waar zaten de Duitsers vlak voor het Ardennenoffensief

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Het 1. Fallschirm-Armee lag aan de rechterkant van het 15. Armee ten noorden van het Ardennenfront (dus in Nederland). Misschien ligt daar de link?
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

1. Fallschirmjägerarmee nam i.i.g. niet deel aan het offensief (nog los van het feit dat ze geen SS-eenheid was) dus niet relevant voor de oorspronkelijke vraagstelling.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Ik zat nu niet bepaald te zien of ze nu van Waffen-SS was, afgezien van dat dat wel het doel van 'Eagle' was. Ik zat dus in de fout
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Narcolepticus schreef:Ik zat nu niet bepaald te zien of ze nu van Waffen-SS was, afgezien van dat dat wel het doel van 'Eagle' was. Ik zat dus in de fout
Dat geeft allemaal niets. Het werd alleen zo'n verwarrende discussie 8)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Kort samengevat dan, de troepen die er gevormd werden (al dan niet Waffen-SS) voor het offensief waren het grootste deel Volksgrenadiers (niet noodzakelijke arbeiders, winkeliers,cadetten,...), pas gevormd. Dan ook nog 'omgeschoolde' Luftwaffe soldaten en Kriegsmarine soldaten. Klopt DAT dan tenminste?
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Mijn samenvatting: de Volksgrenadierdivisionen bestonden voornamelijk uit restanten van opgeheven Infanteriedivisionen op sterkte gebracht met nieuwe recruten die slechts weinig training konden krijgen. De bestaande (Panzer-)divisionen kwamen op dezelfde wijze aan hun nieuwe personeel.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Harro schreef:Mijn samenvatting: de Volksgrenadierdivisionen bestonden voornamelijk uit restanten van opgeheven Infanteriedivisionen op sterkte gebracht met nieuwe recruten die slechts weinig training konden krijgen. De bestaande (Panzer-)divisionen kwamen op dezelfde wijze aan hun nieuwe personeel.
Inderdaad, dat kan ik beamen. Dat zie je ook aan hun 'reinforcements' in plaats van groepen van 1 of 2 soldaten (zoals bv de Amerikanen) haalde ze hele divisies van het front weg om deze op adem te laten komen.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Maar dat deden ze al vanaf het begin van de oorlog. Feitelijk is dat een verschil in doctrine.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Ja dat weet ik, dat weet ik. Het was een heel verschil met de Amerikaanse 'Repple Depple'.

De Britten deden dat ook, ze hadden een leerstelling gelijk aan die van de Duitsers daarin
blue
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 jan 2005, 19:37

Bericht door blue »

Nog één vraagje hierover voor de echte kenners. ik lees nu het boek het ardennen offensief "het heroische verhaal van het meest onderscheiden peleton in de tweede wereld oorlog" van alex kershaw.
Maar hierin lees ik wel over SS troepen, warren dit dan sporarische delen van de SS in wehrmacht eenheden??, want dit kwam toch niet voor. en was de eenheid van Jochem Peiper niet geheel SS.
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

erg grappig..(sarcastisch bedoeld) of je heb er echt niets van begrepen.
LOL.....Lees deze topic nog maar eens,
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

blue schreef:Nog één vraagje hierover voor de echte kenners. ik lees nu het boek het ardennen offensief "het heroische verhaal van het meest onderscheiden peleton in de tweede wereld oorlog" van alex kershaw.
Maar hierin lees ik wel over SS troepen, warren dit dan sporarische delen van de SS in wehrmacht eenheden??, want dit kwam toch niet voor. en was de eenheid van Jochem Peiper niet geheel SS.
Peiper's eenheid bestond voor een deel uit Fallschirmjäger (3. FJD) en hun FlaK-Abteilung was ook geen SS-eenheid.

Het "heroische verhaal" is twijfelachtig en voor een deel waarschijnlijk niet waar. Dit schreef ik hier vorige week over op een ander forum...

Iasked around a little and a good friend of mine send me the following information.

He was is close contact with Bouck himself as well as with an author who will soon publish a new book about the fighting in Lanzerath. It appears that there are many improbabilities and inaccuracies in the commonly accepted story. Another well known author says the story as presented by Bouck is impossible and says that the author of the new book is (quote) "crazy" (they know eachother well). The story of Bouck and his men in their manholes fighting hundereds of German Fallschirmjäger is said to be historically impossible. My friend talked to the secretary of the Kameradschaft of the 3. FJD who says that they captured Bouck and his comrades in a little chapel or church in Lanzerath, which contradicts the version of Bouck that they were captured at the hill. The Germans also give conflicting numbers regarding their casualties that day.

The matter will allways remain controversial. The most decorated American unit ever but probably based on dubious facts and untruthful accounts.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
blue
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 jan 2005, 19:37

Bericht door blue »

Je hebt idd wel gelijk dat het ongeloofwaardig overkomt, dat de duitsers na het verlies van 2 compagnien, het idee kregen om de eenheid van bouck te flankeren. Toch schreef ook de schrijver hierover met onbegrip. En de schrijver maakt wel gebruik van verhalen van beide kanten(intervieuws met duidelijk bronvermelding) en het is ook niet de minste schrijver, dus ik geloof niet dat het herioische verhaal kant en klare onzin zou zijn.
erg grappig..(sarcastisch bedoeld) of je heb er echt niets van begrepen.
LOL.....Lees deze topic nog maar eens,
sorry, had idd topic mischien eerst beter en minder snel moeten doornemen :oops:
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Geef eens een paar van die bronnen. Daarbij was in ieder geval niet de secretaris van de Truppenkameradschaft van de 3. FJD die mijn bron wel sprak. Die zag namelijk grote verschillen tussen hoe zij die gevechten ervaren hebben en hoe Bouck ze beschreef.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
blue
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 jan 2005, 19:37

Bericht door blue »

Dat is dan mischien idd 1 van de weinige fanatieke nazi's die de domme fouten van de duitsters niet wou erkennen, ik heb nu mijn boek uit en ben er van overtuigd, dat alles wat er beschreven wordt in het boek waar is.
ik kan niet het eind van een heel boek overnemen maar een paar voorbeelden.

Bouck heeft nog een brief geschreven aan Peiper, waarin hij vroeg over wat hij dacht wat er bij Lanzerath was gebeurd. Waarop Peiper in vloeiend engels uitlegde, dat hij na zijn vertraging met zijn tank, eenmaal in het dorp aangekomen, idd zag wat er over was na drie frontale aanvallen (veel gewonden, doodsmoeie manschappen enz.)

Er is zelfs een reunie geweest, na uitnodiging van een duitse veteraan, (1967) tussen de het 394e....... van bouck en het duitse 3e parachutistenregiment
Waarbij de duitse para's idd beamen wat een ongeloofelijke moed zei toonden(de americanen) die dag.

en dan de auteur heeft met iedere overleefende diepgaande intervieuws gehad, ik kan mij niet voorstellen dat zo'n groep dan het hele verhaal zou verdraaien naar zo'n heroisch verhaal, als ze dat deden is het dan niet verbasing wekkend dat ze pas na tientallen jaren, zich gaan inzetten voor een onderscheiding die hier bij hoort. Deze inzet werd ook nog ingezet door iemand die niet in het peleton zat!! een colum schrijven die achter het verhaal kwam, kan naam van de man niet zo snel vinden sorry

Maar ik raad het echt aan, het boek te lezen "Het ardennen offensief" van Alex Kershaw, ik kan wel de hele bronnen lijst noteren, maar das niet echt handig.

trouwens vind ik het best wel jammer dat dit verhaal van soldaten, die echt het ongeloofelijke hebben gepresteerd, ook na de slag tijdens de gevangenis in kampen, nu in twijfel wordt getrokken op dit forum door één duitser.
terwijl alles het tegendeel beweest in dit boek, het verhaal wordt gewoon door beide zijden niet in twijfel getrokken :!: ,

Please ga het lezen :lol:

hoi.
Plaats reactie