Spange

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Spange

Bericht door FELIX »

Wanneer werd een lint van een Abzeichen (Duits) op een Spange/ribbon gedragen, bijv. bij een Ostmedaille lint; het kan door het knoopsgat of op een spange, wat is het verschil? :?

Groeten R.
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Hmm ik heb nog nooit gezien dat een Ostmedaille lint door het knoopsgat gedragen werd :?
Wel werd het EK2 lint altijd door het 2de knoopsgat van boven gedragen
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

een kvk, ek2 en oostfront en zelf nog andere werden dor het knopsgat gestoken, op weitze (denk ik) staat er 1 waar ze er alle 3 door zitten, ik zal even zoeken voor een vb.
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

En WO1 EK2+spagne ook als ik mij niet vergis...
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Voor zover ik weet was dit heel persoonlijk en werd het knoopsgatlint gedragen uit een soort respect voor het verkrijgen van de onderscheiding.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Dus kon men zelf kiezen of men een Spange droeg, of het lint door het knoopschat deed? :?
Volgens mij zijn er toch wel regels hiervoor.

Groeten R.
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
petain
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 feb 2005, 22:48

Bericht door petain »

Het dragen van het medaille lint door het tweede knopsgat heeft zijn oorsprong bij het drage van de versierselen bij de pruisen in iedergeval vanaf 1813. de medaille wordt in het veld uitgereikt en mag dan nog 1 uur gerdagen worden. daarna moet de medaille eraf en mag enkel het lint gedragen worden op het gevechtstuniek. de medaille wordt gedragen op het uitgaanstenue/waffenrock
Echter de gelegenheid bepaalde of de opgemaakte medailles werden gedragen of de battons. en via deze weg vonden de battons ook de weg naar het gevechtstuniek. dit werd door elkaar gebruikt en er waren geen regels voor. ik heb zelfs foto's gezien van voonamelijk onderofficieren die het ek2 door het knoopsgat droegen en teven andere onderscheidingen asl batton boven de zak.
Gebruikersavatar
marc
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 feb 2005, 17:36
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

ook dat nog

Bericht door marc »

Heb al foto's gezien van militairen uit WOI die, buiten het lint van het EK2. nog het lint van de hoogste dapperheidsonderscheiding van hun eigen land droegen door het knoopsgat; bvb MMJO van Beieren, of Albrechtsorden van Saksen, MVO van Württemberg enz enz. Heel ongewoon omdat je dat niet zo veel ziet.
En soms inderdaad wel drie zoals sander aanhaalt.
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
Plaats reactie