Uniform maten

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Uniform maten

Bericht door Tex »

Ik zou graag weten hoe het nou allemaal precies zit. Bij de canadese battle dresses is rond maat 10 een goede grote maar bij amerikaanse unifrom kleding dan. Ik zie dan 30a etc. Zou iemand mij kunnen vertellen wat de redelijke maten zijn.
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Bij Amerikaanse maten gold 34 als zeer klein en 44 als zeer groot (er is ook wel kleiner en groter dan dit). Om te dragen hebben wij vooral de grotere uniformen nodig, terwijl 36-38 zo'n beetje het gemiddelde was toen. R, L, of S achter de maat staat voor Regular, Long en Short. Voor broeken gelden dezelfde maten als voor een moderne Amerikaanse spijkerbroek. Hoe groter de maat, hoe zeldzamer en hoe duurder. 8)

Grtn

David
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Tex even een kleine correctie. Maat 10 is bij de Canadese battle dress nog niet eens zo heel groot. Dat is toch eerder een maat 16.
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

ja ok maar je begrijpt wat ik bedoel je hebt hem me tenslotte zelf een keer uitgelegd
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

maar early als ik een amerikaanse uniform wil kopen tussen welke maten moet het zitten wil het mooi passen op een buste of pop?
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

US Maten:

Broekmaten kun je het beste vergelijken met je Jeans.(vb 34 x 33) Het eerste getal is omtrek van je heupen in inches. het tweede getal is de lengte van je broekspijpen gemeten langs de binnenkant van je benen. Vaak wordt de tweede maat vervangen door S, M of L.

Shirt maten zijn iets lastiger: (vb 15 1/2 x 33) Het eerste getal is de omtrek van je nek in inches. het tweede getal is de lengte van de mouw gemeten vanaf het middenpunt van je nek.

Voor Jas maten geldt de omtrek van de borst in inches. 40 gemiddeld ongeveer. De waardes S, M, en L gaan hierbij over de lengte van de jas, L = Long is het beste geschikt voor mensen over de 6 Feet (1.85m)

Voor een pop zijn de grote maten niet zo nodig, ik denk dat je dan eerder kleiner maten kan pakken .

Hope this helps
In Tabulas Argenteas Refero
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Nico Roelofs schreef:Tex even een kleine correctie. Maat 10 is bij de Canadese battle dress nog niet eens zo heel groot. Dat is toch eerder een maat 16.
terwijl maat 9 (Brits) op een torso kan. De koppel zit dan ongeveer precies op dat riemp.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Tex schreef:maar early als ik een amerikaanse uniform wil kopen tussen welke maten moet het zitten wil het mooi passen op een buste of pop?
Poppen variëren van maat, maar de mijne kan het af met een waist 30 broek en een 36 jas. Dit zijn ook de meest voorkomende maten. Let er wel even op dat deze soms niet kloppen! Soms zijn ze gekrompen, en heel soms ook veel groter dan de aangegeven maat. :wink:

Grtn

David
Plaats reactie