Waffen-SS uniform op Marktplaats

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

junior schreef:Peter,

Ik heb de indruk dat we ons op glad ijs begeven...; als het aan mij ligt MOET hij de kenmerken NIET geven, als hij dit toch doe, no problem, maar as hij op basis van dit stuk de kenmerken van origineel ga geven dan ben ik niet akkoord.

Al bij al, ik zou zéér graag zijn verantwoording horen.

MvG,
Junior
antwerpx schreef:
junior schreef:Peter, Roel, en al de anderen,
Als ik of willysproject of John VD Heijden en al de andere mensen die beweren dat dit fake is zouden zeggen waarom dit fake is, welke bijdrage zal dit dan leveren aan het feit dat het jasje al dan niet volgens sommigen origineel lijkt? Volgens mij is de zaak hier duidelijk en is het jasje in kwestie repro, meer gespecifieerd een Janke repro.
Mij gaat het hier niet zozeer meer om de echtheid. Als er een paar mensen dat zo stellen is het voor mij - iemand die misschien 3 jaar serieus verzamelt en in die drie jaar nog nooit een dergelijk jasje (origineel of Janke repro) deftig heeft geïnspecteerd (m.a.w gedurende lange tijd in handen heeft gehad), en dus onervaren te noemen - al lang goed.
Het gaat mij hier vooral over de aard van de discussie en hoe zulke zaken op het forum behandeld/in de toekomst behandeld moeten worden.

Ten laatste zou ik ook nog een bericht willen richten aan Harleybuscha, waarom zegt U niets, o grote expert? Het gaat hier toch om UW jasje en U beweert toch dat dit origineel is? Of niet? Is het om ons er in te luizen? OWOW! Dat is niet netjes, sta op, en verdedig je jasje met goede argumenten, beweert U nu maar eens waarom dit origineel zou moeten blijken (of misschien stemt U toe met ons?).
Nu kunnen we hier weer voorzichtig bij denken: Moet hij nu de kenmerken van een origineel (volgens hem) geven? Helpt dat de namakers niet teveel? Vind je het zo gek dat mensen hetzelfde vragen aan de 'whistle-blowers'?
Ik ga in ieder geval akkoord met je vraag en ben ook benieuwd naar zijn antwoord.
Hallo Junior,
zoals ik al zei twijfel ik niet aan je expertise! Ik vind het erg jammer dat dit jasje de gemoederen hoog op laat lopen, maar een pittige discussie vind ik niet verkeerd. Ik heb op het world wide web eens wat dingen vergeleken, en het jasje is waarschijnlijk een repro. Ik zeg waarschijnlijk omdat ik het persoonlijk erg moeilijk vind om aan de hand van foto's conclusies te trekken. Ik weet weinig van Repro's en de naam Janke had ik nog nooit gehoord ( wel van Sturm.. )! Ik heb op Google eens gezocht naar Janke en tevens wat jasjes bekeken en ik moet zeggen: de gelijkenis is sterk ( Qua stof, kleur en afwerking.. ) en eerlijk is eerlijk: ik heb er wat van geleerd! Ik heb deze discussie met belangstelling gevolgd, om er zelf ook kennis bij op te doen. Ik vond ehter wel dat de discussie een grimmig karakter begon aan te nemen, wat ik erg jammer vind! Hoe dan ook: we begeven ons inderdaad op glad ijs, want het is lastig na te gaan of de verkoper met kennis heeft gehandeld ( dwz bewust een repro als echt verkopen, wat helaas veel voorkomt en voor mij een reden is om voorlopig geen Duits te verzamelen. Eerst meer kennis opdoen!!!! En nadat ik mijn US zandhaas compleet heb :P ) maar ik ga er voorlopig van uit dat de verkoper ten goede trouw handeld en er nu ook achtergekomen is dat hij belazerd is. Iemand is onschuldig tot het tegendeel is bewezen...
Ik wil dan ook graag benadrukken dat ik op het oordeel van mijn medeforummers vertrouw maar dat ik stellingen graag onderbouwd zie ( ter lering ende vermaeck :wink: ) van beide zijden! Ik ben dan ook benieuwd naar de argumenten van de verkoper.
Tot slot zou ik nog willen zeggen dat ik steeds van mening ben dat ik een item beoordelen kan als ik het in de handjes heb gehad, en het rustig bekeken en onderzocht heb, een foto zegt me wat dat betreft niet veel....

Groetjes, Peter
Laatst gewijzigd door Peter op 02 mar 2005, 13:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Overigens wat het er bij mij niet om te doen of het jasje al dan niet authentiek is ( aanvankelijk wel... ) maar meer over de manier waarop deze discussie gevoerd werd. De discussie werd wat grimmig, en ook de reactie die ik kreeg op mijn post vind ik tekenend. Erg jammer!! :(
Daar is 'ie weer!
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Ik ben blij dat we er dan toch uit zijn wat betreft dit jasje en ik hoop dat de meerderheid nu wel inziet dat dit een Janke is, mocht dit niet het geval zijn (wat ik betwijfel!) kan je zoals Peter Googelen op Janke en vergelijken...

Ik zou nu wel graag HarleyBuscha eens willen horen!!!


Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ik zou nu wel graag HarleyBuscha eens willen horen!!!
ik ook! Hij is opeens verdwenen :( :roll:
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

RelicHunter44 schreef:
Ik zou nu wel graag HarleyBuscha eens willen horen!!!
ik ook! Hij is opeens verdwenen :( :roll:
Vind je het gek? :lol:

Rick
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Hehehehe misschien ietwat voor de handliggend ja :P
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Waarschijnlijk heeft hij het uniform als origineel verkocht terwijl hij wist dat het fake was! :o

Nu richt ik mij weer naar de moderators, zijn er nu niet genoeg redenen om deze advertentie te verwijderen? Ik neem aan dat het nu toch wel duidelijk is dat het hier om een Janke gaat. De moderators zijn hier over-gestresseerd en overwerkt met het sluiten van alle topics wanneer voor hun het nut ervan schijnt zijn te bereikt! Op onze marktplaats verwijderen ze elke threazd van zodra er een beetje koper blinkt dat in een ronde vorm is gegoten! Dus eigenlijk kan ik zonder problemen enkele fake items te koop stellen als origineel zonder dat er een kat naar kraait? Is het niet jullie plicht om als moderators paal bij perk te stellen en de forum-regels in zoverre mogelijk proberen te doen handhaven over héél het forum, nu meer gespecifieerd de marktplaats?


Graag reactie,
Junior


RelicHunter44 schreef:Hehehehe misschien ietwat voor de handliggend ja :P
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

junior schreef: Graag reactie,
Junior
Gelieve dan ook eens deftig te reageren op de vraag/stelling die ik hier al meermaals heb gesteld:
- In dit geval is men er met meerdere personen over eens dat het een repro is. Wat als er een stuk geplaatst wordt waarop maar één persoon een negatieve beoordeling geeft en niemand anders iets op zegt? Dan is het het woord van de verkoper tegen dat van de persoon die beweert dat het repro is. Wat moeten wij dan doen? Als we dan automatisch gaan verwijderen is het wel héél gemakkelijk om iemand nooit meer iets te laten verkopen.
Dus eigenlijk kan ik zonder problemen enkele fake items te koop stellen als origineel zonder dat er een kat naar kraait?
Vooral niet vergeten te dramatiseren. Als er een stuk dat als echt wordt aangeboden wordt herkend als zijnde repro mag er gerust een topic in het daarvoor bestemde forum geplaatst worden om een discussie op gang te brengen. Als niemand het herkent zal er ienderdaad geen 'kat naar kraaien'.
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Wel, als dat gebeurt zou er eens deftig moeten worden gediscussierd en als meerdere mensen het over eens zijn dat het een repro is (zoals bv. in dit geval) moeten jullie ingrijpen.
antwerpx schreef:
junior schreef: Graag reactie,
Junior
Gelieve dan ook eens deftig te reageren op de vraag/stelling die ik hier al meermaals heb gesteld:
- In dit geval is men er met meerdere personen over eens dat het een repro is. Wat als er een stuk geplaatst wordt waarop maar één persoon een negatieve beoordeling geeft en niemand anders iets op zegt? Dan is het het woord van de verkoper tegen dat van de persoon die beweert dat het repro is. Wat moeten wij dan doen? Als we dan automatisch gaan verwijderen is het wel héél gemakkelijk om iemand nooit meer iets te laten verkopen.
Dus eigenlijk kan ik zonder problemen enkele fake items te koop stellen als origineel zonder dat er een kat naar kraait?
Vooral niet vergeten te dramatiseren.

