denk ik dan...

Overigens bedoel ik dit niet lullig hoor, want ik begrijp dat er veel meer redenen zijn om je zo te voelen, maar dit is gewoon wat ik mezelf dan afvraag.

Maar goed..laat ik dit alles even op de oorlog betrekken...
Volgens mij zit het zo: de amerikaanse economie zit in het slop en nu moet er oorlog gevoerd worden om de industrie weer nieuw leven in te blazen. Een beetje zoels in Duitsland na WO1.
En dan komen er natuurlijk nog een paar redenen bij kijken zoals de olie en dat saddam geen aardige jongen is.
Maar goed..dat is wat ik zie
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Dit is absoluut geen oorlog tegen de islam. Dat staat er gewoon los van. Het is een oorlog tegen het regime daar. Toevallig is de islam daar de belangrijkste godsdienst. Ik vind dat er overdreven wordt gereageerd door islamitische landen, de oorlogen alleen gebaseerd op godsdienst zijn al weer eeuwen geleden.
Zeker als de vergelijking wordt gemaakt met wo2 en de joden kan ik me erg kwaad maken. Toen werden een aantal groepen (ook gehandicapten, homo's en zigeuners) systematisch vermoord. Ik geloof niet dat de vs hier meer bezig zijn.
Ik vind een oorlog ook een té groot middel, het had vast anders gekund, maar dat het een oorlog is tegen de islam vind ik onzin.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik vind dat veel moslims zichzelf verschuilen achter het woord discriminatie.
Vaak zie je dat als iets helemaal niet om huidskleur of gewoonten of geloof gaat mensen gaan zeggen : je discrimineert.
Dat heb ik altijd heel raar gevonden.
Net alsof het een manier is geworden om jezelf niet meer eerlijk te hoeven bekijken; omdat het toch niet aan jou zou liggen.
Het valt me meestal op dat degenen die zo in elkaar zitten zelf vaak discrimineren.
En dan denk ik: de enige reden dat je je gediscrimineerd voelt is omdat je zelf discrimineerd; de enige reden dat je dat soort dingen ziet is omdat je zelf zo bent...de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet denk ik dan...
Ik wil even zeggen benmaf dat ik je pleidooi ondersteun. Ik denk er ook zo over. Ik vind het ook totaal ongezond hoe er in moslimlanden op de oorlog wordt gereageerd. Daar krijg ik een heel raar gevoel van. Dan vraag ik me af wat er allemaal nodig is om door zo'n bril naar een ander land te kunnen kijken.

Over de oorlog gesproken. Ik denk ook zeker dat het om het regime gaat. Saddam is een tijdje aan het provoceren geweest en krijgt nu de rekening. Hopelijk is het gauw afgelopen en hopelijk Irak dus gauw vrij. Ik geloof niet dat olie de hoofdreden is voor de V.S.

Van mij was oorlog ook niet de beste oplossing, maar wel een oplossing dat het doel zeker bereikt.
Ik snap mensen die tegen de oorlog gaan demonstreren en dan gaan rellen al helemaal niet moet ik zeggen...
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

YPPY schreef:Dit is absoluut geen oorlog tegen de islam. Dat staat er gewoon los van. Het is een oorlog tegen het regime daar.
Ik hoorde vandaag de vergelijking van deze oorlog met een afrekening in het criminele circuit. Dat lijkt me een aardige vergelijking voor deze onzin.

Het is zeker geen oorlog tegen een regime. Als dat zo zou zijn, was het beter geweest de wapeninspecties - desnoods onder militaire bescherming - grondig uit te voeren om aan te kunnen tonen waar het regime een bedreiging vormt voor de regio en andere landen.
Daarnaast zou de energie moeten uitgaan naar het mondiger maken van de bevolking van Iraq.

