De brug van remagen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mamartijn
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 okt 2004, 21:22
Locatie: nijverdal

De brug van remagen

Bericht door mamartijn »

Laatst ben ik bij de gewezen ludendorfbrucke van remagen geweest. Het museum ook bezocht, maar waar ik ook zoek en lees (internet, museum, boeken), wat is nu de officiele geschiedschrijving van de vernietiging van die brug?

- de enige door de duitsers op eigen grondgebied gerichte V2 raket?
- het vele geallieerde materiaal wat in korte tijd over de brug is gerold?

alvast bedankt,
martijn
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Versie twee is de algemeen geaccepteerde geschiedenis.

De Ludendorfbrücke ligt er toch niet meer? Of heet de huidige brug ook zo?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
mamartijn
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 okt 2004, 21:22
Locatie: nijverdal

Bericht door mamartijn »

er staat helemaal geen brug meer nu, alleen nog aan beide overzijden de ik zal het maar pijlers noemen, in een daarvan is het museum over deze brug gevestigd, de moeite waard het te bekijken

martijn
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ik bedoel: ligt er in Remagen helemaal geen brug meer over de Rijn
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
mamartijn
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 okt 2004, 21:22
Locatie: nijverdal

Bericht door mamartijn »

voor zover ik heb gezien niet, remagen is ook niet zo gek groot, dan had ik deze toch op moeten merken, in ieder geval niet in de buurt van de oude ludendorfsbrucke...

martijn
TommyAtkins
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2005, 15:29
Locatie: Eindhoven

Bericht door TommyAtkins »

De officieele naam was inderdaad Ludendorfbrucke. De brug kwam in Amerikaanse handen doordat de springladingen aangebracht door het Sprengkommando niet goed werkte en de brug intact bleef. Daarna zijn er nog diverse pogingen gedaan om de brug in te laten storten door middel van kikvorsmannen van de SS, en nog laatste stuiptrekkingen van de Luftwaffe met extra zware bommen. Na een dag of 4 is de brug uit zichzelf ingestort. In de ene brugdeel is het museum gevestigd en in de andere kant met afgesloten spoorwegtunnel zit een champignon kwekerij. Ik ben er 2 keer geweest en heb onder aan de brug tussen het puin nog metalen delen gevonden van een Duits of Geallieerd voertuig.
Mijn interesse gaat uit naar de krijgsgeschiedenis van de 20e eeuw en in het bijzonder de 2e wereldoorlog. Ik bestudeer de geschiedenis van het Britse en Duitse leger waarvan in het bijzonder de speciale eenheden en verder de verloop van de oorlog in Europa, Afrika en Midden-Oosten. Ook bestudeer ik de bewapening en uniformering van de genoemde legers en locale oorlogsgeschiedenis.
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Ik ben er ook geweest en vond het zeker de moeite waard om te bezoeken. Ik had ook wat boeken bij me met foto's van Remagen uit WOII en dat maakte het bezoek ook nog een soort speurtocht
kaatje

brug van remagen

Bericht door kaatje »

ik ben net terug van zomervakantie in remagen
er is inderdaad geen brug meer, die is ingestort, de pijlers zijn er nog

in het gebied Goldene Meile, waar remagen ligt, is (voor zover onze info gaat) aan het eind van WO II een gevangenenkamp geweest, waar duitse soldaten gevangen zaten, onder zeer slechte omstandigheden
er is een begraafplaats waar deze mensen begraven zijn, heel somber, alleen rijen met plaatjes in de grond, met naam geb.datum en sterfdatum.

weet iemand misschien iets meer over dit kamp? wij konden er weinig over vinden, ook op internet wordt wel het verhaal van de brug verteld, maar niks/winig over dat kamp.
Gast

Bericht door Gast »

Het kamp staat ook los van de verovering van de brug. Na de ineenstorting van Duitsland maken de geallieerden zeer grote aantallen gevangenen. Ze blijken daar totaal niet op voorbereid te zijn. Met als gevolg dat honderdduizenden duitses in geimprovseerde kampen worden ondergebracht. Waar nauwelijks verzorging was.

Mogelijke andere redenen waarom de verzorging zo slecht was:
na de bevrijding van de concentratiekampen kreeg de voorzorging van duitsers geen prioriteit.
Engelsen, Amerikanen verzorgden duitse krijgsgevangenen i.h.a. goed, en omgekeerd ook. Vooral de Amerikanen hielden zich stipt aan de regel dat duitse krijgsgevangenen net zo behandeld moesten worden als de eigen troepen, zoals voorgeschreven door de conventie van Geneve.
Na de duitse caplitulatie verviel die reden en werd de behandeling duidelijk slechter.

