Info omtrent Duitse infanterie regimenten

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Heb weer wat informatie gevonden in het boek Ooievaar brengt zonvloed.

Pagina 221:
Toen op dinsdag 3 april de avond was gevallen, kon er een punt worden gezet achter operatie "Destroyer". Zo goed als de hele Over-Betuwe was in geallieerde handen. Meer dan 175 Duitsers - merendeels behorend tot Volkgrenadierregiment 952 - waren op "Het Eiland" gevangengenomen.

Pagina 230:
Tussen 21 en 24 april kregen de Belgen trouwens nieuwe tegenstanders. De "Landstorm Nederland"-troepen werden toen afgelost door de 361e Volkgrenadiersdivisie, die ternauwernood had kunnen terugtrekken van de IJssellinie naar de westkant van de Grebbelinie. Ook in de Betuwe kregen de Volkgrenadiers het niet gemakkelijk. Britse Typhoons voerden op dinsdag 24 april aanvallen uit op kerktorens in Ochten, Kesteren en Rhenen, om de verdedigers van de Liniedijk van observatiepunten te beroven. Ook posities van de 361e divisie in Buren en in Ommeren en omgeving werden vanuit de lucht bestookt, waarbij onder meer het roemruchte landgoed De Eng werd verwoest.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Wederom bedankt Nico,

Ik geloof dat deze gefreiter, waar de documenten van zijn/waren, eind april reeds in Geallieerde handen was gevallen.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Mooyman schreef:Wederom bedankt Nico,

Ik geloof dat deze gefreiter, waar de documenten van zijn/waren, eind april reeds in Geallieerde handen was gevallen.
Weet je toevallig welke datum dat geweest kan zijn? Want dan kan ik kijken of ik iets terug kan vinden in mijn boek. Wordt namelijk ook regelmatig gesproken over kleine groepjes duitsers die gevangen zijn genomen. Misschien dat er dan een groepje naar voren komt waar hij bij gezeten kan hebben.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:
Mooyman schreef:Wederom bedankt Nico,

Ik geloof dat deze gefreiter, waar de documenten van zijn/waren, eind april reeds in Geallieerde handen was gevallen.
Weet je toevallig welke datum dat geweest kan zijn? Want dan kan ik kijken of ik iets terug kan vinden in mijn boek. Wordt namelijk ook regelmatig gesproken over kleine groepjes duitsers die gevangen zijn genomen. Misschien dat er dan een groepje naar voren komt waar hij bij gezeten kan hebben.
Bij die "Engelse" stempel is de datum 18-4-45 geschreven, mogelijk is dat de data van gevangenneming :? .
Collector of uniforms of the enemy
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Mooyman schreef:
Zitadelle schreef:
Mooyman schreef:...rest bij de 361ste divisie, de divisie die van september 1944 tot mei 1945 nog strijd leverde in Nederland(onderandere Market Garden :wink: ).
.
Volgens de Axis History Factbook (http://www.axishistory.com) is de 361ste Infanteriedivisie in juli 1944 vernietigd aan het Oostfront en weer opnieuw opgericht in Nederland in April 1945, waar het de laatste paar dagen vocht in Nederland... dus zo'n 7 maanden ná Market Garden.
Misschien dat bepaalde gegevens verschillen maar mijn gegevens komen uit het boek The Wehrmacht at War 1939-1945 van Andris J.Kursietis.
Een boek over alle leger eenheden, divisies en korpsen, van het Duitse leger in die periode.
Daarin staat te lezen dat deze divisie in juli 1944 vernietigd is aan het oostfront en in september weer opgericht is als 361ste Volksgrenadier divisie.
In januarie van 1945 opgegaan in het 559ste Volksgrenadier divisie en later in april weer omgedoopt naar 361ste Volksgrenadier divisie.
Verder staat er Sep 1944-jan 1945 Netherlands; Western Germany en apr 1945-may 1945 Netherlands.
Het boek van Kursietis is leuk om mee te beginnen, ik heb hem ook, maar ik ben er ook al diverse malen achter gekomen dat hij het niet altijd bij het goede eind heeft.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Hallo Monmax,

Natuurlijk komen boeken en sites wat betreft informatie niet altijd overeen, maar deze keer komt de info uit het boek toch overeen met wat ik over het regiment vond op http://www.lexikon-der-wehrmacht.de , wat ik toch een betrouwbare site omtrent informatie over Duitse troepen vind.
Collector of uniforms of the enemy
Plaats reactie