schoonmaken gasmaskers

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door hajos »

Dat niet, Heb geen andere gasmaskers die zo vies waren.

Zou het gewoon op een klein niet zichtbaar hoekje proberen.

Er word zelfs benzine verkocht voor dat doel

http://www.topworld.nl/automotive-produ ... nzine.html

Ik heb toen gedaan met wasbenzine.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Hajos voor de reactie.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door John8 »

Rubber en benzine is niet echt de beste combinatie.
De was (paraffine), olie of vet die aanwezig is op het rubber is eigenlijk een beschermlaagje. Deze houdt ook de rubber soepel.

Neopreenrubbers zijn hier wel redelijk tegen bestand (waarvan de recente exemplaren waarschijnlijk meestal wel zijn gemaakt). Echter met een natuurrubber mag je dit nooit gebruiken! Benzine zal waarschijnlijk ook stempels wegnemen...

Verder kan ik enkel akkoord gaan met Uncle Goose.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door hajos »

Ach jullie hoeven de adviezen niet over te nemen.

Ik zeg alleen dat ik het al jaren terug op die manier gedaan heb. Ook naar een zoektocht en ben ergens op een verzamelaars forum het tegen gekomen dat het wel werkte.

En ik kan je zeggen het werkt, ik heb geen schade ondervonden en eerst op een incompleet gasmasker geprobeerd die ik had voor onderdelen.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door Kevinbes »

Inderdaad nooit met benzine, benzine is soms zo sterk dat de hele kleur eraf gaat.

Kevin
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door racefiets »

Je spreekt uit ervaring Kevin?
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door Kevinbes »

Nee, gelukkig niet heb het op verschilende filmpjes gezien, echt zonde.

Groeten Kevin
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door Kevinbes »

Kijk ik heb een paar filmpjes Verzamelt ov er het schoonmaken van gasmaksers
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=g ... 9499,d.d2s

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=g ... 9499,d.d2s

Filmpjes zijn trouwens niet van mij zelf groeten
kevin
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door Erik »

Voor zolang ik in dienst zit wordt het gasmasker schoongemaakt met zachte zeep en water. Dan heb ik het over de Nederlandse gasmasker 'K' en de in Nederland gebruikte Canadese masker C3, C3 MOGAS en C3 MOGAS/RENFELD. Ook het huidige CBRN gelaatsmasker wordt op die manier onderhouden.

Rubberoppervlakte reinigen met benzine, why not. Zolang het contactmoment maar kort is.
In de cola ken ik alleen van metalen (in het bijzonder messing) waar je de oxidatie van wilt verwijderen. Helpt als een speer! Gewoon even wat langer laten zitten en het is helemaal weg. Bedenk dat cola qua zuurtegraad erger is dan azijn! Maar messing hulzen in de cola? Prima! Vastgeroeste schroefjes: nog prima-der! Alleen zou ik het niet in de buurt willen laten van kwetsbare stoffen zoals (natuur)rubber.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door magicdutchmen »

Dit forum begint echt op een buurtcafé te lijken. Waar de oude heren vroeg in de avond samenkomen om hun sterke verhalen nog eens de keer de ronde te laten doen.
My point being, iedereen kan wel leuk zijn zegje doen, maar wat heeft een lezer (luisteraar) er aan zonder bewijs. Met foto's bijvoorbeeld.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik vraag me echt af of het "schoon maken van gasmaskers" echt wel in het onderdeel "gecombineerde verzamelingen" thuis hoort :?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door Erik »

magicdutchmen schreef:My point being, iedereen kan wel leuk zijn zegje doen, maar wat heeft een lezer (luisteraar) er aan zonder bewijs. Met foto's bijvoorbeeld.
Je verwacht een foto van zachte zeep naast een gasmasker begrijp ik hieruit? Gewoon vertellen wat je ervaring is, is niet voldoende?

En inderdaad Guy, dit zou inderdaad beter staan in "Militaria verzamelen". Het gaat over onderhoud aan delen uit je collectie. Misschien dat een moderator dit zou kunnen verplaatsen?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door magicdutchmen »

Erik schreef:
magicdutchmen schreef:My point being, iedereen kan wel leuk zijn zegje doen, maar wat heeft een lezer (luisteraar) er aan zonder bewijs. Met foto's bijvoorbeeld.
Je verwacht een foto van zachte zeep naast een gasmasker begrijp ik hieruit? Gewoon vertellen wat je ervaring is, is niet voldoende?
Een voor en na o.i.d.??
Er zijn zoveel middelen genoemd, en allen "schijnen" te werken...maar het lange termijn effect??
Dan heb ik zoiets van...laat iedereen maar kletsen.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door Erik »

magicdutchmen schreef:Er zijn zoveel middelen genoemd, en allen "schijnen" te werken...maar het lange termijn effect??
Dan heb ik zoiets van...laat iedereen maar kletsen.
Terechte vraag, terechte opmerking.
Vandaar dat deze oude heer maar weer eens een sterk verhaal opdiste over hoe het in de gebruikersgroep 'Gasmaskers' eraan toe gaat. Neem gerust van mij aan dat als de gebruiker, van wie het leven afhangt van de werking van zijn gelaatsstuk, zachte zeep gebruikt, dat dat dan in orde is. Het is geen verzamelaarspraatje, het komt uit de groep gebruikers.
Helaas heb ik geen 'voor-en-na-gebruik' foto's voor je. Ik kan je wel vertellen dat mijn masker vaak vies is geworden (camouflage van het gelaat, verloren tinnetjes jam die open waren gesprongen e.d.) en met zachte zeep en water weer keurig netjes én bruikbaar.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door patrickh »

Erik, ik trek jou kennis niet in twijfel, maar schoonmaken van dergelijk materiaal is vaak kortetermijn, zoals onderhoud voor militaire dienst, maar niet voor maskers van 70 jaar oud, voor de lange termijn heb ik er mijn twijfels over. Uncle goose verwoordt het het best denk ik.
Plaats reactie