verzet tijdens wo 2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
chello

verzet tijdens wo 2

Bericht door chello »

Hallo allemaal.

Ik ben een profielwerkstuk aan het maken over het verzet van de Nederlanders tijdens de 2e w.o. Maar omdat er zoveel informatie te vinden is op internet zie ik door de bomen het bos niet meer. Wie zou mij kunnen vertellen waar ik deze informatie kan vinden. dus b.v. over verschillende soorten verzet, passief en actief, wat ze precies deden, het ontstaan van het verzet, de organisatie enz. Welke boeken of internetsites kan ik het beste raadplegen?
Alvast bedankt

Barrychello
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het is zeer moeilijk om dit even samen te vatten. Kijk eens naar de boeken van "de Jong" ?
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

"Het verzet" bestond niet.
Het was er in allerlei gradaties.

Denk hier eens goed over na:

"De goeden waren niet altijd goed,
en de slechten niet altijd slecht."

Echt... Het was allemaal niet zo fraai als De Jong het voorspiegelde.
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Re: verzet tijdens wo 2

Bericht door Hauptmann »

chello schreef:Hallo allemaal.

Ik ben een profielwerkstuk aan het maken over het verzet van de Nederlanders tijdens de 2e w.o. Maar omdat er zoveel informatie te vinden is op internet zie ik door de bomen het bos niet meer. Wie zou mij kunnen vertellen waar ik deze informatie kan vinden. dus b.v. over verschillende soorten verzet, passief en actief, wat ze precies deden, het ontstaan van het verzet, de organisatie enz. Welke boeken of internetsites kan ik het beste raadplegen?
Alvast bedankt

Barrychello
Ben je al een keer in het verzetsmuseum geweest? Er is er geloof ik een in Gouda. Kun je je daar een beetje orienteren misschien.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Het 'hele' verzet is een groot onderwerp. Kun je daar niet een deelvraag uit kiezen? Dat maakt het al een stuk overzichtelijker.
Misschien lukt het je om een oud-verzetsstrijder te spreken te krijgen, dat doet het altijd goed bij leraren.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Ioannis schreef:"Het verzet" bestond niet.
Het was er in allerlei gradaties.

Denk hier eens goed over na:

"De goeden waren niet altijd goed,
en de slechten niet altijd slecht."

Echt... Het was allemaal niet zo fraai als De Jong het voorspiegelde.
Maar het was ook niet zo negatief als boeken in de jaren 60-90 schreven.
Boeken schreven direct na de oorlog heel lovend over het verzet, het leek alsof iedereen in het verzet zat.
Toen werden de boeken heel erg critisch en leek het alsof helemaal niemand in het verzet zat.
De waarheid zat in het midden en tegenwoordig komen er weer wat interessantere boeken uit.
Gast

Bericht door Gast »

Ik wil iedereen die mijn oproep gelezen heeft hiervoor hartelijk bedanken en vooral de mensen die gereageerd hebben. Dankzij jullie reacties ben ik al weer een stukje verder. Reacties blijven natuurlijk welkom.

Groeten Barrychello
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

marloes schreef:
Ioannis schreef:"Het verzet" bestond niet.
Het was er in allerlei gradaties.

Denk hier eens goed over na:

"De goeden waren niet altijd goed,
en de slechten niet altijd slecht."

Echt... Het was allemaal niet zo fraai als De Jong het voorspiegelde.
Maar het was ook niet zo negatief als boeken in de jaren 60-90 schreven.
Boeken schreven direct na de oorlog heel lovend over het verzet, het leek alsof iedereen in het verzet zat.
Toen werden de boeken heel erg critisch en leek het alsof helemaal niemand in het verzet zat.
De waarheid zat in het midden en tegenwoordig komen er weer wat interessantere boeken uit.
Marloes, er waren mensen bij, die mensen smokkelden uit idealisme, gewoon om anderen te helpen. Maar er waren er ook bij, die dat deden voor harde valuta.
Niks smerigs is ons Nederlanders vreemd hoor!
Des te wranger is het als mensen als "verzetsstrijder" werden geëerd met een onderscheiding, die in de oorlog stevig wat geld hebben opgestreken.

Veel zaken komen nog steeds niet boven water.
Zoals de keren dat men zich genoodzaakt voelde om vluchtelingen te doden, de angst voor ontdekking was in zo'n gevallen te groot.
Plaats reactie