Op het internet is veel te vinden over deze kampen. Zoek maar met Google op woorden als: kriegsgefangenen en rheinwiesen.
Maar geloof niet alles wat beweerd wordt. Er is in sommoge kringen sprake van (honderd)duizenden doden en dat wordt door de officiele bronnen hevig ontkend.
derwisj
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 feb 2005, 23:04
Locatie: aalst belgie

Bericht door derwisj »

Gast,
wat ook een rol speelde was dat op het einde van de oorlog, en ook na de capitulatie zulke grote aantallen krijgsgevangenen genomen werden dat het simpelweg logistiek onmogelijk was om hen een goede verzorging te gevehn; je moet er rekening mee houden dat in bijna gans west europa het wegennet zwaar tez lijden heeft gehad onder de oorlog, en dat bijna alle voeding diende ingevoerd te worden; dat betekent dus : slechte wegen-weinig voedsel; en natuurlijk gingen de bevrijde landen voor duitsland.
pascal
Gast

Bericht door Gast »

Dat bedoel ik mede met dat ze er nauwelijks op voorbereid waren.
Ik heb net een boek gelezen over het concentratiekamp Belsen. Dat gaat voornamelijk over de maanden na de bevrijding. En ook daar blijkt dat het vrijwel onmogelijk was om snel goede verzorging te regelen. Met als gevolg dat er nog zeer veel kamp bewoners sterven na de bevrijding.
Dus als het al niet lukt bij een concentratiekamp, wie verwacht dan dat dit wel zou lukken bij krijgsgevangenen kampen.
Overigens gold ook hier dat de, voornamelijk medische, verzorging van de eigen troepen voorging. Daarna pas kwam de verzorging van de kampbewoners. En pas heel veel later de verzorging van Duitsers.
Roozeboom

Bericht door Roozeboom »

Antwoord aan Gast Kaatje

Ik moest nog iets weten over de Ludendorfbrücke en kwam op deze site.
In de oorlog ben ik daar heel vaak als kind onderdoor gevaren. En ten slotte op 2 januari 1945 in een roeiboot van Irlich (bij Neuwied) naar Oberkassel. Ons schip was in Irlich onbewoonbaar geworden.
Ik lees ook over een kamp. Op de rechteroever naast de brug lag een kamp, waarvan we hadden gehoord dat dit was voor gevangen genomen geallieerde vliegeniers. Het was een taktische zet van de nazi's, want boven de brug aan de overzijde werden V2's afgeschoten. De geallieerden zouden het wel uit hun hoofd laten om die brug aan te vallen. Wegen dat kamp De nazi's hadden ook angst voor drijfmijnen die stroomopwaarts zouden kunnen worden afgeworpen. Daarom hadden ze stalen netten die voor de pijlers konden worden neergelaten om zo die pijlers te beschermen. Ook met angst voor mogelijke drijfmijnen voeren wij toch de Rijn af en onder die brug door. Toen was dat kamp bij mijn weten weg.
Roozeboom

Bericht door Roozeboom »

rectificatie voor Gast Kaatje!

In mijn uitleg over dat kamp situeerde ik dit op de rechteroever; dat is fout. Het moet zijn "linkeroever" in de oeveraanduiding wordt van, zeg maar, Basel af gerekend, excuus dus. Dit kamp lag toen tegenover Remagen. Van een kamp voor Duitsers weet ik niets.
Gast

Bericht door Gast »

Remagen ligt op de linker oever. Links of rechts bepaal je met je rug naar de bron.
Een kamp tegenover Remagen ligt dus op de rechteroever.
Roozeboom Gast

Bericht door Roozeboom Gast »

Hartelijk dank Gast.
Sinds 1942 heb ik Remagen op de rechteroever gedacht, ook in mijn verdere leven liet ik het ongezien daar liggen. Maar uw correctie bracht me op het juiste denken. En dan komt de vraag van Gast Kaatje weer langs, waarschijnlijk gaat het nu om datzelfde kamp.
Dan gaat mijn verhaal over die gevangen vliegers nog wel op, maar niet de idee dat ik het in 1945 niet meer zag. Het kan wel leeg zijn geweest en later voor gevangenen, die de geallieerden hebben gemaakt, zijn gebruikt. Mijn geheugen op herinnering terplekke schijnt toch een aardige deuk te hebben opgelopen.

Nogmaals excuus voor de verkeerde plaatsing en hartelijk dank.
Ga het verdere verloop met belangstelling volgen.
Plaats reactie