Dat is hier nu het geval!

MvG,
Junior

P.S.: ga jij naar Antwerpen zondag? :)
Als er een stuk dat als echt wordt aangeboden wordt herkend als zijnde repro
mag er gerust een topic in het daarvoor bestemde forum geplaatst worden om een discussie op gang te brengen. Als niemand het herkent zal er ienderdaad geen 'kat naar kraaien'.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

junior schreef:Wel, als dat gebeurt zou er eens deftig moeten worden gediscussierd en als meerdere mensen het over eens zijn dat het een repro is (zoals bv. in dit geval) moeten jullie ingrijpen.
En wat zijn 'meerdere mensen'? Wegen 20 meningen van verzamelaars die 1 jaar verzamelen even zwaar door als één mening van één iemand die al 20 jaar verzamelt?

Volgens mij moet die beslissing dus aan de koper overgelaten worden.
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Ik kan je deels wel gelijk geven... Maar dit is een JANKE vest, doe zoals Peter, vergelijk, ik heb de indruk dat de mensen hier precies willen geloven dat dit origineel is!!!
Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

Laten we leren vsn deze discussie:

- aanbieder, weet wat je aanbied, of ga naar marktplaats.
- commentaar, goed onderbouwen
- moderator, laat aanbieder garantie geven op echtheid, bv 3 mnd.

en een pittige discussie, zolang ze me geen bal uitdraaien, ga ik die niet uit de weg, ik heb liever dat een ter goede trower verkoper niet kan verkopen, dat een goede trouwer koper de kat in de zak krijgt.

enne, mocht men niet tegen een discussie kunnen, moet je zeker geen lid worden van een discussieforum, toch?

en eind goed al goed, dat ding is niet verkocht, en indien wel, dan is de koper zeker gewaarschuwd.

op naar de volgende discussie!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

junior schreef:Ik kan je deels wel gelijk geven... Maar dit is een JANKE vest, doe zoals Peter, vergelijk, ik heb de indruk dat de mensen hier precies willen geloven dat dit origineel is!!!
Ook op dit vlak is dit geval een schoolvoorbeeld, het gaat hier immers om een vrij bekende producent. Maar wat als nu toevallig die ene persoon met zijn negatieve beoordeling een reproproducent opnoemt die totaal niet bekend is?

(licht overdreven) vb: Iemand bied een Albanees uniform aan, waar voor de originelen al amper referentie voor bestaat...en dan zegt iemand: 'duidelijk een kweet-niet-wat repro'. Dat valt voor ons moeilijk te controleren natuurlijk.

De algemene toepasbaarheid van een regel of benaderingswijze speelt geen onbelangrijke rol in het invoeren ervan.
Gebruikersavatar
Jeroen2
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 nov 2004, 12:18
Locatie: Mechelen, België

Bericht door Jeroen2 »

wel ik zou toch harleybuscha eens willen horen
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

junior schreef:Waarschijnlijk heeft hij het uniform als origineel verkocht terwijl hij wist dat het fake was! :o
Ik vind nog steeds dat je dit niet kunt stellen, ik wil graag Harley buscha's mening horen, maar ik heb in de verte zo'n idee dat hij niet meer gaat reageren. :frownno: :nocheer:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie