Zijn wij toe aan een andere staatsvorm?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten

Ben je tevreden met onze huidige staatsinrichting?

Ja, hartstikke tevreden
2
20%
Mja, het kan er mee door maar het zou wel beter kunnen.
5
50%
Nee, absoluut niet.
3
30%
 
Totaal aantal stemmen: 10

Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

benmaf schreef:nog steeds niet mee eens! zo!
:)
Misschien kun je iets onderbouwen of met een beargumentatie komen?

Met alleen wat songteksten enzo ga je 't niet redden hoor Benmaf :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

argumentatie: eigenlijk voornamelijk omdat dit aspect mijn fantasie wereld in de weg staat

beredenering: ikzelf verval ook tot barbaarse neigingen na een tijdje niet eten...helemaal als het om shoarma gat :)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

benmaf schreef:argumentatie: eigenlijk voornamelijk omdat dit aspect mijn fantasie wereld in de weg staat

beredenering: ikzelf verval ook tot barbaarse neigingen na een tijdje niet eten...helemaal als het om shoarma gat :)
:bonk:
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik merk dat het onderwerp een beetje begint te verwateren. Best interessant wat benmaf graag 's avonds laat doet, maar om een beetje bij het onderwerp te blijven het volgende:
Ben je tevreden met onze huidige staatsinrichting?
Ja, hartstikke tevreden
12% [ 1 ]
Mja, het kan er mee door maar het zou wel beter kunnen.
62% [ 5 ]
Nee, absoluut niet.
25% [ 2 ]
Ik heb zelf 'Ja, hartstikke tevreden' ingevuld. Met name omdat 'Mja, het kan er mee door maar het zou wel beter kunnen.' een net iets negatievere menig over onze staatsinrichting is als wat ik zelf voor ogen heb. 'Nee, absoluut niet.' valt direct af, want dat zou - voor mij - inhouden dat er aan de huidige staatsinrichting geen enkele goede kanten zitten.

Dat ik voor de eerste optie kies betekent niet dat er voor mij geen slechte kanten aan onze staatsinrichting zitten. Ik vind dat de Nederlandse bevolking niet genoeg betrokken wordt bij staatsaangelegenheden. Het is daardoor niet helder waar we met verkiezingen voor stemmen. Ik zou het liefste willen dat de regering representatief is voor de gemiddelde Nederlander. Met de mogelijkheid voor pittige debatten in de Kamer, omdat de minder gemiddelde Nederlander ook vertegenwoordigd is.

Onze huidige staatsinrichting voldoet relatief goed om hieraan te voldoen. Zeker als ik het vergelijk met niet-democratische staatsinrichtingen of met ons grote voorbeeld de Verenigde Staten van Amerika.

5 mensen hebben geantwoord dat het beter zou kunnen. Graag hoor ik van hen wat zij denken dat beter zou kunnen.

2 mensen hebben geantwoord dat er niets deugt van onze staatsinrichting. Ik vermoed dat één van hen benmaf is, en ben ondertussen op de hoogte dat hij alle baraarsheid - op de barbaarsheid van shoarma na - zou willen afschaffen, hoewel hij niemand de macht zou willen toekennen om die verandering te initiëren. Graag hoor ik van de andere persoon die niet tevreden is met onze staatsinrichting wat er dan voor in de plaats zou moeten komen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

wat voor mij beter zou kunnen zijn gewoon enkele dingen.

1 minder burokratie (of hoe je het dan ook schrijf)
2 Referendum
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Hoe zou je minder burocratie dan zien? Wat moet er daarvoor gebeuren?