Het is de Amerikanen gelukt Saddam Houssein aan de macht te krijgen in dat land; ze zouden ook in staat moeten zijn een ander aan de macht te helpen. Het liefst op een democratische wijze, maar de Amerikaanse versie van democratie kennende hoeft dat niet altijd het beste te zijn...
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Met vele van de bovenstaande reacties ben ik het eens.

Het is makkelijker aan te geven waar deze oorlog NIET over gaat dan om aan te geven waar deze WEL over gaat.

1. Het is GEEN oorlog gericht tegen de Islam
2. Ik denk dat het geen oorlog is om Saddam Hoessein te verjagen
3. Het is GEEN oorlog om de westerse culturele en materiele superioriteit aan te tonen
4. Het is GEEN oorlog om de Iraqi's te bevrijden.
5. Het heeft NIETS met de strijd tegen het terrorisme te maken.

Mogelijke redenen waarom deze oorlog er wel is:

1. Olie
2. Persoonlijke trots van de heer Bush
3. Proeftuin voor het testen van nieuwe wapens
4. Aan de gehele wereld tonen dat de USA de enige supermacht is en zij de absolute economische en militaire macht hebben.
Dit laatste blijkt uit:
- Het voorbij gaan aan de wensen van de meerderheid der VN
- Het ridicule gedrag ten aanzien van het internationale strafhof
- De ongelikte houding tegenover de EU (Met name t.o. de uitgesproken tegenstanders van de oorlog)
- Het stelselmatig ondermijnen van de VN (De premies worden niet betaald)
-
-

Kortom dit heeft NIETS met religie te maken of met het "beter" maken van de wereld en ALLES met macht en machtsvertoon.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

He martijn, ik wilde ff zeggen dat iedereen zo'n bril heeft.
Jij ziet ook alleen maar wat jij ziet omdat dat is hoe jij in elkaar ziet; iets anders komt gewoonweg niet in je op.
Dat heeft iedereen.
Vandaar ook dat iedereen andere dingen doet in zijn of haar leven.

Ik kwam trouwens een leuke quote tegen die een heel klein beetje betrekking heeft op deze oorlog:

You know the world is going crazy when the best rapper is a white guy,
The best golfer is a black guy,
Fance is accusing the US of being arrogant and
Germany doesn't want to go to war.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

EXCELLENT Q & A THAT EXPOSES THE STUNNING LIES AND HYPOCRISY OF US AND UK STANCE ON IRAQ.

>From the Oregon Center for Public Policy

Do you know enough to justify going to war with Iraq?

1. Q: What percentage of the world's population does the US have?
A: 6%

2. Q: What percentage of the world's wealth does the US have?
A: 50%

3. Q: Which country has the largest oil reserves?
A: Saudi Arabia

4. Q: Which country has the second largest oil reserves?
A: Iraq

5. Q: How much is spent on military budgets a year worldwide?
A: $900 + billion

6. Q: How much of this is spent by the US?
A: 50%

7. Q: What percent of US military spending would ensure the essentials of life to everyone in the world, according to the UN?
A: 10%

8. Q: How many people have died in wars since World War II?
A: 86 million

9. Q: How long has Iraq had chemical and biological weapons?
A: 1980's.

10. Q: Did Iraq develop these chemical biological weapons on their own?
A: No, the materials and technology were supplied by the US government, along with Britain and private corporations.

