operation Varsity Plunder Widgeon

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Maj.Cain schreef:Operation Varsity is de grootste Airborne operation die in 1 dag gedaan is.
Operation Market Garden is over drie Liften verspreid geweest maar heeft uiteindelijk wel meer troepen aan de grond gezet!!
Uiteindelijk is Varsity wel een succes geworden maar de verliesen van die operatie zijn ook niet gering geweest.
De Britten hebben in ieder geval veel recht gezet en de lessen van Arnhem zijn in de plannen voor Varsity opgenomen!!
Daarom vind ik het ook zo stom dat bij Market Garden de Briiten niet twee drops op de 1e dag gemaakt hebben maar 1!!
Waarom maar een ipv twee blijft voor mij ook een raadsel, er zijn zoveel dingen die misgegaan zijn, bv radios die niet werkten.................
Denk persoonlijk dat er bij de MG operatie nog een heeeeeeeeeeeleeeee
tijd geen Duitsers bij zullen zijn. pas als er geen veteranen meer over zijn die daar gevochten hebben zou dit kunnen denk ik....Vooral omdat de tegenstander de SS was.......
Gast

Bericht door Gast »

Uiteraard zou een herdenking van deze actie een brits/amerikaanse herdenking zijn. Niet een duitse. Maar ik heb nog nooit gehoord van een dergelijke herdenking. En dat komt waarschijnlijk toch omdat er ter plaatse niemand is die dat wil organiseren.
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

de start van mijn vraag was niet om Market (=de luchtlandingsoperatie), dus vergelijkbaar met Varsity of Garden (= de grondacties, te vergelijken met vele andere acties voor en na Varsity) te denigreren. Maar aandacht te geven aan het vervolg, en kijk naar de foto die eerder staat: Montgomery en Churchill aan de Rijn ontbijtend, enkele dagen na het begin van de actie. Nu 60 jaar later... (vergelijk de aandacht voor Normandie, Oosterbeek, Bastogne). En vergeet de Canadezen niet.
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Anonymous schreef:Uiteraard zou een herdenking van deze actie een brits/amerikaanse herdenking zijn. Niet een duitse. Maar ik heb nog nooit gehoord van een dergelijke herdenking. En dat komt waarschijnlijk toch omdat er ter plaatse niemand is die dat wil organiseren.
Ja maar niet alles wordt herdacht zoals bv De Slag om Arnhem? Er zijn ook bescheidere herdenkingen!!! Zoals bv een herdenking dat een Duitse en een Britse veteraan samen een krans hebben gelegd!

mvg Jeroen
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

eagle schreef:de start van mijn vraag was niet om Market (=de luchtlandingsoperatie), dus vergelijkbaar met Varsity of Garden (= de grondacties, te vergelijken met vele andere acties voor en na Varsity) te denigreren. Maar aandacht te geven aan het vervolg, en kijk naar de foto die eerder staat: Montgomery en Churchill aan de Rijn ontbijtend, enkele dagen na het begin van de actie. Nu 60 jaar later... (vergelijk de aandacht voor Normandie, Oosterbeek, Bastogne). En vergeet de Canadezen niet.
Ik verzamel niet voor niets ook Canadees Para ook bv een mindere herdenking, aan bepaalde zaken wordt nu eenmaal meer aandacht gegeven, ook omdat Varsity aan het eind van de oorlog was toen Dld in feite al verslagen was. Naar mijn mening wordt dit ook onderschat, in 1945 is nog heel hard gevochten en dit vind ik een van de interessantste gedeelten van de oorlog.....
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Ik heb 4 cd's liggen met alle info over Market Garden en Varsity!!
Een battle field tour en alle documenten en mappen die gebruikt zijn.
Er staat heel veel belangrijke info over de slagen op, en de mappen met alle DZ-LZ en aanvliegroute's posities Duitse troepen etc.
Ook foto's van de operaties en persoonlijke accounts plus war diary entries.
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

Im Rahmen eines Besuchs der niederländischen Städte Gennep und Dinxperlo werden am Mittwoch, 16. Februar, Veteranen der 51. Schottischen Highland Division in Bienen erwartet. Mit ihren Amphibienfahrzeugen überquerten sie am 23. März 1945 den Rhein und wurden dann im Raum Esserden, Speldrop, Groin und Bienen in heftige Kämpfe mit den deutschen Truppen verwickelt.
Nachdem sie mit Josef Becker, der sich in besonderem Maße mit den Kriegsereignissen in und um Rees auseinandersetzt, die damaligen Schlachtfelder besucht haben, werden sie um 17 Uhr am Bienener Bürgerhaus durch den Zweiten Stellvertretenden Bürgermeister Harry Schulz begrüßt. Anschließend marschieren sie zum Bienener Kirchplatz, um an der dortigen Gedenkstätte einen Kranz für die Opfer von Krieg und Gewalt aller Nationen niederzulegen. Dabei wollen aller beim Rheinübergang Gefallenen gedenken.
dit vond ik in een nieuwsberichtje van de gemeente Rees, verder zoeken levert op dat het twaalf Schotse veteranen zijn die verblijven in Dinxperlo. Gezien de hoge leeftijd wordt vermoed dat dit bevoek wel de laatste keer zal zijn....
Laatst gewijzigd door eagle op 15 feb 2005, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Ik denk dat ik er ook maar eens ga kijken, tour van de DZ en LZ maken.
Er wordt in ieder geval wel bij stil gestaan wat in Maart 45 is geschied.
Is er geen museum in de buurt, die de slag herinnert?
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Maj.Cain schreef:Ik denk dat ik er ook maar eens ga kijken, tour van de DZ en LZ maken.
Er wordt in ieder geval wel bij stil gestaan wat in Maart 45 is geschied.
Is er geen museum in de buurt, die de slag herinnert?
Ja dat heb ik ook nog niet gevonden!!!
Plaats reactie