De Amerikanen, onze bevrijders.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Kilroy
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jan 2005, 20:35
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Kilroy »

Hola, hola, niet zo vlug.
Dat de Amerikanen en Britten zich slecht gedragen hebben in Irak is best mogelijk en zeker niet goed te keuren, maar hetgeen wij nu pas vernemen verdwijnt in het niets met hetgeen de Saddam-aanhangers op hun geweten hebben dacht ik.

Trouwens als we ff de geschiedenis bekijken zijn de Belgen in Congo en de Nederlanders in Nederlands-Indië toen ook geen watjes geweest.
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

pjupie schreef:Ja ma miss is het van de ene kant ook wel te begrijpen dat die zo met de gevangenen omgaan, als je ziet van die aanslagen.
Nick
Deze foto's dateren uit medio 2003, dus nog voordat die aanslagen zich voordeden. het zijn (althans bij die Engelse serie) Iraakse burgers die gevangen zijn genomen nadat ze voedsel probeerden te stelen. Met gewapend verzet en/of aanslagen hebben ze dus niets te maken.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

eum de meeste gevangen zijn geen sadam aanhangers é!
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Kilroy schreef:Hola, hola, niet zo vlug.
Dat de Amerikanen en Britten zich slecht gedragen hebben in Irak is best mogelijk en zeker niet goed te keuren, maar hetgeen wij nu pas vernemen verdwijnt in het niets met hetgeen de Saddam-aanhangers op hun geweten hebben dacht ik.

Trouwens als we ff de geschiedenis bekijken zijn de Belgen in Congo en de Nederlanders in Nederlands-Indië toen ook geen watjes geweest.
En daar schaam ik me ook nog steeds voor. Om maar te zwijgen over de VOC.

Ik vind het gedrag van Saddam aangangers overigens totaal geen verantwoording voor hetgeen de Amerikanen en Engelsen dus blijkbaar doen.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Hoe tragisch deze misdaden ook zijn, voor zover ik begrijp zijn het incidenten en is het niet zo dat alle Britten en Amerikanen zich op deze wijze misdragen. Het zijn ernstige incidenten, maar deze komen voor binnen elk leger. Net als binnen een samenleving zijn er binnen het leger ook mensen die zich misdragen.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

KevinP schreef:Hoe tragisch deze misdaden ook zijn, voor zover ik begrijp zijn het incidenten en is het niet zo dat alle Britten en Amerikanen zich op deze wijze misdragen. Het zijn ernstige incidenten, maar deze komen voor binnen elk leger. Net als binnen een samenleving zijn er binnen het leger ook mensen die zich misdragen.
maar binnen een leger zou je moeten kunnen verwachten dat er genoeg controle is en dat de soldaten zich aan regels houden.
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Ik vind het trouwens niet gepast om die militairen die nu in Irak zijn te vergelijken met onze bevrijders? Wat is dat nou voor een vergelijking?
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Ze komen uit Amerika, Big Brother
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

gvdbor schreef:Ze komen uit Amerika, Big Brother
De soldaten wat nu in Irak zijn,is een andere generatie,dan onze bevrijders. Hier kunnen ''onze bevrijders'' niks aan doen,dat hun landgenoten dit soort daden doen. Ik vind ook dat ''onze bevrijders'' hier dus niks mee te maken hebben.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Natuurlijk schande maar het hangt ook af van de periode misschien wouden ze zich af reageren of deze personen wat natuurlijk nooit goed te praten is.

Het is zowiezo tragisch dat dit kan gebeuren dat de soldaten zoveel vrijheid hebben en dit soort dingen doen waarschijnlijk puur uit verveling
Starting up again
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

Marteling en vernedering gaan hand in hand met de CIA en of de MI,
Er is altijd een zekere goedkeuring van hoogerhand, "turn a blind eye"
Het probleem is dat er foto,s naar buiten zijn gekomen, en dat was natuurlijk niet de bedoeling.
Schandaal vertoning van de US regering om dit soort incidenten af teschuiven op enkele bewakers(sters).
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

robin.h schreef:
gvdbor schreef:Ze komen uit Amerika, Big Brother
De soldaten wat nu in Irak zijn,is een andere generatie,dan onze bevrijders. Hier kunnen ''onze bevrijders'' niks aan doen,dat hun landgenoten dit soort daden doen. Ik vind ook dat ''onze bevrijders'' hier dus niks mee te maken hebben.
Nee, onze bevrijders hebben er niks mee te maken nee. Maar ik denk dat die titel gewoon meer is om een link te leggen tussen het forum en dit, ik bedoel zo wekt het meer de interesse denk ik...
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Hauptmann schreef:
Kilroy schreef:Hola, hola, niet zo vlug.
Dat de Amerikanen en Britten zich slecht gedragen hebben in Irak is best mogelijk en zeker niet goed te keuren, maar hetgeen wij nu pas vernemen verdwijnt in het niets met hetgeen de Saddam-aanhangers op hun geweten hebben dacht ik.

Trouwens als we ff de geschiedenis bekijken zijn de Belgen in Congo en de Nederlanders in Nederlands-Indië toen ook geen watjes geweest.
En daar schaam ik me ook nog steeds voor. Om maar te zwijgen over de VOC.
Waarom zou je je schamen?
Wat Nederlanders in Nederlands Indië deden, daar hebben wij Nederlanders niks van in de pap te brokken gehad.
Die lui werden daar naar toe gestuurd door een kleine kliek van profiteurs. De meeerderheid van de Nederlandse bevolking was boer, en wist van niks!

Later konden van 1945-1950 ook boerenzonen als dienstplichtigen de rommel van die krentekakkers van kolonialen op gaan ruimen, en toen die jongens weer thuiskwamen werden ze met de nek aangekeken!!!

De Nederlandse dienstplichtigen werden er anders wel door de regering heengestuurd!!!! Met steun van die kontenkruipers van de PvdA!!!.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Jelle H. schreef:Ik vind het trouwens niet gepast om die militairen die nu in Irak zijn te vergelijken met onze bevrijders? Wat is dat nou voor een vergelijking?
De Amerikanen zijn niet eens onze bevrijders, dat waren Polen, Britten, Welshmen, Schotten en Canadezen.
John McCrae
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 dec 2004, 13:19
Locatie: Tilburg

Bericht door John McCrae »

Ioannis schreef:
Jelle H. schreef:Ik vind het trouwens niet gepast om die militairen die nu in Irak zijn te vergelijken met onze bevrijders? Wat is dat nou voor een vergelijking?
De Amerikanen zijn niet eens onze bevrijders, dat waren Polen, Britten, Welshmen, Schotten en Canadezen.
Misschien is Jelle H. een Fransman.

Overigens ben ik het helemaal met je eens dat je het de huidige Nederlanders niet kunt verwijten wat destijds in Nederlands-Indië gebeurde. Waarom zou ik daar mezelf schuldig over moeten voelen? Hetzelfde geldt voor de Amerikanen die in WO II vochten, die hoeven zich ook niet schuldig te voelen over het gedrag van de Amerikanen in Irak.
In Flanders fields the poppies grow
Plaats reactie