Rusland schaft feestdag oktoberrevolutie af

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Rusland schaft feestdag oktoberrevolutie af

Bericht door Arjen »

Rusland schaft feestdag Oktoberrevolutie af

Code: Selecteer alles

MOSKOU - De Tweede Kamer van het Russische parlement, de Doema, heeft vrijdag de nationale feestdag ter nagedachtenis van de Oktoberrevolutie van 1917 afgeschaft. De feestdag, die gevierd werd op 9 november, was in de Sovjettijd de belangrijkste van het jaar. 

In plaats van de Revolutiedag heeft de Doema de Dag van de Eenheid van het Volk geïntroduceerd. Deze dag herinnert aan de bevrijding van Moskou van Poolse troepen in 1612. Daarmee kwam een einde aan jaren van burgeroorlog en buitenlandse overheersing van Rusland. 

De communisten in de Doema hebben zich met hand en tand verzet tegen de afschaffing van hun eigen feestdag. Die markeerde het begin van de Russische Revolutie, met de opstand van de bolsjewieken in Petrograd, het huidige Sint-Petersburg. 

In de Sovjetperiode werd deze dag gevierd met massale militaire parades voor het mausoleum van Lenin. Na de val van het communisme in 1992 werd de Revolutiedag omgedoopt tot Dag van Nationale Verzoening. 
bron: http://www.nu.nl

Rare ontwikkeling zeg.
Ik neem aan dat moskou dit doet om afstand te scheppen tussen de communistische periode en nu.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Of er komt straks een feestdag ter meerdere eer en glorie van dhr Poetin.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

hoe klinkt dit:

dag van de dwaas

ter meedere eer en glorie van benmaf
:+
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Arjen schreef:hoe klinkt dit:

dag van de dwaas

ter meedere eer en glorie van benmaf
:+
Laten we dan gele tompoucen maken ofzo ? :wink:

Wel vreemde actie inderdaad maar ik denk dat ze toch af willen van het oude Rusland. Vreemd genoeg merk je daar politiek gezien niet zoveel van, misschien zelfs wel het tegengestelde gezien het gedoe rondom Yukos enzo/
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Ach je het is al even niet meer de Unie van Sociale Soviet Republieken meer, ze willen het in de verf zetten dat het vandaag de dag de Russische Federatie is. Maar om dan zo'n feestdag af te schaffen die toch vrij veel heeft betekent voor het land. Ik denk niet dat iedereen er zo blij om is.
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Het is gewoon om afstand te scheppen tussen het communistische Rusland en het Rusland van nu.
Het Russische volk is altijd een onderdrukt volk geweest, helaas. En het ziet er niet naar uit dat de huidige semi-"democratie" daar verandering in gaat brengen. Maar ik denk dat het niet lang meer duurt voordat Rusland uit elkaar valt en gebieden zich gaan afscheiden van de Russische Federatie en een meer democratische richting in gaan slaan zoals Oekraine. Poetin zit niet zo stevig meer in het zadel dat is te zien aan die Yukos actie, de rijke machtige mannen zijn hem zat en in mijn ogen ziet het eruit als een wanhoops-actie. :?
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Stom zeg, die revolutie was heel goed, aan de dictatuur van de tsaar daaro en de levensomstandigheden van de armen moest een eind komen.
Communisme heeft daar wel veel mee te maken maar heeft na de revolutie toch nauwelijks een kans gekregen.
Niemand wil het Stalinisme herdenken of het Communistische dictatoriaat van het 'volk', maar de revolutie zelf kan best herdacht worden.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

marloes schreef:Stom zeg, die revolutie was heel goed, aan de dictatuur van de tsaar daaro en de levensomstandigheden van de armen moest een eind komen.
Communisme heeft daar wel veel mee te maken maar heeft na de revolutie toch nauwelijks een kans gekregen.
Niemand wil het Stalinisme herdenken of het Communistische dictatoriaat van het 'volk', maar de revolutie zelf kan best herdacht worden.
Een revolutie of verandering was nodig maar niet de revolutie zoals die ten uitvoer is gebracht.......zoveel onnodige slachtpartijen tussen de witten en rooien....onschuldige bevolkingsgroepen die afgeslacht werden.
De hele mentaliteit van dat volk stond en staat me totaal niet aan.
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Ja, de revolutie stond natuurlijk ook in het licht van "power to the people" maar dan in het Russisch. Rusland op dit moment is meer "power to Putin". De vraag is in hoeverre Putin zelf niet als Tsjaar regeerd. Nou heeft de oude Tsaar natuurlijk veel meer op zijn geweten qua mensenrechten en doden in de Eerste Wereldoorlog maar Putin is met zijn gedoe in Tsjetsjenie en Oekraine ook hard op weg.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Beste vriend, wat wil je dan in Rusland, anders dan Putin?

Die gast ziet kans om het een en ander nog een beetje overeind te houden.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ioannis schreef:Beste vriend, wat wil je dan in Rusland, anders dan Putin?
Is dit een goed moment om over anarchie te beginnen?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Nee, Arjen. Niet weer aankomen met je anarchie-fetischisme.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

jacob schreef:Een revolutie of verandering was nodig maar niet de revolutie zoals die ten uitvoer is gebracht.......zoveel onnodige slachtpartijen tussen de witten en rooien....onschuldige bevolkingsgroepen die afgeslacht werden.
Wat een onzin zeg. Een revolutie was nodig, maar niet zo?? Hoe dan?? Had je verwacht dat de Tsaar en zijn Witten vredig het toneel verlaten hadden wanneer de Bolsjewieken om de macht hadden gevraagd? Nee natuurlijk, die verdedigen ze met man en macht. En die onschuldige bevolkingsgroepen waar je het over hebt waren in feite niets anders dan kleine splinterpartijen die als guerilla's onder kleine hoofdmannen tegen zowel de Witten en de Roden vochten, wanneer die terugvochten hebben we het meteen over afslachting van onschuldige burgers?? Natuurlijk is het doden van vrouwen en kinderen diep triest, maar noem mij één oorlog waarin dit niet gebeurd is.

En dan die laatste zin,
De hele mentaliteit van dat volk stond en staat me totaal niet aan
Hieruit blijkt wederom dat het jarenlange gestamp van propaganda in alle lagen van de Westerse samenleving nog steeds hun uitwerking heeft. De Russen worden afgeschilderd als een stelletje verkrachtende barbaren die de wereld om zeep willen helpen en hun hand niet omdraaien voor een moord meer of minder.

Gelukkig draai ook jij je hand niet om voor de nodige generalisatie. Niet slechts enkele personen krijgen ervan langs, maar je beticht netjes het hele volk van een slechte mentaliteit.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Laten we dan op die dag de misdadige moord op de Tsaar herinneren. Met die kogels werd de toon voor de gehele communistische periode gezet!
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Die schoft verdiende iedere kogel!
Kijk maar hoe fijn het volk het had tijdens zijn regime, kijk hoe hij leefde terwijl zijn volk stierf van de honger.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Plaats reactie