Weet iemand of er rond Brakkenstein gevochten is?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

Weet iemand of er rond Brakkenstein gevochten is?

Bericht door Gast »

hallo,

ik zoek al een paar jaar in de bossen rond Brakkenstein en vroeg me altijd al af of daar ook gevochten is.
ik vind er duitse mortieren en hulzen ook britse mortieren en hulzen afentoe ook amerikaanse hulzen maar ik denk niet dat daar echt gevochten is omdat het altijd op EEN veld licht.
weet iemand meer? laat het me weten! :?


GR. Bart
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

1958-1960 Canisiuskerk wordt verbouwd.

Kanunnikenbuurt in Brakkenstein wordt gebouwd.

Brakkenstein = in Nijmegen, zeer waarschijnlijk operatiegebied geweest in de operatie Market-Garden (82-th). Mogelijk ook nog later beschoten geweest.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Of er daar gevochten is op die plek weet ik zo niet. Maar ik weet wel van Nijmegen dat de US 82th Airborne Division in Nijmegen gevochten heeft. Maar ook het Britith 30th Corps, dus de divisies Guards Armoured Division en 43rd Wessex Infantry Division. Die zaten in de voorhoede van het 30th Corps in sept 44.

Maar Nijmegen was ook een terug val basis voor de troepen in de Betuwe. Als troepen in de Betuwe tot rust konden komen gingen ze naar Nijmegen. De Brug bij Nijmegen was namelijk de enige weg terug uit de Betuwe. Vandaar dat de Duitsers er ook alles aan deden om de Verkeersbrug en spoorbrug op te blazen. Spoorburg is ze ook gelukt. Ook alle geallieerde divisies die in de Betuwe werden ingezet kwamen ook eerst in Nijmegen terecht.

In Nijmegen hebben dus ook heel veel verschillende eenheden gezeten.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Voor zover ik weet is er in en rond Brakkestein wel gevochten.
Het lag inderdaad deels in de route van de 82nd van Groesbeek naar Nijmegen.
Daarnaast hebben de bossen rond Brakkestein gediend als opstelplaats voor eerst Duits artillerie en voorafgaand aan operatie Veritable (de invasie van Duitsland via het Reichswald) ook voor de Brits/Canadese artillerie. Pas echter op, deels hebben de bossen nabij Brakkestein ook gedien als militair oefenterrein na Wo2, dus daar kan je ook zaken van terug vinden.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Wilco Vermeer schreef:Daarnaast hebben de bossen rond Brakkestein gediend als opstelplaats voor eerst Duits artillerie en voorafgaand aan operatie Veritable (de invasie van Duitsland via het Reichswald) ook voor de Brits/Canadese artillerie.
In dat geval heb ik nog een oorlogse foto thuis van Canadese tanks die daar dan hoogst waarschijnlijk staan opgesteld voor die operatie Veritable. Op die foto zijn Canadezen druk met de granaten uit de kokers te halen om ze vervolgens in de tank te laden. Staan zeker een stuk of 7 shermas op rij opgesteld.
bartdb4
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 20 jan 2005, 18:45
Locatie: ARNHEIM -17km

Bericht door bartdb4 »

nico kan je die foto's alsjeblieft laten zien?

GR. Bart
борьба за нашу родину вы трус!
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

mm die foto heb ik al eerder op het forum gezien kan dat nico?
die was trowues in zeer mooie staat dacht ik...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

bartdb4 schreef:nico kan je die foto's alsjeblieft laten zien?

GR. Bart
Ik heb hem ingelijst en ga hem er niet zomaar uithalen voor een scan. Maar zal kijken of ik nog ergens een scan heb staan van de foto.
mm die foto heb ik al eerder op het forum gezien kan dat nico?
die was trowues in zeer mooie staat dacht ik...
Ja klopt ik hem al keer eerder op het forum gezet.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik heb nog een scan kunnen vinden van de foto. Het is wel geen grote afbeelding. Maar je krijgt wel een aardige indruk van de foto. Op de orginele foto zijn de teksten op de granaten te lezen.

Afbeelding
bartdb4
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 20 jan 2005, 18:45
Locatie: ARNHEIM -17km

Bericht door bartdb4 »

ik vind ook vaak hollandse handgranaaten daar (eiergranaat)
ook granaat houders met 4 vakken erin.
pas geleeden nog 15 hele amerikaanse kogels gevonden met een zwarte punt weet iemand waar dat voor is?
борьба за нашу родину вы трус!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

bartdb4 schreef:ik vind ook vaak hollandse handgranaaten daar (eiergranaat)
ook granaat houders met 4 vakken erin.
pas geleeden nog 15 hele amerikaanse kogels gevonden met een zwarte punt weet iemand waar dat voor is?
Die granaat houder met 4 vakken zou wel eens van een 25pdr kist kunnen zijn. Zal eens een keer een foto van zo'n ding plaatjes kun je hem eens vergelijken.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Ik denk dat die foto meer richting het Reichswald is genomen. Helaas weinig van de omgeving te zien, maar zou natuurlijk kunnen Nico
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

bartdb4 schreef:ik vind ook vaak hollandse handgranaaten daar (eiergranaat)
ook granaat houders met 4 vakken erin.
pas geleeden nog 15 hele amerikaanse kogels gevonden met een zwarte punt weet iemand waar dat voor is?
dat zijn de meest gebruikte voor de garand.
er is ergens wel ee topic te vinden over .30 munitie waar Johan Willaert foto's heeft gepost en wat uitleg.

mvg
simon
[/b]
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Wilco Vermeer schreef:Ik denk dat die foto meer richting het Reichswald is genomen. Helaas weinig van de omgeving te zien, maar zou natuurlijk kunnen Nico
Jah dat zou ook heel goed kunnen. Mij is verteld dat deze genomen is op een dijk bij Nijmegen. Jah of je zo'n verhaal 100% moet geloven is de vraag. Kennis van mij heeft de foto wel een keer in een krantje gezien dus het kan wel kloppen wat de verkoper mij vertelde.
Plaats reactie