Oorlogje spelen, goed of slecht?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
generaal
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 okt 2002, 22:45

Bericht door generaal »

--- kwetsende inhoud gewist door Proos---



.
generaal
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 okt 2002, 22:45

Bericht door generaal »

Proos schreef:
generaal schreef:soms is oorlog goed :( anders verlies ik me baan :twisted: :!:
We kunnen soldaten anders ook wel inzetten als aanvulling op de politiemacht of bijvoorbeeld voor hulp wanneer dijken doorbreken enzo. Of zeehondjes redden op de waddenzee :D

kijk dat is nou iets waar die gestoore partijen mee moeten komen !!
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

het leger word al regelmatig in eigen land in gezet hoor
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ik vind toch de guardia sevilla nog steeds het beste idee! :+
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

[Quote]

Tegenwoordig geven de ouders/opvoeders maar toe om de goede vrede te bewaren.
Het onderhandelings-huishouden is totaal de spuigaten uitgelopen.


Idd, we draven een beetje door met ons 'Poldermodel'. Dat we het gebruiken om verschillen tussen werkgevers en werknemers op te lossen vind ik een goede zaak, maar ik denk dat ouders tegenwoordig enorm tekort schieten in de opvoeding. Ik ben zelf 18 jaar, en ik heb een stiefzusje van 4 (mijn moeder is in 1996 overleden toen ik elf was, en mijn vader is opnieuw getrouwd.) en ik herkende het voorbeeld van het kind in de supermarkt uit duizenden, en in de reactie van PPL kon ik me ook terug vinden.
Volgens mij is het absoluut noodzakelijk dat kinderen al op jonge leeftijd wordt duidelijk gemaakt dat ze respect moeten hebben voor gezag van ouders en opvoeders, en niet altijd tot in het eeuwige over alles in discussie kunnen gaan, soms moet je nou eenmaal doen wat je gezegd word, of je dat nou leuk vind of niet.
Nu zal je denken:'Wat heeft dat nou met die (PC) spelletjes te maken?'
Volgens mij een heleboel. Zelf denk ik dat je niet slechter wordt als je zo'n spelletje doet, maar je kan het ook overdrijven. Gisteren (27-11-2002) was er op Nederland 1 in de serie 'Werelden' een documantaire over ditzelfde onderwerp. En in die documantaire kwam naarvoren dat veel ouders niet weten hoe ze met pc gebruik van hun kinderen moeten omgaan om de simpele reden dat ze zelf nooit een PC hebben gehad op die leeftijd. Resultaat: veel ouders zeggen:"We laten hem maar spelen, wij hebben er toch geen verstand van, en als we het verbieden wordt-ie kwaad, en we brengen al zo weinig tijd met hem door, dus dat beetje dat we samen besteden moet wel gezellig zijn." Hier gaan deze ouders flink de mist in. Als je zelf ergens weinig of geen verstand van hebt, maar je kinderen wel, moet je er JUIST bovenop zitten. Het is volgens mij absoluut niet gezond voor een kind om tot 03.00 uur 's nachts een schietspelletje te doen. Ik denk dat ouders, als hun kind wel tot diep in de nacht zit te computeren drastisch moeten ingrijpen: De stekker eruit.
En als je kind daar kwaad over wordt, moet je niet in discussie gaan, maar gewoon zeggen: 'dat je het speelt moet jij weten, maar 's nachts moet je slapen.'
Kortom:
Ik denk niet dat het kwaad kan om zo'n spel te spelen, maar de ouders/verzorgers moeten er wel bovenop blijven om erop toe te zien dat het spelgedrag niet uit de hand loopt of ten koste gaat van schoolprestatie's of sociale contacten.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

volgens mij gaat het niet om streng zijn; het gaat erom dat als je iets niet goed uitlegt het kind het onvermijdelijk verkeerd op zal vatten.
Als het kind bijdehand gaat doen na het uitleggen dan is er reden tot enige stemverheffing...
Maar ik voor mij ben nooit om enige andere reden irritant geweest dan om aandacht te trekken..om wat liefde te ontvangen...
Ik denk dat dit bij iedereen gelijk is.
Of ben ik een echte idealist?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
VALEK(NL)
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2002, 16:37

Bericht door VALEK(NL) »

Ik zie het gevaar niet. Laat iedereen lekker spelen. Alleen zet een minimumleeftijd op spellen. Dus voor 16 jaar en ouder ook laten spelen door mensen van 16 jaar en ouder.
En als je dan nog beinvloed wordt door spelletjes dan ben je imo ziek.

