Maak je eigen etalagepop!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Ik bouw nog steeds mee :)
Nico Roelofs schreef: Hoe en waar deze gemonteerd moet worden, vertel ik later.
Het blijft wel spannend zo he :wink:
Hic manebimus optime
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Darryl schreef:ff een vraag tussendoor! Nico op de voorlaatste foto zie je een ''malletje'' waar heb je dat van gemaakt?
Als je die witte bedoelt met het gat erin, dan is dat nog een kartonnen mal die bij de volgende stap beschreven gaat worden. :P Komt allemaal aan bod.
Ik bouw nog steeds mee

Nico Roelofs schreef:
Hoe en waar deze gemonteerd moet worden, vertel ik later.

Het blijft wel spannend zo he
Ik ben wel benieuwd hoe het uit eindelijke resultaat bij jou gaat worden! Dus zou graag ook een keer een foto willen zien! :P
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Ik heb geen DC, maar wellicht kan ik iemand vragen om even een foto'tje te maken. Ik ga mn best voor je doen :wink: Maar uiteraard alleen als ik me niet voor het eindresultaat hoef te schamen :wink:
Hic manebimus optime
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Ik ga er ook maar weer eens eentje maken! Gewoon voor de fun...
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Houd je van de straat en goede bezigheidstherapie :wink:
Hic manebimus optime
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Boroskov schreef:Houd je van de straat en goede bezigheidstherapie :wink:
Dat doet het zeker 8)
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Stap 3.

Ik had weer even tijd om aan me pop verder te gaan. Dus ik kan weer het 1 en ander uitleggen.

Op de volgende foto is weer een stuk hout te zien dat in de juiste vorm is gezaagd. Deze maak ik altijd van een plaatje hechthout van 1 cm dik.

Afbeelding

Dan dient er een gat gezaagd te worden met een diameter van 4 cm in de zojuist gezaagd vorm. Op de volgende foto is te zien waar precies. Gat mag zeker niet kleiner dan 4 cm zijn.

Afbeelding

Op de volgende foto moet een hoogte van 6,5 cm uitgezet worden op het in stap 2 gemaakte gedeelte.

Afbeelding

Dan op die hoogte van 6,5 cm komt dan het 13 cm lange panlatje dat ook gezaagd is in stap 2. Dat is te zien op de volgende foto.

Afbeelding

Dan als dat gedaan is kan het plaatje met het gat erin gemonteerd worden. Deze mag een paar mm uitsteken bij de panlat aan de voorzijde.

Afbeelding

Dan kunnen ook de 2 kleine stukjes hout die in stap 1 zijn gezaagd gemonteerd worden. Ook hier weer net als bij de 2 grote de meeste steile zijde aan de voorzijde van de pop.

Afbeelding


Morgen ga ik weer verder, dus dan volgen er weer updates.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Stap 4.

Op de laatste foto van stap 3 is te zien dat de pop nog diverse plekken heeft waar stukken hout niet mooi afgewerkt zijn of beetje uitsteken. Deze moeten dan ook nog even bewerkt worden met een beitel en schuurmachine. Op de volgende foto is het afgewerkte resultaat.

Afbeelding

Als de pop afgewerkt is dan moeten er 2 aluminium strip gezaagd worden van 11cm bij 2cm.

Afbeelding

De 2 strips moeten nog wel even gebogen worden op ongeveer 2cm vanuit de kant. Zoals te zien is op de volgende foto. Door even voor te boren met een verzinkboortje maakt het schroeven een stuk makkelijker, plus dat de schroef mooi in het aluminium valt. Mijn verzinkboortje was niet goed meer dus heb even zonder moeten doen.

Afbeelding

Dan kan er een stuk pvc van ongeveer 22cm lang gezaagd worden met een diameter van 4cm. Mag ook wat langer of korter zijn.

Afbeelding

Dan moet er nog een rondje uit een 2cm dikke hechthouten plaat gezaagd worden. De diamater van dit rondje moet zo groot zijn als de binnendiameter van je buis.

Afbeelding

Dat rondje mag vast geschroefd worden precies in het midden onder het gat van stuk hout waar het gat in zit. Vervolgens kan dan het stuk pvc door het gat worden gestoken en op het al vastgeschroefde rondje worden gemonteerd.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Dit is echt een hele mooie handleiding.
Misschien een idee om hem in .pdf formaat te zetten ofzo?
Kan k m ook later opslaan :D
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dodo schreef:Dit is echt een hele mooie handleiding.
Misschien een idee om hem in .pdf formaat te zetten ofzo?
Kan k m ook later opslaan :D
Bedankt! Maar ik zou echt niet weten hoe ik iets in pdf zet. Maar deze topic zal vast wel terug te vinden zijn. Of je moet deze topic even uitprinten. :P
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Nico Roelofs schreef:
Dodo schreef:Dit is echt een hele mooie handleiding.
Misschien een idee om hem in .pdf formaat te zetten ofzo?
Kan k m ook later opslaan :D
Bedankt! Maar ik zou echt niet weten hoe ik iets in pdf zet. Maar deze topic zal vast wel terug te vinden zijn. Of je moet deze topic even uitprinten. :P
Tja, als je het topic uitprint dan krijg je al deze zinloze dingen ertussen.. En t kost een beetje veel inkt voor de plaatjes..:)

Maar als iemand Adobe Acrobat 7.0 Standard (of een andere versie) heeft dan kan hij er zo eentje in elkaar zetten.
Maar misschien kan ik ergens een treal versie downloaden, dan kan ik er 1tje in elkaar zetten.

//edit:
ik zou er evt. 1 kunnen maken, laat maar weten of je geïnteresseerd bent.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dodo schreef:
Nico Roelofs schreef:
Dodo schreef:Dit is echt een hele mooie handleiding.
Misschien een idee om hem in .pdf formaat te zetten ofzo?
Kan k m ook later opslaan :D
Bedankt! Maar ik zou echt niet weten hoe ik iets in pdf zet. Maar deze topic zal vast wel terug te vinden zijn. Of je moet deze topic even uitprinten. :P
Tja, als je het topic uitprint dan krijg je al deze zinloze dingen ertussen.. En t kost een beetje veel inkt voor de plaatjes..:)

Maar als iemand Adobe Acrobat 7.0 Standard (of een andere versie) heeft dan kan hij er zo eentje in elkaar zetten.
Maar misschien kan ik ergens een treal versie downloaden, dan kan ik er 1tje in elkaar zetten.

//edit:
ik zou er evt. 1 kunnen maken, laat maar weten of je geïnteresseerd bent.
Jah van mij mag je best proberen zoiets te maken. Kan best wel handig zijn. Zelf zou ik niet weten hoe dat moet, dus je mag het best proberen. Ik kan eventueel wel micorstation tekeningen maken. Misschien dat deze ook in zo'n bestand gezet kunnen worden. AutoCAD tekeningen kan eventueel ook.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Oke, als de handleiding af is hier opt forum zal ik er 1 in elkaar zetten. (hoop ik)

Voor zover ik weet kunnen alle bestandstypen in acrobat..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Stap 5.

Op de volgende foto is weer een mal te zien die gezaagd mag worden van 2cm dik hechthout. Alle inhammen zijn weer 4,5cm bij 2cm. Alleen die aan de achterzijde is 3cm diep.

Als je een klein uniform hebt dan is het heel makkelijk door deze iets kleiner te maken. Alleen de inhammen moeten wel de zelfde maat behouden.

Afbeelding

Op de volgende foto is weer dezelfde plaat te zien als hier boven, alleen dit is de onderzijde. Maar onder de plaat is een klein houtje te zien van 7,5cm bij 2cm en 3mm dik. Dit plaatje moet op de aangegeven plek worden gemonteerd op de houten plaat. Dit kan je lijmen of voorzichtig vast zetten met kleine schroefjes. Dit paatje zorgt er straks voor dat de benen iets uit elkaar gaan staan.

Afbeelding

Ook op de volgende foto is weer een stuk hout te zien dat 2 x gezaagd moet worden van 1cm dik hechthout.

Afbeelding

Ook deze moet 2 x gemaakt worden van 1cm dik hechthout.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Stap 6.

Nu mogen er 2 stukken pvc van 64cm lang worden gezaagd met een diameter van 11cm.

Afbeelding

Dan moeten er 2 cirkels gezaagd worden, uit 2cm dik hechthout met een diameter die gelijk is aan de binnen diameter van de 2 stukken buis. Zodat de cirkels precies in de buis passen.

Afbeelding

Op de volgende foto is te zien waar de 2 cirkels zijn bevestigd op de onderzijde van de plaat uit stap 5. Doordat de cirkels iets op het kleine plaatje liggen komen die iets schuin te liggen.
Je moet er wel rekening mee houden dat de cirkels niet helemaal tegen de rand van de plaat komen te liggen anders steekt straks de buis buiten de plaat.

Afbeelding

Als die cirkels vast zitten dan mogen de stukken pvc buis erop gemonteerd worden. Ik zet deze altijd vast met ongeveer 5 schroeven per buis. Raad wel aan om voor te boren met een verzinkboortje.

Afbeelding
Plaats reactie