Voor de Nederlanders: ben je donor?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.

Ben je donor?

Peiling eindigde op 16 jul 2005, 10:02

Ja, ik sta mijn organen/weefsels af na mijn dood.
21
49%
Nee, ik wil ongeschonden blijven/ik vind het eng.
9
21%
Nooit over nagedacht.
13
30%
 
Totaal aantal stemmen: 43

Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

antwerpx schreef:
Simon schreef:Ik heb er nog niet over nagedacht, al ben ik belg....
Je hoeft hier niet te denken :). In België recycleren ze je automatisch, tenzij je bezwaar aantekent.
en zo moeten ze dat in nederland ook even doorvoeren, lijkt me een stuk beter.
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

gvdbor schreef:Ik mis nog een optie in de poll:

"Ik laat de beslissing over aan mijn nabestaanden"

oftewel keuze 3 uit het donorregister.
Die optie ben ik inderdaad vergeten, maar ik ben overigens wel van mening dat het al dan niet zijn van donor een beslissing is waarmee je de nabestaanden niet kunt "opzadelen" . Het is zeer moeilijk om voor iemand die reeds overleden is zonder een keuze gemaakt te hebben donor te zijn te beslissen of zijn/haar organen afgestaan kunnen worden. Je maakt door een duidelijke beslissing in het codocil het de nabestaanden makkelijker, zodat ze zich aleen hoeven bezig te houden met de uitvaart en het verlies van een geliefd persoon. Daaraan wil ik toevoegen dat het donor zijn het grootste geschenk is die men kan doen. Je redt er levens mee. :)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Iedereen heeft daar zijn eigen redenen voor om iets wel of niet te doen.
En met de optie 3 zadel je de nabestaanden juist niet iets op.

Ikzelf ben een voorstander van orgaandonatie. Mijn vrouw weet het echter nog niet zo. Als ik zou komen te overlijden en ik heb aangegeven dat ik mijn organen ter beschikking wil stellen is dat op dat moment mogelijk een probleem voor haar.
Als zij er dan zelf WEL over kan beslissen is het dus geen probleem. Ze zou zich eerder opgezadeld voelen met mijn JA beslissing dan met mijn beslissing dat zij er over kan beslissen tzt.
Kilroy
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jan 2005, 20:35
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Kilroy »

Zoals reeds gezegd, wordt er in België van uit gegaan dat je bereid bent om je organen na je dood af te staan, zolang je tijdens je leven geen bezwaar aantekent bij de gemeentelijke diensten.
Enige nuance : in de praktijk komt het er op neer dat artsen bij de dood van een persoon die bij leven geen bezwaar had, zo dra als mogelijk mondeling aan de nabestaanden zullen vragen of ze bepaalde organen mogen verwijderen.
Op dat moment komt het vaak voor dat nabestaanden in hun emotie, weigeren om de toelating te verlenen.
Theoretisch respecteren de artsen deze beslissing dan ook.
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

gvdbor schreef:Iedereen heeft daar zijn eigen redenen voor om iets wel of niet te doen.
En met de optie 3 zadel je de nabestaanden juist niet iets op.

Ikzelf ben een voorstander van orgaandonatie. Mijn vrouw weet het echter nog niet zo. Als ik zou komen te overlijden en ik heb aangegeven dat ik mijn organen ter beschikking wil stellen is dat op dat moment mogelijk een probleem voor haar.
Als zij er dan zelf WEL over kan beslissen is het dus geen probleem. Ze zou zich eerder opgezadeld voelen met mijn JA beslissing dan met mijn beslissing dat zij er over kan beslissen tzt.
Ik kijk er anders tegenaan, maar het blijft een erg moeilijk gegeven.... Het lijkt mij moeilijker om na de dood van m,n vriendin een beslissing te nemen over het al dan niet afstaan van organen, dan dat zij zelf die beslissing genomen had. Hoe dan ook zou ik de wens van de overledene respecteren ondanks mijn eigen gevoel/mening.
Daar is 'ie weer!
ReubenK
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 jan 2005, 19:55
Locatie: Den haag

Bericht door ReubenK »

Ik heb er nooit over nagedacht maar nu ik er toch aan denk.....
Verzamelaar Brits WO2
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik weet dat het raar klinkt; maar ik vind het eng.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik heb er geen problemen mee en ben van plan binnenkort mezelf aan te melden,
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Zitadelle schreef:Ik ben ook donor om de simpele reden dat ik na mijn overlijden er toch niets meer aan heb :)
Dat weet je niet hè ;) , weet het nog niet mede omdat ik niet weet wat er na het leven op aarde is... :) (ben niet streng gelovig hoor ;) )
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

En zo moeten ze dat in nederland ook even doorvoeren, lijkt me een stuk beter.
Tex,

Die optie is dacht ik laatst besproken in de Tweede Kamer. Het is afgekeurt..


Ik ben trouwens ook donor, al trouwens voor mijn 18e en had toen der tijd nooit geen toestemming van mijn ouders. Systeem is niet waterdicht geloof ik. :lol:
Persoonlijk ben ik van mening dat iedereen die een orgaan met spoed nodig heeft en ik ben toch morsdood het van mij mag hebben. Ookal is het een moslim of een extreem christelijk iemand. En hiermee bedoel ik vooral kinderen onder de 12 jaar, want als die een orgaan nodig hebben en de ouders wijzen het af dan worden zij toch uit de ouderlijke macht ontzegd. EN TERECHT!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

101st Michiel schreef:weet het nog niet mede omdat ik niet weet wat er na het leven op aarde is... :) (ben niet streng gelovig hoor ;) )
Donors weten dat wel. Als je een orgaan afstaat als je dood bent begint dat orgaan aan een tweede leven. De rest is bevruchting van de grond of voeding voor de wormen (en later van de vogels, die op hun beurt voedsel zijn voor de mens).

Tot zover reïncarnatie.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Ik dacht dat dat pas vanaf 18 was? Maarja wil wel een gedeelte vrijstellen maar niet alles.
Gebruikersavatar
RLS
Lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:29

Bericht door RLS »

Ik ben geen donor wat betreft weefsel,organen, wetenschap na mijn overlijden. Ben wel bloeddonor.
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

nog niet ik ben pas 15
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

ik ben het wel. van mij mogen ze echt wel iemand redden of helpen
met mijn donor. Wel heb ik liever dat ze mijn hart laten zitten.
die wil ik graag houden. Op de een of andere manier vind ik het niet kloppen als mijn hart klopt in iemand anders zijn lijf.
maar de rest mogen ze allemaal hebben.
Zo weet ik toevallig ook dat met de organen van een vriend van mij
die anderhalf jaar geleden is gestorven in een tragisch ongeluk
minstens 2 jongens van mijn leeftijd zijn geholpen.
Daar ben ik eigenlijk wel blij mee. Daarom mogen ze mijn organen
behalve mijn hart dan, ook gebruiken om andere mensen mee te helpen.

MvG wittmann
Plaats reactie