Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.35!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door de korte golf »

ziet er weer goed uit _/-\o_
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door Peter »

Dank je! Nu op naar een M1C helm! :)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door Peter »

Look what the cat dragged in! En jawel: een M1C zit erbij! 8)

Afbeelding

Een leuke variëteit aan linertjes...

Afbeelding

...en we trappen af met deze: een naoorlogse ( ik weet het... geet ETO ) Nylon liner maar met een bijzonder binnenwerk. Het Welson-Davis Suspension System. Dit type binnenwerk werd in de jaren '70 ontwikkeld maar is nooit werkelijk toegepast in de M1 helm.

Afbeelding

Een blik in de linertjes, de meeste zijn WO2 vintage en doorgebruikt in Korea. Eén exemplaar heeft een duidelijk groene webbing en is dus uit de jaren '50. De WO2 liners zijn gemaakt door Westinghouse ( jawel, een heuse paraliner ), Firestone ( midwar met groene hardware ) en Seaman Paper Co. ( latewar met brass hardware. ) De jaren '50 liner isgemaakt door CMC ofwel Capac Mfg Company ( behalve de naam heeft deze Capac niets gemeen met de Capac uit WO2 ) en heeft katoenen webbing ipv HBT wat de helm te dateren maakt in de periode 1954-'56.

Afbeelding

Deze helm is een weekje of wat langer in m,n bezit, het is een M1C shell gemaakt door McCord tijdens WO2. Het is een rearseam swivelbale met mangaan rim, en is dus 1944/'45 productie. De shell is genaamd en doorgebruikt in Korea.

Afbeelding

Een blik in de binnenzijde, waar ook de naam en het ASN van de GI is te vinden (Niet zichtbaar op de foto ).

Afbeelding

Dit maakt het verschil tussen een M1 en een M1C shell....

Afbeelding

...en zoals ik al schreef: er zat ook een AB liner bij. Ik verwachtte er niet al te veel van, en ik moet zeggen: valt niet tegen! 2 A-washers ontbreken helaas maar de A-straps zijn nog present! Het is in beduimele staat, maar ik heb ze in slechtere staat gezien, en dan wordt er nóg aardig voor neergeteld...

Afbeelding

Een close-up van de ontbrekende A-washers, ook een deel van de napestrap is weg... te zien is het materiaal van de A-straps. De liner is een Westinghouse, en te oordelen naar de bevestiging zijn de A-straps zeker origineel behorend bij de liner en geen fake toevoeging.

Afbeelding

De gespen echter zijn van Brass, en niet het bekende vlinder-model gesp van gegoten ijzer... de liner is in haar geheel WO2 configuratie. Maar ook bij deze liner geldt: te laat gefabriceerd om nog ingezet te worden tijdens WO2. Ook deze liner is Korea doorgebruikt.

Afbeelding

De liner heeft uiteindelijk een thuis gevonden in de M1C shell, wat het tot een mooi setje maakt!

Kortom: ondanks dat er postwar items bijzitten zijn de meeste helmen WO2 vintage maar doorgebruikt in Korea. Interessant voor de helmenliefhebber ( ondergetekende dus! ).

Enjoy! ;)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door rutger »

Weer nette helmpies Peter _/-\o_
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door Peter »

Er komt er weer één bij: een sgt gemarkeerde fixbale helm. Foto's volgen! :)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door Peter »

Bij deze dus! :) Wederom een M1 helm ( wordt saai, ik weet 't... ;) )

Afbeelding

Het gaat om de shell, die SGT marked is en een McCord is.

Afbeelding

De SGT marking: kennelijk gedegradeerd? De arches voor Technical sergeant (?) zijn weggekrast.. De markering is 100% origineel wo2.

Afbeelding

Batchnumber... Zonder de S en met hoekige bails, dus een McCord..

Afbeelding

De bails, de foto's spreken voor zich.

Afbeelding

Eén van de kinbanden met stamped brass gesp. Midwar, dus.

Afbeelding

Ik had nog een losse midwar Firestone liner, en die past er prima in!

Afbeelding

Tenslotte de gesp van de linerchinstrap. Al met al een mooie complete M1 helm!

Enjoy! ;)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door Peter »

Verder is er ook een Helmet, Winter bijgekomen. Deze waren populair onder Armored troepen en deze is in een nette staat hoewel het QM label weg is...

Afbeelding

Dik katoen met blanket lining.

Afbeelding

En de lining! Leuk dingetje die ik nog niet had ( zoals eigenlijk zoveel.. :lol: )..
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door magicdutchmen »

Volgens mij komen de foto's niet goed door. Tenminste ze laden niet bij mij :cry:
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
Gi collector
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 23 mar 2008, 15:39
Locatie: Z-Limburg

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door Gi collector »

Er is niets met de foto's ik kan ze gewoon zien....

Kevin
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door S1991 »

Gister kon ik de foto's inderdaad ook niet zien.
Maar nu kan ik ze wel weer zien.
Zeer mooie aanwinsten Peter !
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door magicdutchmen »

Imageshack was down gister.
Dat mag de pret echter niet drukken. Mooie aanwinsten, vooral die markings op de SGT shell. Daar kun je me nooit mee vervelen :wink:

*edit* Wil je M1c nog wel zien. Imageshack doet weer eens moeilijk :shock: *edit*
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door Sturmkreuz »

Mooi.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door Peter »

Coming up: géén helm dit keer maar een 1st pattern ETO jacket. Dit type jas werd door de Britten voor de US strijdkrachten gemaakt in het kader van het Lend-Lease contract en is een afgeleide van het Britse Battledress jasje. Dit type jas is de voorloper van de bekende Ike. Foto's volgen! Zet ik er meteen nieuwe bij van m,n M1C helm die ik compleet heb gemaakt! :)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door Peter »

Mijn ETO jacket is binnen! :yes: Foto's van de M1C volgen nog maar om te beginnen:

Afbeelding

Een 1st pattern ETO jacket, duidelijk is te zien waardoor het geïnspireerd is en ook het gebruikte materiaal is typisch Brits.

Afbeelding

De achterzijde van de jas, te zien is de bi-swing pleat die zorgde voor de nodige bewegingsvrijheid en de half-belt die je ook terug ziet bij diverse modellen US jasssen zoals de Parsons jacket aka M41...

Afbeelding

...het label, ook hier is te zien dat het British made is...

Afbeelding

...en in de nek zie je de broad arrow terug als stempel.
Deze jas is in tegenstelling tot het exemplaar in de GI Collecters Guide unlined, het heeft dezelfde kale, enigzins ruwe afwerking als de Britse Battledress. De gebruikte stof is zoals de Britse Battledress wol, echter is de snit een mengelmoes van de Battledress en de 1st pattern Parsons jacket. Enjoy. ;)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door S1991 »

Nette aanwinst !:)
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Plaats reactie