Wiking

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Wiking

Bericht door verellen »

Ik moet een eindwerk maken voor het school. Misschien weten sommige het al maar ik doe dat dus over de Wiking divisie.
Het is nog niet af, maar toch al wel bijna :P
Hier is al een voorproefje ervan:
Elke opmerkingen zijn welkom :)

Wees wel niet te hard, het is maar mijn eerste keer :)
Ook, op de site staat het iets minder mooi als in het oorspronkelijk word bestand: Ik ben namelijk geen kei in HTML :)
Als je de foto's niet kan zien: geen paniek, dat ligt niet aan u pc, maar aan mij. Een probleempje dat ik snel zal (proberen) op te lossen.

http://www.verellen.bravehost.com
Gebruikersavatar
max
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2005, 23:25
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door max »

Beste

Ik heb het nog niet helemaal gelezen maar geef u wel al een opmerking ivm leesbaarheid, (persoonlijke mening en zeker niet destructief bedoeld)

het lettertype is niet zo heel duidelijk en misschien aanpasbaar
en
ik vond twee keer Hilter (best grappig)

ik wens je wel veel succes met je werk en als dit echt de eerste keer is hoedje af !!!

Max
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Toen ik het eerst eens snel en oppervlakkig doornaam leek het me best knap, maar nu ik me de moeite getroost heb om het in dieper detail te lezen moet ik toch zeggen dat het me ontgoochelt. Dit sluit niet uit dat jouw werkje het doel waarvoor het is geschreven, in casu een eindwerk voor de middelbare school, best kan bereiken. Ik herken de Wiking-Div. er helemaal niet in, je verstaat duidelijk de beweegredenen en interne werking niet. Bovendien maak je de zware fout om problemen, die ná de oorlog door journalisten allerhande nog zijn uitvergroot, die ontsonden in 1941 met de oprichting van de nationale Legionen buiten Wiking te verwarren met de Wikinger-mentaliteit! Ik krijg tandpijn van het lezen van sommige passages. Ik wil er nu niet teveel tam-tam rond maken want dit met eindwerk zal je toch zowieso slagen maar in feite heeft het niets met de SS-Division ,,Wiking" te maken.
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Eerste keer? knap hoor! k vind het wel grappig dat de site in het engels is en het essay in het nederlands :P
enkele opmerkingen(vooral typfoutjes):
koppieermateriaal?
Een opmars kan niet stijgen, sorry :P
Er brak overal hongersnood uit (je kunt interpreteren dat er overal in de wereld hongersnood uitbrak, dus probeer woorden als allemaal (allemaal swastika's) en overal enz te vermijden)
Hitler beschouwde Europa ook als zijn rijk omdat hij het Romeinse rijk en het Roomsche rijk wilde nabootsten (vandaar het derde rijk, na de romeinen en romen).
??Oostenrijk innemen was het geen anschluss of ben ik in de war?
japan hand nood :P
vertel mij(de onwetende lezer) wat is de sa??
uitgegroeid=uitgegroeit(pers. vorm)






verdere loze opmerkingen van mij:
In nederland was de NSDAP ook een behoorlijke partij (tot hij verboden werd)

Verder vind ik het een geweldig, samenhangend verhaal way to go!!!
ps ik weet niet of al mijn commentaar klopt...
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Thomas schreef:Toen ik het eerst eens snel en oppervlakkig doornaam leek het me best knap, maar nu ik me de moeite getroost heb om het in dieper detail te lezen moet ik toch zeggen dat het me ontgoochelt. Dit sluit niet uit dat jouw werkje het doel waarvoor het is geschreven, in casu een eindwerk voor de middelbare school, best kan bereiken. Ik herken de Wiking-Div. er helemaal niet in, je verstaat duidelijk de beweegredenen en interne werking niet. Bovendien maak je de zware fout om problemen, die ná de oorlog door journalisten allerhande nog zijn uitvergroot, die ontsonden in 1941 met de oprichting van de nationale Legionen buiten Wiking te verwarren met de Wikinger-mentaliteit! Ik krijg tandpijn van het lezen van sommige passages. Ik wil er nu niet teveel tam-tam rond maken want dit met eindwerk zal je toch zowieso slagen maar in feite heeft het niets met de SS-Division ,,Wiking" te maken.
nee dat klopt maar als ik het goed begrijp is het ook nog niet helemaal af daarom vraagt hij ons juist om het te lezen niet waar?
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

de ernstige man schreef:nee dat klopt maar als ik het goed begrijp is het ook nog niet helemaal af daarom vraagt hij ons juist om het te lezen niet waar?
Alles hangt af van de situatie en hoe hoog de lat wordt gelegd natuurlijk. Voor een middelbare school is wat er staat prima.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

de ernstige man schreef: Hitler beschouwde Europa ook als zijn rijk omdat hij het Romeinse rijk en het Roomsche rijk wilde nabootsten (vandaar het derde rijk, na de romeinen en romen).
Ik dacht altijd dat het Heilige Roomsche Rijk het Eerste Rijk was en het Deutsche Kaiserreich van 1871 tot 1918 het Tweede... :?
Вместе мы непобедимы
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

uitgegroeid=uitgegroeit(pers. vorm)
echt waar dat is niet verbeteren maar verslechteren: uitgegroeid is voltooid deelwoord (maakt inderdaad deel uit van de persoonsvorm).
Ik vind de spel- en taalfouten een aanwijzing ervoor dat de tekst niet zonder meer geknipt en geplakt is, dat is gunstig voor een werkstuk, maar je moet het geheel in elk geval uiteindelijk wel kritisch bekijken (druk het een keer af en lees het van papier). Hiermee vang je waarschijnlijk allerlei spel- en andere taalfouten.
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

Ja, dat weet ik. Het was voor mij ook wel de bedoeling om niet zomaar louter teksten te gaan koppieren en plakken. Taalfouten zullen er nog zeker instaan. Spelling is niet echt mijn ding :) .

@max: bij deze al wat opgelost
@Thomas: Kan je me wat voorbeelden geven met wat je bedoelde. Want ik snap niet echt je commentaar. (Hoeft niet direct natuurlijk, heb nog tijd tot na de paasvakantie eer het afgegeven moet worden :) )
Gebruikersavatar
max
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2005, 23:25
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door max »

Zhukov schreef:
de ernstige man schreef: Hitler beschouwde Europa ook als zijn rijk omdat hij het Romeinse rijk en het Roomsche rijk wilde nabootsten (vandaar het derde rijk, na de romeinen en romen).
Ik dacht altijd dat het Heilige Roomsche Rijk het Eerste Rijk was en het Deutsche Kaiserreich van 1871 tot 1918 het Tweede... :?
en Napoleon dan met zijn rijk ???
Gebruikersavatar
max
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2005, 23:25
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door max »

Volgens Wikepedia dus

Met het Derde Rijk wordt een periode in de geschiedenis van Duitsland bedoeld die liep van 30 januari 1933 tot 8 mei 1945 onder het nazi-regime. In deze periode (1939) begon nazi-Duitsland de Tweede Wereldoorlog, die in Europa op 8 mei 1945 eindigde met de capitulatie van Duitsland.

De Nazi's noemden nazi-Duitsland het 'derde Rijk' omdat volgens hen het 'eerste Rijk' het middeleeuwse Heilige Roomse Rijk was en het 'tweede Rijk' het Duitse Keizerrijk dat tot 1918 bestond. Volgens hun verwachting zou het Derde Rijk 1000 jaar bestaan maar ze maakten amper 12 jaar vol.
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Zhukov schreef:
de ernstige man schreef: Hitler beschouwde Europa ook als zijn rijk omdat hij het Romeinse rijk en het Roomsche rijk wilde nabootsten (vandaar het derde rijk, na de romeinen en romen).
Ik dacht altijd dat het Heilige Roomsche Rijk het Eerste Rijk was en het Deutsche Kaiserreich van 1871 tot 1918 het Tweede... :?
Dat kan ook weet het eigenlijk niet zo zeker ook niet toen ik het schreef :? :P
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

eagle schreef:
uitgegroeid=uitgegroeit(pers. vorm)
echt waar dat is niet verbeteren maar verslechteren: uitgegroeid is voltooid deelwoord (maakt inderdaad deel uit van de persoonsvorm).
Ik vind de spel- en taalfouten een aanwijzing ervoor dat de tekst niet zonder meer geknipt en geplakt is, dat is gunstig voor een werkstuk, maar je moet het geheel in elk geval uiteindelijk wel kritisch bekijken (druk het een keer af en lees het van papier). Hiermee vang je waarschijnlijk allerlei spel- en andere taalfouten.
dòh al die extra bijles spelling heeft me blijkbaar niets geholpen :oops:
maar ehhm een volt. deelw. maakt geen deel uit van de pers. vorm toch?!?!?!?! of begrijp ik je verkeerd
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

even terzijde: voltooid deelwoord is een vorm waarin een werkwoord is geschreven; de persoonsvorm is het deel van een zin die het veranderlijke werkwoord bevat (enkelvoud, meervoud, eerste persoon, tweede persoon, derde persoon). Het gaat dus om twee verschillende begrippen. Maar het eindigen met een t of een d van een voltooid deelwoord heeft niets met de persoonsvorm te maken.
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Ik denk dat je iets verkeerds hebt begrepen namelijk; Na de verovering van scandinavië werd er een SS-Standarte 'Nordland' opgericht in de SS-Divisie 'Wiking' voor Germaanse vrijwilligers uit Scandinavië. Daarna werd een SS-Standarte 'Westland' opgericht voor Germaanse vrijwilligers uit Nederland en Vlaanderen, en de SS-Divisie 'Wiking' bestond ook uit een SS-Standarte 'Germania' voor de Germaanse vrijwilligers uit Duitsland.
Plaats reactie