11. Q: Did the US government condemn the Iraqi use of gas warfare against Iran?
A: No

12. Q: How many people did Saddam Hussein kill using gas in the Kurdish town of Halabja in 1988?
A: 5.000

13. Q: How many western countries condemned this action at the time?
A: 0

14. Q: How many gallons of agent Orange did America use in Vietnam?
A: 17 million.

15. Q: Are there any proven links between Iraq and September 11th terrorist attack?
A: No

16. Q: What is the estimated number of civilian casualties in the Gulf War?
A: 35.000

17. Q: How many casualties did the Iraqi military inflict on the western forces during the Gulf War ?
A: 0

18. Q: How many retreating Iraqi soldiers were buried alive by U.S. tanks with ploughs mounted on the front?
A: 6.000

19. Q: How many tons of depleted uranium were left in Iraq and Kuwait after the Gulf War?
A: 40 tons

20. Q: What according to the UN was the increase in cancer rates in Iraq between 1991 and 1994?
A: 700%

21. Q: How much of Iraq's military capacity did America claim it had destroyed in 1991?
A: 80%

22. Q: Is there any proof that Iraq plans to use its weapons for anything other than deterrence and self defense?
A: No

23. Q: Does Iraq present more of a threat to world peace now than 10 years ago?
A: No

24. Q: How many civilian deaths has the Pentagon predicted in the event of an attack on Iraq in 2002/3?
A: 10.000

25. Q: What percentage of these will be children?
A: Over 50%

26. Q: How many years has the U.S. engaged in air strikes on Iraq?
A: 11 years

27. Q: Were the U.S and the UK at war with Iraq between December 1998 and September 1999?
A: No

28. Q: How many pounds of explosives were dropped on Iraq between December 1998 and September 1999?
A: 20 million

29. Q: How many years ago was UN Resolution 661 introduced, imposing strict sanctions on Iraq's imports and exports?
A: 12 years

30. Q: What was the child death rate in Iraq in 1989 (per 1000 births)?
A: 38

31. Q: What was the estimated child death rate in Iraq in 1999 (per 1000 births)?
A: 131 (that's an increase of 345%)

32. Q: How many Iraqis are estimated to have died by October 1999 as a result of UN sanctions?
A: 1,5 million

33. Q: How many Iraqi children are estimated to have died due to sanctions since 1997?
A: 750.000

34. Q: Did Saddam order the inspectors out of Iraq?
A: No

35. Q: How many inspections were there in November and December 1998?
A: 300

36. Q: How many of these inspections had problems?
A: 5

37. Q: Were the weapons inspectors allowed entry to the Ba'ath Party HQ?
A: Yes

38. Q: Who said that by December 1998 "Iraq had in fact, been disarmed to a level unprecedented in modern history"?
A: Scott Ritter, UNSCOM chief

39. Q: In 1998 how much of Iraq's post 1991 capacity to develop weapons of mass destruction did the UN weapons inspectors claim to have discovered and dismantled?
A: 90%

40. Q: Is Iraq willing to allow the weapons inspectors back in?
A: Yes

41. Q: How many UN resolutions did Israel violate by 1992?
A: Over 65

42. Q: How many UN resolutions on Israel did America veto between 1972 and 1990?
A: 30+

43. Q: How many countries are known to have nuclear weapons?
A: 8

44. Q: How many nuclear warheads has Iraq got?
A: 0

45. Q: How many nuclear warheads have the US got?
A: over 10.000

46. Q: Which is the only country to use nuclear weapons?
A: the US

47. Q: How many nuclear warheads does Israel have?
A: Over 400

48. Q: Who said "Our lives begin to end the day we become silent about things that matter"?
A: Dr Martin Luther King, Jr
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

"I have a dream.."

Hier wordt je toch wel ff stil van hoor.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Onlangs hoorde ik een heel straffe uitspraak in de Zevende Dag (misschien kennen jullie dat programma, het is een soort praatprogramma op zondag met politieke actuele problemen en zo, een soort 'Lagerhuis' maar dan met één iemand uit elke meninggroep en een politicus.) Het was een migrant die zei: "Volgens mij heeft het helemaal niet met discriminatie maar met gewenning te maken. Mensen kennen de Islam en zulke godsdiensten helemaal niet, zijn er niet aan gewoon. Eens die gewenning komt, dan kan er verder gesproken worden. Het is in de meeste gevallen dus geen discriminatie maar gewenning..."

Straf, en om eens over na te denken, me dunkt. K ben het wel met hem eens.
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

gewenning van de islam aan het christendom bedoel jij zeker?
oh nee...over en weer natuurlijk...of eigenlijk moeten mensen altijd iemand de schuld kunnen geven als ze zichzelf niet onder ogen kunnen komen....en dat heeft helemaal niets met geloof of huisdskleur te maken...dat heeft elke bevolkingsgroep.....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
nur ein mensch
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2003, 18:24

Bericht door nur ein mensch »

Sinds de aanslagen op 11 september is Bush bezig geweest om de VS in een constante sfeer van angst te laten leven. Angst zorgt er volgens mij voor dat mensen eerder achter hun leider gaan staan en een blok vormen. Tegen dit "blok" van de VS is tegenwoordig geen ander blok meer. Ten tijde van de koude oorlog was de Sovjetunie een wereldmacht en de VS was de andere. De Sovjetunie (Rusland) is zijn macht kwijtgeraakt, waardoor de VS veel meer bewegingsruimte heeft gekregen. Er is geen nieuwe tweede wereldmacht gekomen. Europa is nog te zwak om deze taak op zich te nemen. Dus kan de VS met Bush aan de leiding zo'n beetje doen wat hij wil.
Nu de economie wat slechter draait wil Bush zijn macht graag behouden. Om dit te bereiken moet de aandacht van de wereld afgeleid worden van de puinhoop die de VS begint te worden.
De olie in Irak speelt denk ik ook een rol mee. Noord-Korea is momenteel namelijk lastiger voor de VS dan Irak de laatste paar jaar geweest is. Maar daar zijn ze nog niet binnengevallen... :?
Oh, tot slot nog, Bush senior had Irak ook al eens aangevallen.... It's all in the family!!! :P
Oftewel, waarom deze oorlog:
- Oneven machtsverhoudingen in de wereld, een land heeft teveel macht ten opzichte van andere en kan dus alles doen wat hij wil. Deze oorlog gebruikt Bush om dit te tonen.
- Slecht draaiende economie en een binnenlandse puinhoop in de VS.
- Olie

Bush:
"It's amazing we won. I was running against peace, prosperity and incumbency!!!
Respekt!!!!
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Bush is loony tunes; die man zijn we hopenlijk na de volgende verkiezingen kwijt; maar wat betreffende zijn tegenpartij? Wat accepteren en tollereren we daar allemaal van? Effekes nadenken;


Het is normaal dat een Marokaanse jongen in Venlo iemand doodschopt,
Het is normaal dat de ouders van de Marokaan de dood als Allah's Wil aangeven,
Het is normaal dat zijn moeder na ruim 30 jaar in Nederland nog geen woord Nederlands spreekt,
Het is normaal dat Moslimjongeren juigend de straat opgaan wanneer twee vliegtuigen zich in het WTC boren op 11 september 2001,
Het is normaal dat een leraar doodgeschoten wordt door een Turkse leerling,
Het is normaal dat Islamitische studenten van diezelfde school vervolgens gaan demonstreren voor de schutter en tegen de vermoorde leraar,

Hoe kunne wij nu iets hebben tegen zulke mensen? Onbegrijpelijk toch? Wij moeten ons gewoon aan hen aanpassen!
Laatst gewijzigd door Mattie op 15 jan 2004, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Het is normaal dat een leraar doodgeschoten wordt door een Marokaanse leerling,
Volgens mij was hij van Turkse afkomst.

Ik zo graag dit draadje sluiten voor dat het verkeerd gaat aflopen met de discussie.
Helaas kan ik dat hier niet.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Tja Willem,
als ge de opvatting toegedaan zijt dat we hier niet eens meer oprecht onze mening kunnen en mogen geven, kunt ge dit onderwerp inderdaad het best sluiten.

Misschien dat dat opzich al genoeg stof zou moeten zijn om eens over deze materie na te denken.


...........
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gesloten