En welke zaken komen in aanmerking voor referenda en welke zaken niet?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Proos schreef:
benmaf schreef:argumentatie: eigenlijk voornamelijk omdat dit aspect mijn fantasie wereld in de weg staat

beredenering: ikzelf verval ook tot barbaarse neigingen na een tijdje niet eten...helemaal als het om shoarma gat :)
:bonk:
vandaar: benmaf :)

overigens Okke; ik ben van mening dat het barbaars is om barbaarsheid af te schaffen om nog maar eens een twist te geven aan het hele verhaal gezien barbaarsheid in de spreektaal erop neerkomt dat door geweld de een de ander dicteerd hoe of wat te doen; en gezien elke regering een gewelds monopolie heeft...
Mijn realisme heeft me trouwens in doen zioen dat we misschien wel met te veel mensen zijn om nog fijn anarchistisch te zijn met zijn alleen; maar het blijft mijn ideaal.
En wanneer we dan niet anarchistisch kunnen zijn dan zou ik iets in de zin van communisme willen zien met een anarchistisch-kapitalistisch economisch bestel.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

okke schreef:Hoe zou je minder burocratie dan zien? Wat moet er daarvoor gebeuren?

En welke zaken komen in aanmerking voor referenda en welke zaken niet?
als je kijk hoeveel formulieren je voro sommige dingen moet invullen :? :? :? :cry: :cry: :cry:

referenda voor dingen die je direct treffen zoals de betuwe lijn en dat soort dingen.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Tsja bureaucratie is een gevolg van mensen die de regeltjes tot in het oneindige uitpluizen; waardoor alle eventualiteiten gevangen moeten worden in die regel of te wel: in die formulieren en dat spelletje kan natuurlijk erg ver gaan zoals iedereen vast wel weet.
Ik houd ook niet van bureaucratie hoor daar niet van; maar we hebben het zelf over onszelf afgeroepen door allemaal het onderste uit de kan te willen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Maximus schreef:als je kijk hoeveel formulieren je voro sommige dingen moet invullen :? :? :? :cry: :cry: :cry:
Het is mij helemaal duidelijk hoe vervelend het is om formulieren in te vullen.
Ik heb zelf niet de ervaring dat ik de administratieve molen te uitgebreid of overbodig is, maar wil wel van je aannemen dat jij wel ervaring hebt met het invullen van veel verschillende formulieren voor het bereiken van sommige dingen. Graag hoor ik hier voorbeelden van.
Los hiervan geeft het opwerpen van dit probleem mij nog geen enkele inzicht in welke adviezen jij hebt hoe de bureaucratie minder zou kunnen worden.
Maximus schreef:referenda voor dingen die je direct treffen zoals de betuwe lijn en dat soort dingen.
Het criterium 'die je direct treffen' is niet specifiek genoeg. De bezuinigingsvoorstellen van Balkenende II zullen ons ook direct treffen. Is dat reden om de bezuinigingsvoorstellen eerst met een referendum te laten beoordelen?
De regering heeft mandaat om namens alle burgers besluiten te nemen - ergo besluiten te nemen die burgers treffen. Over welke van deze besluiten heeft de regering geen mandaat en moeten door de burgers zelf beslist worden middels referenda?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

benmaf schreef:Tsja bureaucratie is een gevolg van mensen die de regeltjes tot in het oneindige uitpluizen; waardoor alle eventualiteiten gevangen moeten worden in die regel of te wel: in die formulieren en dat spelletje kan natuurlijk erg ver gaan zoals iedereen vast wel weet.
Nee; dat weet ik niet. Geef eens een duidelijk veelvoorkomend voorbeeld van een situatie waarin regeljes tot in het oneindige uitgeplozen werden? Of van een formulier waarin alle eventualiteiten gevangen moeten worden?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

uuhm..wel eens van de belasting gehoord?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ja; ziet er ingewikkeld uit. Vertel me maar hoe jij het makkelijker zou maken.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

that's not the point is it?
het punt is dat het dood gedefinieerd is ; dat is waar bureaucratie vandaan komt...
the red tape?
all the documents?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

benmaf schreef:that's not the point is it?
het punt is dat het dood gedefinieerd is ; dat is waar bureaucratie vandaan komt...
the red tape?
all the documents?
Ik weet niet wat je hier mee probeert te zeggen. Ik dacht dat we onze staatsinrichting beoordeeld hadden en bezig waren adviezen te geven hoe het beter kan.

Het is me helemaal duidelijk dat het beter kan. Ook redelijk duidelijk wat er beter kan. Maar je blijft steeds om de brei heendraaien als ik vraag hoe het beter kan.

Weinig constructief.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gesloten