Ik speel zelf ook heel veel games. Ik word er echt niet gewelddadig van. Ik weet wel dat mijn reactie sneller is geworden en dat ik sneller en beter kan denken.

Dus het heeft voor mij voordelen.
history became legend, legend became myth
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik zie geen enkele reden om spelletjes aan banden te leggen. Door de struiken rondrennen met een stuk hout in de vorm van een geweer; de amerikanen tegen de moffen. Ik geloof niet dat dat een negatieve invloed heeft op de ontwikkeling van kinderen.

Ook computerspelletjes van tegenwoordig hebben mijns inziens geen negatieve invloed op de normen en waarden van kinderen. Teveel vrijheid in de opvoeding, gebrek aan richtlijnen en de ervaring dat je door zeuren en drammen kan bereiken wat je wil ook al wordt in eerste instantie het tegendeel gezegd, zijn volgens mij een oorzaak van een egocentrischere samenleving.

Ik speelde vroeger altijd soldaatje. Speel als volwassen vent nog steeds regelmatig first-person shooters en andere oorlogs-spelletjes op de PC, maar het blijft spel en ik ben en blijf van nature een pacifist.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

idd en vroeger hadden ze ook geen oorlog spelletjes op de computer geweld op tv en dergelijke en toch zijn er vreselijke oorlogen geweest dus dat heeft naar mijn inziens totaal er nix mee te maken.

Ik speelde vroeger oorlogje en speel nu bijna elke dag RTCW (en spel over de tweede werled oorlog) maar gewoon tijdverdrijf en echt niet om te leren schieten en moorde.
Opgeheven account 316

Bericht door Opgeheven account 316 »

Oorlog is een verderzetting van politiek, maar met andere middelen - Clausovitz
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Het is zo dat oorlog inherent is aan de mensheid, als fenomeen interessant omdat het naar mijn mening de ware aard van de mens weergeeft. De stelling dat kinderen zich spiegelen aan volwassenen deel ik maar kinderen zijn prima in staat fictie van werkelijkheid te scheiden. Ik vind de discussie rondom games ( This is not a game, this is a combatsimulation! :-P :-P :-P ) dat ze aanzetten tot geweld onzinnig, iemand die tot dit soort geweldadigheden overgaat zou ik als psychisch labiel betitelen! Oorlogje spelen heb ik in mijn jeugd veel gedaan, en tegenwoordig zet ik dit voort in PC-games ( Allied Assault rulez!! _/-\o_ ) maar om nou te zeggen dat ik helemaal postal ga..... nou nee!
Jerre
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 dec 2003, 12:24
Locatie: Antwerpen

Bericht door Jerre »

kinderen mogen wel oorlog spelen het is maar een spel
en de meeste kinderen doen dat toch niet op mijn school
pieter de vleminck
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 dec 2003, 20:31
Locatie: denderleeuw oost-vlaanderen belgie

Bericht door pieter de vleminck »

Ik denk zoals bij veel jonges dat oorlog spelen een van je toffste dingen was die je deed in je kindertijd.Ik weet nog goed dat ik op elk verjaardagsfeestje oorlogje speelde en dus met het legeruniformpje dat ik kocht in een dumpstore, in de bosjes zitten wachten bommetjes gooien met plastik geweren was echt fijn.En zo zie ook je ook een beetje hoe oorlog is als je andere vriendjes gewangen worden en jij als enige overblijft en je moet overgeven.Dat waren de tijden en vroeger had ik ook een ruim assortiment aan speelgoedwapens en dus werdt ik het eerst gekozen in een team of mocht ik altijd kiezen :d
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Of je nu voor of tegen oorlog bent bedenk even dat oorlogje spelen slechts een uiting is van een spel gelijk aan politie en rovertje, indiaan en cowboy enzovoorts. Zolang dat kinderen spelen zijn er dergelijke spelletjes gespeeld en zullen er dergelijke spelletjes gespeeld worden.
Ik denk dat er wel ergere dingen zijn waar we ons druk over kunnen maken.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

Bericht door J86 »

Ik vind dat kinderen best mogen worden opgevoed met het spelen van oorlogje. Ik weet wel zeker dat kinderen er geen schade van oplopen het is gewoon een spel. En wat films en computerspellen betreft vind ik dat mensen wel moeten kijken naar de aanbevolen leeftijd. (dit is een taak van de ouders natuurlijk). In sommige actie films zit een leereffect over oorlog dat het niet altijd leuk (als bijvoorbeeld het hoofdpersonage sterft) is en dat het slecht is.
Plaats reactie