Wie weet hier wat van M1 Garand kogels?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Wie weet hier wat van M1 Garand kogels?

Bericht door Jelle H. »

Waar staat B L M op de clip en A E C op de huls voor?

Is dit Wo2 of moet er dan een jaartal van in de oorlog op staan?!


Bedankt.
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Ik ken geen van beide stempels. Een huls hoort gemarkeerd te zijn met een lettercode (2 of 3 letters) die de fabriek aangeven, en de laatste 2 cijfers van het jaar van productie, zoals "DEN 43" (Denver Ordnance Plant, 1943). Kijk voor meer informatie even op de weapons-sectie van mijn website. :wink:

Grtn

David
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Bedankt voor je reactie earlymb. Heb net even op je site gekeken maar kan niets over de kogels vinden. Zou je de directe link ff willen plaatsen?
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Volgens mij heb ik nog nooit op een M1 Garand Clip een jaartal zien staan... heb ooit wel een verhaal gehoord dat dit in het begin van de oorlogsproductie wel werd gedaan, maar het koste teveel tijd en er was veel vraag dus werd dat geskipped :). Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Ik heb je vraag niet helemaal goed gelezen. Op de clips zelf staan inderdaad lettercodes die de fabrikant aangeven. Ik heb nog geen gedateerde gezien. 8)

Grtn

David
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

BLM = Barry L. Miller Engineering Inc.

Een Amerikaanse dus, waarschijnlijk uit WO2. :)

Grtn

David
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Op de mijne staat S41 :?
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

M1 garand ''kogels'' heten trouwens .30-06 patronen... de M1 Garand gebruikte de korte puntjes, de .30 CAL en de Browning Automatic Rifle, Springfield 04 de langere.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

RelicHunter44 schreef:M1 garand ''kogels'' heten trouwens .30-06 patronen... de M1 Garand gebruikte de korte puntjes, de .30 CAL en de Browning Automatic Rifle, Springfield 04 de langere.
.30-03 werd gebruikt in de eerste Springfield geweren....
.30-06 werd gebruikt bij de Garand, .30 MG M1917, M1919A4 en A6, de BAR, Johnson, M1917 Enfield, M1903A1, A3, A4 Springfield enz....

Er is GEEN verschil in munitie voor M1 Garands en BAR!!!!
Alleen de M1 Carbine had kortere munitie: .30 Carbine......!!!



Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Er is zeker wel verschil tussen munitie Garand en .30 CAL iig, Garand gebruikte de Ball kogels (die korter waren), en de .30 CAL de AP/Tracer versies, ball had niet zoveel effect op lichte voertuigen, en tracer is ook wel handig al ben je s'nachts aan het schieten... . A4 Springfield bedoelde ik eigelijk ja...
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Maar idd verschil in munitie kan je het niet noemen nee.. wel verschil in gebruik :lol:
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

RelicHunter44 schreef:Er is zeker wel verschil tussen munitie Garand en .30 CAL iig, Garand gebruikte de Ball kogels (die korter waren), en de .30 CAL de AP/Tracer versies, ball had niet zoveel effect op lichte voertuigen, en tracer is ook wel handig al ben je s'nachts aan het schieten... . A4 Springfield bedoelde ik eigelijk ja...
De gewone infanterist kreeg meestal Garand clips met AP rounds geladen (zwarte punt).....

Iedereen die al .30 Rds heeft gevonden, kan dit beamen....
Het is wel zo dat voor de .30 Cal Machinegun de banden werden voorgeladen met Ap's, Tracers en of Incendairies.... MAAR de munitie is identiek en kan door alle wapens afgevuurd worden.....

Kom eens langs en dan zullen we eens wat AP's met de Garand afvuren.... of BAll's met de .30!!!

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Haha ok !! Ik heb trouwens al wel met een .303 Lee Enfield geschoten :) maar zie deze post:
Maar idd verschil in munitie kan je het niet noemen nee.. wel verschil in gebruik
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Wanneer de garand clips alleen klaargemaakt werden met BALL patronen zou je dus geen gekleurde koppen zien....

Hier een foto van M1 Garand Clips voorgeladen met AP munitie....(zwarte koppen) bij het verdelen van munitie voor D-Day....

Afbeelding

Uit bodemvondsten, vele wartime images en herinneringen van verscheidene veteranen blijkt dat de AP de meest gebruikte patroon was voor de Garand.....

De .30-06 patroon werd gemaakt in de volgende versies:

BALL: geen gekleurde kogelpunt
Tracer: rode punt
Armor Piercing: zwarte punt
Incendiary (brandstichtend): blauwe punt
AP-INC (pantserdoorborend en brandstichtend): zilver punt

Deze werden specifiek verpakt en getransporteerd in verschillende kisten en naarmate de vraag geleverd...


Johan
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie