wo2 -> racisme?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

antwerpx schreef:Ik citeer:
De benaming 'Negros of 'Blacks' waren indertijd synoniem met 'slaven'. Zo nam South Carolina in 1740 een wet aan die stelde dat "...all negroes, mulattoes, or mestizos, who are or shall hereafter be in the province, and all their issue and offspring, born or to be born, shall be and they are hereby declared to be ans remain forever hereafter absolute slaves." Status en huidskleur vielen samen.
De tijd van het abolitionisme (va 18e eeuw), de beweging voor afschaffing van de slavernij, viel samen met de opkomst van het racisme
uit: PIETERSE, J.N., Wit over zwart, beelden van Afrika en zwarten in de Westerse populaire cultuur, Koninklijk instituut voor de tropen, Amsterdam, 1990.

Interpreteer het zoals je wilt, maar volgens mij zitten we nu toch al voor de 19e eeuw.
Tja, dat is wat subtieler dan wat Harro probeert ons wijs te maken..

In Amerika was de slavernij inderdaad bij wet geregeld.
Dus een door de staat verordonneerd racisme.
Waar we het dus over hadden.

Het is ook wel grappig dat het abolitionisme, dat is het streven naar afschaffing van de slavernij, vooral in Groot Brittannië ineens opkwam.
Het was immers een manier om de Amerikaanse katoenproductie een danig stuk hout in de spaken te steken.
Dw katoenproductie van het zuiden van de VS was immers een regelrechte concurrent van de Britse katoenindustrie, die zijn grondstoffen uit India haalde.
Daar was geen slavernij, maar iets wat er toch wel heel sterk op leek.

En dat mag, loonslaven bestaan immers vandaag de dag ook nog. :P :?

Maar op het Europeese vasteland, begonnen racistische ideeën pas te ontstaan in de 19e eeuw. Het is nota bene ook nog eens een keer zo, dat Hitler veel van zijn ideeën aan de praktijken van de Britten en Amerikanen heeft ontleend.

Verder las ik ergens anders weer dit citaat...
...............
In de 19de eeuw werden deze gedachten uitgebouwd tot rassentheorieën, volgens welke het blanke ras het hoogtepunt van de menselijke evolutie zou vormen. Op grond daarvan zou het de suprematie over de andere rassen toekomen. Deze overheersing werd soms tevens gerechtvaardigd door te stellen dat het blanke ras een opvoedkundige taak had ten aanzien van de andere rassen (the white man's burden).
© 1993-2003 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.
En vervolgens wordt daaraan de conclusie verbonden dat het juist het verhaal van Harro ondersteund, terwijl het dat juist niet doet.

Het stelselmatige racisme, het racisme als ideologie, is niet ouder dan de 19e eeuw. Daar draait het om.

Maar ik begrijp het wel. Ultra rechts heeft er altijd al behoefte aan gehad om naar voren te brengen dat racisme iets "natuurlijks" zou zijn.
Iets van alle tijden. Nou, dat is dus niet zo.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ioannis: blijf je gewoon stelselmatig elke concrete vraag die ik je voorleg en die niet in jouw verhaaltje past vermijden of kan ik ooit op een reactie rekenen?

1) Als een Afrikaan zich liet bekeren was hij dan in de ogen van de 17e eeuwse Europeanen een gelijke? Dit is immers een voorwaarde voor jouw stelling dat ze alleen onderscheid maakten naar geloof en het is de zesde keer in deze thread dat ik dit vraag. De vijf vorige keren kreeg ik geen antwoord.

2) Waarom noem je de machtige samenwerking tussen, VOC en WIC, kerk, staat en wetenschap om de minderwaardigheid van niet-blanken wetenschappelijk en religieus te bewijzen "de mening van individuen en geen staatsbeleid"?

3) Wat is het verschil tussen waarden en normen van nu loslaten op de 17e eeuw en loslaten op de 19e eeuw?

4) Waar studeerde jij en wat studeerde jij?

Overigens: mijn antwoord op vraag 4: Amsterdam en geschiedenis.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ioannis schreef:Maar ik begrijp het wel. Ultra rechts heeft er altijd al behoefte aan gehad om naar voren te brengen dat racisme iets "natuurlijks" zou zijn.
Iets van alle tijden. Nou, dat is dus niet zo.
_/-\o- Het is lang geleden dat ik werd uitgemaakt voor "ultra rechts". Thomas, let je op? :mrgreen:

Niet van alle tijden, maar elke vraag die ik je stel die het tegendeel bewijst blijf je angstvallig vermijden. Grappig dat jouw stellige mening haaks staat op alles dat studenten geschiedenis tijdens hun studie is bijgebracht.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

In het antisemitisme zoals dat in de 15e eeuw in Spanje opleefde, werden religieus-culturele elementen vermengd met raciale elementen.
Vanaf de 17e eeuw onderscheidden sommige theologen een hiërarchie waarin de blanke mens het dichtst bij God stond; daaronder de 'neger', dan de aap enz. Voor veel 18e- en 19e- eeuwse slavenhandelaren vormden deze denkbeelden een rechtvaardiging voor hun doen en laten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme

De West-Indische Compagnie (officieel Geoctroyeerde West-Indische Compagnie maar vaak afgekort tot WIC) was een organisatie die in de 17e en 18e eeuw van de Nederlandse overheid het monopolie kreeg op de handel met alle koloniën in de West, dat wil zeggen de gebiedsdelen Noord- en Zuid-Amerika en West Afrika. De WIC had echter ook een politieke doelstelling. De WIC zou de oorlog met Spanje kunnen verplaatsen naar de Spaanse kolonies, waardoor voor de Republiek een relatieve rust zou kunnen ontstaan.
De belangrijkste handelsproducten van de WIC waren tabak, suiker, goud en slaven en vanaf die tijd hield de WIC zich voornamelijk bezig met de handel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/WIC

Slavenhandel is het te koop aanbieden van slaven. Tegenwoordig gebeurt dit niet meer, maar dat was in de koloniale tijd wel anders. Miljoenen mensen uit Afrika zijn toen door de WIC, de West-Indische Compagnie, weggeroofd uit hun geboortecontinent en meegenomen naar de Verenigde Staten, waar ze gedwongen werden als landbouwarbeider aan de slag te gaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavenhandel

De VOC had vergaande voorrechten. Niet alleen had het een monopolie op de handel rond Kaap de Goede Hoop en door de Straat Magellaan, maar het had ook het recht om gebieden te bezitten, oorlogen te voeren en internationale verdragen te sluiten. Feitelijk kon de onderneming zich in Azië gedragen alsof het de Nederlandse staat zelf was.
http://nl.wikipedia.org/wiki/VOC
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Zit ik op een politiebureau voor verhoor of zo?

Het zal me mijn reet roesten wat je hier allemaal verkondigd.
Of wat voor vragen je maar over door blijft zeuren.
Het gaat gewoon nergens over.

Inderdaad..
Leer zelf eens denken.
Je refereert naar wat studenten te horen hebben gekregen.
Tja, het verhaal van de politiek correcte gevestigde orde.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ioannis schreef:Zit ik op een politiebureau voor verhoor of zo?
Het zal me mijn reet roesten wat je hier allemaal verkondigd.
Of wat voor vragen je maar over door blijft zeuren.
Het gaat gewoon nergens over.
Wat ben jij laf. Niet je ongelijk toegeven, elke vraag vermijden die daartoe zal leiden en ondertussen zonder enig bewijs blijven beweren dat mijn verhaal onzin is.
Ioannis schreef:Inderdaad..
Leer zelf eens denken.
Je refereert naar wat studenten te horen hebben gekregen.
Tja, het verhaal van de politiek correcte gevestigde orde.
Zielige vent
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Hauptmann schreef:In het antisemitisme zoals dat in de 15e eeuw in Spanje opleefde, werden religieus-culturele elementen vermengd met raciale elementen.
Vanaf de 17e eeuw onderscheidden sommige theologen een hiërarchie waarin de blanke mens het dichtst bij God stond; daaronder de 'neger', dan de aap enz. Voor veel 18e- en 19e- eeuwse slavenhandelaren vormden deze denkbeelden een rechtvaardiging voor hun doen en laten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme
Tja... LEES DAN EENS GOED WAT ER STAAT!

Vanaf de 17e eeuw onderscheidden sommige theologen .........Bla Bla Bla

SOMMIGE THEOLOGEN...

I rest my case.
Laatst gewijzigd door Ioannis op 14 jan 2005, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

:?
Laatst gewijzigd door Ioannis op 14 jan 2005, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Leuk Ioannis: je gaat werkelijk op alles in, zoals nu op Hauptmann, behalve als je vragen krijgt die je niet uitkomen. Dan zeg je heel laf dat je niet tot antwoorden verplicht bent.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

:?
Laatst gewijzigd door Ioannis op 14 jan 2005, 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Pommes Fritz

Bericht door Pommes Fritz »

Ioannis schreef:
Je gaat voor de bokaal hè?
Er is nog geen Knock-Out, maar Harro staat voor op punten.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Ioannis schreef: Verder las ik ergens anders weer dit citaat...
...............
In de 19de eeuw werden deze gedachten uitgebouwd tot rassentheorieën, volgens welke het blanke ras het hoogtepunt van de menselijke evolutie zou vormen. Op grond daarvan zou het de suprematie over de andere rassen toekomen. Deze overheersing werd soms tevens gerechtvaardigd door te stellen dat het blanke ras een opvoedkundige taak had ten aanzien van de andere rassen (the white man's burden).
© 1993-2003 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.
En vervolgens wordt daaraan de conclusie verbonden dat het juist het verhaal van Harro ondersteund, terwijl het dat juist niet doet.
Je hebt de eerste zinnen hieruit verwijderd en vandaar trek je deze tekst uit zijn verband en trek je deze conclusie.
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Ioannis schreef:
Hauptmann schreef:In het antisemitisme zoals dat in de 15e eeuw in Spanje opleefde, werden religieus-culturele elementen vermengd met raciale elementen.
Vanaf de 17e eeuw onderscheidden sommige theologen een hiërarchie waarin de blanke mens het dichtst bij God stond; daaronder de 'neger', dan de aap enz. Voor veel 18e- en 19e- eeuwse slavenhandelaren vormden deze denkbeelden een rechtvaardiging voor hun doen en laten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme
Tja... LEES DAN EENS GOED WAT ER STAAT!

Vanaf de 17e eeuw onderscheidden sommige theologen .........Bla Bla Bla

SOMMIGE THEOLOGEN...

I rest my case.

Je hebt gelijk, maar "De Kerk" had het ook cathegorisch kunnen afkeuren en verbieden.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Als jij letterlijk schrijft:
Ioannis schreef:Er was ook geen sprake van een stelselmatige discriminatie van bepaalde bevolkingsgroepen, op basis van raskenmerken.
Men maakte verschil tussen Christen en Niet-Christen.
Wat is er dan tendensieus als ik vraag:
Als een Afrikaan zich liet bekeren was hij dan in de ogen van de 17e eeuwse Europeanen een gelijke? Dit is immers een voorwaarde voor jouw stelling dat ze alleen onderscheid maakten naar geloof en het is de zesde keer in deze thread dat ik dit vraag. De vijf vorige keren kreeg ik geen antwoord.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

8)
Laatst gewijzigd door Ioannis op 14 jan 2005, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie