Werkstuk WOI en WOII

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Ikmoteenwerkstukmaken
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2005, 14:30

Werkstuk WOI en WOII

Bericht door Ikmoteenwerkstukmaken »

Ik wou met geschiedenis een werkstuk maken over het verschil in het militaire karakter van de eerste en tweede oorlog en ook hoe dat komt

Ik wou vragen of jullie goede site's weten die je daarvoor kunt gebruiken
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

euhm, ja kan zeggen dat in WOI de tacktieken anders lagen (loopgravenoorlog en massaaanvallen waardoor er vele doden vielen bij uitvinding van het machinegeweer.)
In WOII hadden ze meer ervaring dus ook betere tacktieken, hadden ze betere wapens door uitvindingen waardoor de tacktieken ook veranderden e.d.
Als je even surft op google vindt je al zeer veel.
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Wereldoorlog I:
Eerder een statisch loopgravenoorlog, waar duizende doden vielen voor een paar meters door artilleriegranaten omgewoelde grond.
(althans in west-europa, in oost europa wxas het de ene blunder na de andere van de Russen, In turkije en in de bergen, daar weet ik niet echt veel van)

WOII: was geheel anders, het was een Blitz, snel veroveren en snel heroveren met meer inzetten van nieuwe wapens (propaganda, tanks, vliegtuigen, bommen(atoombom) etc.
Thomas V
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:49

Bericht door Thomas V »

WO1: enkele nieuwe wapens als gas, tanks en een vlammenwerper.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik denk dat in de verschillen tussen de 2 oorlogen een aantal uitvindingen centraal moeten staan.
Ook is het omgaan met de nieuwe uitvindingen van belang.

Zoals sommige officieren in WO1 nog niet zo goed doorhadden dat het misschien niet zo slim is om eerst netjes op de randen van de loopgraven op te gaan stellen terwijl er aan de andere kant een machine geweer aan het schieten is...

In WO2 was dit allemaal heel anders. Er waren een paar zeer goede generaals die de kracht en de snelheid van tanks goed wisten te benutten en zichzelf weinig illusies maakten.

Nu ik er zo eens over nadenk denk ik dat ook het democratische karakter ten tijde van WO2 een grote rol speelt. Oa. daarom was er een verschil in de kwaliteit van de legerleiding. Ten tijde van WO1 waren dit nog meer adel en gegoede burgerij.

Ik zou niet zo precies weten waar deze 2 oorlogen tegen elkaar uitgezet worden. Ik denk dat je veel meer op je eigen kunnen moet vertrouwen en je eigen vergelijkingen moet gaan maken.

Probeer zoveel mogelijk betrouwbare informatie te vinden; want soms zie je de raarste getallen!

Ik zou graag willen lezen wat je bevindingen zijn trouwens.

Arjen
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Je zou kunnen stellen dat de eerste oorlog een oorlog van generalen was, en de 2de een van soldaten.
Gast

Bericht door Gast »

Thomas Vancraeynest schreef:WO1: enkele nieuwe wapens als gas, tanks en een vlammenwerper.
:? :D :o :lol: :| :!:
Thomas V
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:49

Bericht door Thomas V »

Wat :? :D :o :lol: :| :!: ????

Heb ik iets verkeerd gezegd???
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

? klopt toch, teminste als je het langs de veldslagen voor wo1 bekijkt.

bij wo2 werd meer gebruik gemaakt van vliegtuigen.
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Plaats reactie