Al eens aangezien voor neo?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

Harro , in principe zou je niets te doen willen hebben, met oud-leden van Lssah van wege hun partij-verleden en evt denkwijze.?
Wil je alleen info van leden die absoluut hun oude ideologie hebben afgezworen, of doe je dan concesies ivm met het onderzoek,
Hoe ga je daar zelf mee om,
Per slot van rekening "gebruikt" je voormalige leden van Lssah, voor info,
Waar en hoe leg jij die grens, en ben je ook open in jouw gedachtengang, tegenover hun.?
Dus weten ze ook hoe jij denkt over deze materie ( hun partij verleden )

Ik kan me haast niet voorstellen dat je zegt, :
Ik ben geintreseerdt in jullie oorlogsverleden, ik weet dat jullie over het algemeen allemaal nazi's(1) waren, en daar kots ik van, maar daar hebben we het maar niet over, kom maar op met die info.
Beetje bruut omschreven maar toch,

Of stel je je eigen toch wat "neutraler" op ?

(1)( Ik ga hier van uit dat het grootste
gedeelte van de Lssah kader een partij nummer had en overtuigd lid was van deze partij)


Ps dit bericht is niet gechecked op schrijv fouten.
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Kilroy
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jan 2005, 20:35
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Kilroy »

Harro schreef:Nog vervelender zijn extreem rechtsen die automatisch aannemen dat ze een medestander hebben gevonden. Bij meerdere ontmoetingen met Leibstandarte veteranen ben ik zulk volk tegengekomen.
Harro, echt, dit vind ik het meest ernstige argument dat je in deze discussie ventileerde. Ik ben haast geneigd daar zelfs mee akkoord te gaan...
als je tenminste de moed hebt om ons uitdrukkelijk te zeggen in welke politieke strekking je jezelf ziet.
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

smaug schreef:Harro , in principe zou je niets te doen willen hebben, met oud-leden van LSSAH vanwege hun partij-verleden en evt. denkwijze.?
Nee hoor. Veel oud SS'ers hebben een nuchtere, genuanceerde kijk op hun verleden en zagen na de oorlog snel in dat ze verkeerde keuzen gemaakt hebben in hun jeugd. Daarbij valt trouwens op dat de oudere generatie veteranen makkelijker deze fouten onderkent en accepteert dan de jongere veteranen die tijdens hun jeugd vrijwel enkel NS-onderwijs cq. Indoctrinatie gekend hebben. Maar waar oud Sturmbannführer D (1915) bijna de draai naar links maakte om in het reine te komen met zijn aandeel in het NS-verleden (zie elder op dit forum), daar zegt ook oud Sturmmann M (1927) dat hij destijds “jong en dom” was.
smaug schreef:Wil je alleen info van leden die absoluut hun oude ideologie hebben afgezworen, of doe je dan concessies i.v.m. met het onderzoek,
Met echte die-hard nazis heb ik grote moeite maar die kwam ik onder de veteranen nog niet tegen. Onder onderzoekers en historici wel en die negeer ik.
smaug schreef:Hoe ga je daar zelf mee om, per slot van rekening "gebruikt" je voormalige leden van Lssah, voor info
Gebruiken is niet het juist woord denk ik. Dan heb je een verkeerde indruk van mijn onderzoek. De veteranen die mij helpen zijn zeer enthousiast en onder de indruk van mijn manuscript. Anders dan onderzoekers die informatie angstvallig afschermen voor gebruik in toekomstige publicaties deel ik namelijk alle bevindingen met hen. Vaak hoor ik dat ik dingen boven water haal die ze nooit geweten hebben of al vergeten waren. Het is een kwestie van samenwerken i.p.v. gebruiken.
smaug schreef:Waar en hoe leg jij die grens, en ben je ook open in jouw gedachtengang, tegenover hun.? Dus weten ze ook hoe jij denkt over deze materie ( hun partij verleden )
Absoluut. Dergelijke onderwerpen doen vaak niet terzake maar ik ga het niet uit de weg als het ter sprake komt. Een citaat uit een recente brief aan een veteraan…
Sie werden verstehen, dass ich durch meine Kontakte mit Veteranen der SS AA 1 und anderer Einheiten der LSSAH rasch lernte, dass jeder Veteran seine eigene Interpretation seiner Vergangenheit hat. Aus Ihren Briefen lernte ich, dass Sie selbst schon seit langem wußten, was ich erst viel später realisierte: Dass nicht viele Ehemaligen der Waffen-SS unsere Auffassungen teilen. Ich lernte, dass im Allgemeinen früh der SS Beigetretene - wie Sie – eher die dunkle Seite der NS-Zeit und den Anteil der Waffen-SS daran akzeptieren. Viel zu oft bewundern auch heute noch die Männer, die den Einheiten der Waffen-SS gegen Ende des Krieges als fast noch Jungen beitraten, Hitler und seine politischen Ansichten. Ich bin vermutlich zu jung, um zu verstehen. Ist es sicher, anzunehmen, dass die Tatsache, dass sie nie etwas anderes als die NS-Indoktrination während ihrer Schulzeit kannten, die Wurzel dieses Problems ist? Und ich muß zugeben, dass es schwierig für mich ist, den Schwerpunkt auf der militärischen Geschichte zu belassen und meinen Mund zu halten, wenn solche Veteranen mir ihre politischen Relikte der Vergangenheit zeigen. Solche Diskussionen wären nutzlos. Glücklicherweise gibt es Veteranen wie Sie, die die Waffen-SS in ihren korrekten Kontext einordnen. Aus dem selben Grund respektiere ich S aus M zu tiefst. Er war Oberscharführer, trat der LSSAH 1940 bei und stellte seine eigenen Nachforschungen an, die Wahrheit über die Ereignisse herauszufinden, die zum Mord an den amerikanischen Kriegsgefangenen bei Malmédy geführt hatten.
En zijn reactie...
Afbeelding
Genoemde Oberscharführer S heeft overigens ook een broertje dood aan neo-nazis en aan mensen die veel meer van de Leibstandarte maken dan het werkelijk was en de misdaden ontkennen. Citaat uit een gesprek met hem: "we kunnen niet ontkennen wat er met de joden gebeurt is en zo kunnen we ook niet ontkennen wat er op de kruising bij Baugnez gebeurt is".
smaug schreef:Ik kan me haast niet voorstellen dat je zegt, :
Ik ben geïnteresseerd in jullie oorlogsverleden, ik weet dat jullie over het algemeen allemaal nazi's(1) waren, en daar kots ik van, maar daar hebben we het maar niet over, kom maar op met die info. Beetje bruut omschreven maar toch, Of stel je je eigen toch wat "neutraler" op ?
Wat denk je zelf? :roll:
smaug schreef: (1)( Ik ga hier van uit dat het grootste gedeelte van de Lssah kader een partij nummer had en overtuigd lid was van deze partij).
Een te eenvoudige generalisering. Zelfs als ze dat waren betekend dat niet dat ze het zestig, zeventig jaar later nog steeds zijn.
Laatst gewijzigd door Harro op 17 mar 2005, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Kilroy schreef:Harro, echt, dit vind ik het meest ernstige argument dat je in deze discussie ventileerde. Ik ben haast geneigd daar zelfs mee akkoord te gaan...
als je tenminste de moed hebt om ons uitdrukkelijk te zeggen in welke politieke strekking je jezelf ziet.
Wat het er toe doet is mij een raadsel, maar om je terwille te zijn: ik behoor tot de linkervleugel van D66.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

Een te eenvoudige generalisering. Zelfs als ze dat waren betekend dat niet dat ze het zestig, zeventig jaar later nog steeds zijn.
Daarom zeg ik ook "was" en "waren" ;)

bedankt voor je toelichting.

Nog een persoonlijk vraagje,
Stel bij een "bedenkelijke" uitgever, is het enige en beste boek te koop
betreffende AA 1, zou je dit dan kopen?
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

smaug schreef:Nog een persoonlijk vraagje,
Stel bij een "bedenkelijke" uitgever, is het enige en beste boek te koop
betreffende AA 1, zou je dit dan kopen?
Mogelijk. Maar tot nu toe niet van toepassing.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Kilroy
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jan 2005, 20:35
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Kilroy »

Harro schreef:Wat het er toe doet is mij een raadsel, maar om je terwille te zijn: ik behoor tot de linkervleugel van D66.
Raadsel(s) ? Wel, die zijn er om op te lossen. Niettemin, bedankt.
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

En ga je door deze ontboezeming accoord of juist niet? Want daarom vroeg je het tenslotte.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Kilroy
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jan 2005, 20:35
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Kilroy »

Harro schreef:Nog vervelender zijn extreem rechtsen die automatisch aannemen dat ze een medestander hebben gevonden. Bij meerdere ontmoetingen met Leibstandarte veteranen ben ik zulk volk tegengekomen.
En ga je door deze ontboezeming accoord of juist niet? Want daarom vroeg je het tenslotte.
Ja, met je eerste zin kan ik me verzoenen, echter in de optiek dat ik mijn mening niet vergelijk met de mening van een Leibstandarte veteraan, wat je van mij ook mag denken.
Ik vreesde even dat je een links-extremist was, ruim zo erg als een rechts-extremist, dacht ik.
Laatst gewijzigd door Kilroy op 17 mar 2005, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

helaas denken mensen al snel dat je een neo-nazi bent als je dingen leest en verzamelt over de duitsers, ik merk vaak op dat het praten over de dingen die de geallieerden fout deden een taboe is.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
mario
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 jun 2004, 19:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mario »

Ik kom het soms ook tegen al s je een Duits WO1 boek koopt, dat men dan al de link naar Nazi's legt. Komt waarschijnlijk, denk ik, doordat WO1 in Nederland niet zo'n groot onderwerp is. WO2 zit wat verser in het collectief geheugen of zo...
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
Gebruikersavatar
Imme
Lid
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 17 mar 2005, 10:28
Locatie: Achterin een opel blitz, onder een zletbahn

Bericht door Imme »

Wat ik wel behoorlijk shockerend vind is dat er op de beurs in antwerpen gewoon stapels met nederlandse heruitgaven van mein kampf liggen...

Het is natuurlijk fout om het te verbieden en goed om te lezen om er iets van te leren, maar toch.. :(
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

Gelukkig zien de meeste kopers dit boek als een hebbedingetje.
Er iets van leren doe je niet echt hoor, daar zijn we allang achter, toch?
Ik mag toch aannemen dat iedereen die dit koopt toch de "auteur" en zijn "visie" kent.
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

Nou , daar gaat mijn theorie, bedankt hoor Turken!

van STIWOT
Gepubliceerd op: 17 maart 2005

ANKARA - Van het politieke boek 'Mein Kampf' van Adolf Hitler zijn in Turkije dit jaar al meer dan 50.000 exemplaren verkocht. Daarmee is het boek dat Hitler in 1925 in de gevangenis schreef, een bestseller in het land.

Uitgeverijen hebben recent goedkope edities uitgebracht van het boek, dat volgens een woordvoerder altijd al goed verkocht. De verkoopcijfers zijn daarna duidelijk gestegen.

Volgens een woordvoerder van een Turkse uitgeverij heeft de populariteit van het boek te maken met een opkomend nationalisme en anti-semitisme in het land. Hieraan zouden onder andere haat jegens de Verenigde Staten om de bezetting van Irak en het huidige beleid van Israël ten grondslag liggen. Ook de weerstand in rechtse kringen tegen de eventuele toetreding van Turkije tot de Europese Unie, voedt het nationalisme.

Bron: ANP
_________________
De automatische nieuws-user van STIWOT
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Ik denk dat ze in Turkije minder de visie van Hitler kende dan in Europa aangezien Turkije redelijk ongeschaafd bleef.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gesloten