Rice wil 'nieuw hoofdstuk' in samenwerking Europa

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Rice wil 'nieuw hoofdstuk' in samenwerking Europa

Bericht door Arjen »

Rice wil 'nieuw hoofdstuk' in samenwerking Europa

Uitgegeven: 8 februari 2005 17:41
Laatst gewijzigd: 8 februari 2005 19:53

PARIJS - De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice heeft de Europese landen dinsdag opgeroepen een 'nieuw hoofdstuk' te openen in de relatie met de Verenigde Staten.

Tijdens een toespraak in Parijs vroeg Rice Europa de "meningsverschillen uit het verleden" opzij te schuiven en samen te werken aan de bevordering van de vrijheid in de hele wereld. De minister kwam eerder dinsdag in Frankrijk aan voor een officieel bezoek.


Frankrijk

Rice deed alle moeite om de overeenkomsten in waarden tussen Frankrijk en de VS te benadrukken. Beide landen stonden twee jaar geleden nog lijnrecht tegenover elkaar toen het ging om de Amerikaanse plannen voor een aanval op Irak. Frankrijk was fel tegen de Amerikaanse opstelling.

In haar eerste grote toespraak sinds haar benoeming deed Rice heel erg haar best om de meningsverschillen uit het verleden bij te leggen die de transatlantische relaties nogal hebben verzuurd. Zij verklaarde dat "Amerika bereid is met Europa samen te werken en dat Europa bereid moet zijn tot coöperatie met de VS". Volgens de minister zal "de geschiedenis ons niet beoordelen op onze meningsverschillen, maar op wat wij samen hebben bereikt".

Berlijnse Muur

De gemeenschappelijke waarden van de VS en Europa hebben het volgens haar in het verleden ook mogelijk gemaakt tirannie af te schaffen en vrijheid en democratie te bevorderen, zei Rice. Zij verwees naar de val van de Berlijnse Muur en de ontwikkelingen in de richting van vrede op de Balkan en in Afghanistan. "Onze grootste prestaties liggen nog voor ons", verwees zij naar de toekomst. Wel maakte zij duidelijk dat Washington Europa als partner ziet en niet als tegenwicht voor de macht van de VS.

Midden-Oosten

Rice zei verder dat de VS en Europa samen Irak moeten helpen om democratische politieke hervormingen door te voeren en de economie weer op te bouwen.

De poging om de meningsverschillen tussen beide werelddelen te herstellen werd begeleid door een oproep om samen te werken aan democratisering van het Midden-Oosten. De landen die "aan de juiste kant, die van de vrijheid" staan, hebben volgens de Amerikaanse minister de plicht andere landen op hun weg naar vrijheid te helpen. De situatie van dit moment in de Arabische wereld is volgens haar onaanvaardbaar. "De Arabische volkeren verdienen een betere toekomst. Helaas sluiten wij in het westen de ogen daarvoor."

Israël en Palestijnen

De Amerikaanse minister toonde zich positief over de uitkomsten van de top tussen Israël en de Palestijnen dinsdag. Zij noemde de ontmoeting "een belangrijke stap voorwaarts" en zei dat beide partijen de kans op vrede nu moeten grijpen
bron: http://www.nu.nl/news/479570/22/Rice_wi ... uropa.html
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Tijdens een toespraak in Parijs vroeg Rice Europa de "meningsverschillen uit het verleden" opzij te schuiven en samen te werken aan de bevordering van de vrijheid in de hele wereld.
Ja tuurlijk rice...we moeten vergeten dat amerika tegen de vn in is gegaan en cowboy-tje is gaan spelen in de woestijn.
Wel maakte zij duidelijk dat Washington Europa als partner ziet en niet als tegenwicht voor de macht van de VS.
ja..ik zou ook bang zijn voor de economische macht van europa... en die van China.
De landen die "aan de juiste kant, die van de vrijheid" staan
Zoals Canada die gewoon NIET meedaoet aan cowboys and indians en die de grootst mogelijke problemen met america kreeg daarom?

raar mens zeg
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ik denk juist dat Europa, zeker nu, haar zaakjes zelf beter kan opknappen. Een situatie als op de Balkan kan nu opgelost worden door enkel Europese landen. Ik ben dus vóór een onafhankelijker koers van Europa. Laat die halve cowboys (en -girls) in Washington DC maar lekker blaten... we praten wel weer met die idioten wanneer er weer een fatsoenlijke (lees: democratische) regering zit.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Nou uuh...ik weet het van jou niet maar ik vind cowgirls wel wat.
:P
Maar je hebt wel gelijk denk ik ja dat we als EU beter de zaakjes zelf op kunnen knappen.
Sowieso is ook onze hele opzet veel democratischer dan die van de US.
Maar goed..als ze normaal om zouden kunnen gaan met de rechten van andere volkeren ipv. wat hun vinden dat de rechten van die andere volkeren zijn is er geen vuiltje aan de lucht natuurlijk.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

We hebben amerika wel nodig. Bovendien vind ik de Amerikanen tenminste ballen hebben en europeanen meer lullers en niet "doeners".
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Nou... je ziet waar dat "doen" van Amerika hen gebracht heeft: elke dag meer doden in Irak... :roll:
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

John Rambo schreef:We hebben amerika wel nodig. Bovendien vind ik de Amerikanen tenminste ballen hebben en europeanen meer lullers en niet "doeners".
waar heeft europa amerika dan nodig? voor de olie ofzo?

enige reden waarom er nog niet grootschalig gebruik kan gemaakt worden van voertuigen zonder ontploffingsmotor is omdat de olieindustrie deze tegenhoud en als het er zou komen zij heel veel miljarden gaan verliezen.

wat was de echte reden om irak binnen te vallen? toch niet om saddam van de troon te stoten en de irakese bevolking te bevrijden en het opruimen van al de irakese massavernietigings wapens (zijn er nu al gevonden? nee he) de enige reden was dat saddam bush niet echt aanstond en dat er veel olie te rapen valt in irak dat is de echte reden.

als ze dan zo goed zijn waarom moeten ze dan altijd steun hebben van de europese landen om iets op te knappen.

vergeet niet toen dat Rice Veiligheidsadviseur was van George "ol gay" (gay op de oude manier niet op de homo manier) Bush dat ze toen gezegd heeft dat Frankrijk gestraft moest worden voor hun houding ten opzichte van de oorlog in irak net zoals alle andere landen die niet akkoord gingen dat Amerika er effe de boel op zaken ging stellen zonder goedkeuring van de VN....

Amerikaanse regering met George Bush op kop denken dat ze zich alles zomaar kunnen veroorloven omdat ze zo goed uitgerust zijn en denken dat ze overal de baas kunnen spelen.

daar is niks ballen aan hebben hoor Rambotje dat is gewoon een simpele dikke nek die hun nu al honderden soldatenlevens heeft gekost
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

De europese economie moet zelfvoorzienender worden. Wanneer die opgeblazen economie van de VS (weer 1929) knapt hebben wij er minder last van.
Afbeelding
Ik ben très pro-europa... ik hoop dan ook dat er voor de grondwet gestemd wordt... Ik vrees van niet maarja das een beetje off-topic.
Afbeelding
Rice is gewoon een ander gezicht verder veranderd er niks, neem dat maar van me aan
Afbeelding
verder vindt ik dat ze echt bagger is in toespraken... heb je het gezien/gehoord? klonk echt nergens naar, ik zou het nog beter doen!
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

heb jij daar toevallig beelden van?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
180cc
Lid
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 12 okt 2004, 16:11
Locatie: Denhaag

Bericht door 180cc »

Maar hoe in hemelsnaam gaan ze nu al praten over Iran, als ze Irak niet eens onder duim hebben,het is toch wel zeker dat Iran een,
sterkere strijdsmacht heeft en meer nationaalistischer is?..of heb ik het fout!
-Hi im high-
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Iran is al veel verder met de ontwikkeling richting WMD's dan Irak ooit is geweest; alleen laten we nou niet dezelfde keus maken als de vorige keer en gewoon vertrouwen op diplomatie, want Iran binnenvallen is vragen om een militair debacle.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gesloten