Cuba crisis en WOI

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Cuba crisis en WOI

Bericht door B'Elanna »

Ik vond dit zelf ontzettend interessant, ik ben gek op vergelijken. Misschien is het wel helemaal niet interessant, maar zet het hier lekker toch neer. ;P


Hoorcollegeopdracht WOI en Cuba Crisis

1) De spreker maakt een vergelijking tussen de Eerste Wereldoorlog en de Cuba-crisis. Waarom kun je volgens hem beide gebeurtenissen goed met elkaar vergelijken?

In beide gevallen was er sprake van een zeer explosieve situatie. In beide situaties werd snel gereageerd en snel gehandeld. In beide gevallen was er sprake van bondgenootschappen en waren vredesinspanningen niet effectief. En in beide gevallen was er sprake van propaganda, spotprenten, het creëren van een vijandbeeld.

Gebeurtenissen op chronologische volgorde:

1914:
28 juni: Troonopvolger van Oostenrijk-Hongarije Franz-Ferdinand wordt vermoord. De moord is gepleegd door een Bosnische Serviër (Gavrilo Princip). Servië en Bosnië verzetten zich tegen de Oostenrijk-Hongaarse heerschappij.
23 juli: Oostenrijk-Hongarije stelt aan Servië een ultimatum voor oorlog.
6 juli: Duitsland geeft blanco volmacht aan Oostenrijk-Hongarije, een steun in de rug, zodat Oostenrijk-Hongarije meer macht kon uitoefenen. Rusland koos om Servië te beschermen, en Rusland had een bondgenootschap met Frankrijk.
28 juli: Oostenrijk-Hongarije verklaart de oorlog aan Servië.
30 juli: Russische mobilisatie. Omdat het voor het Russische leger lang duurde eer ze paraat kon staan zijn ze snel in actie gekomen met het mobiliseren van dat leger, om het zekere voor het onzekere te nemen. Duitsland zag dit als een grote bedreiging.
1 augustus: Duitsland verklaart de oorlog aan Rusland. Ze wilden snel initiatief nemen omdat Duitsland ingesloten zat tussen Frankrijk en Rusland, dus als ze met Frankrijk in oorlog zouden komen dan moesten ze eerst die Russen onder controle hebben.
4 augustus: Duitsland valt België aan om via België Frankrijk weer aan te gaan vallen. België werd beschermd door Engeland, die nu de oorlog verklaren aan Duitsland.

Bondgenootschappen in 1914:

 Duitsland, Oostenrijk-Hongarije en Italië, wanneer 1 van hen door 2 andere landen werd aangevallen zullen de anderen helpen.
 Frankrijk, Rusland en Groot-Brittannië. Alleen een Frans-Russisch bondgenootschap, Engeland slechts 'Entente cordiale'.
 Palmer: Men voelde zich verplicht elkaar te helpen omdat men alleen dan zeker van elkaar kon zijn als het echt nodig was. Bondgenootschappelijke houdgreep.

Internationale vredesinspanningen voor 1914:

Geneve: 1863-1864, humanitair oorlogsrecht.
Ontstaan Rode Kruis
Den-Haag: 1899-1907, geen gifgas, luchtbombardementen, goede behandeling van de krijgsgevangen, landoorlogsreglement, 't Hof van Arbitrage.

Oorlogsbeeld in 1914:

 Militarisme en Nationalisme. De oorlog werd mooi gemaakt, men verheugde zich erop: Hoera, het is oorlog, door gebruik van veel propaganda. Door fotografie en film kregen mensen tijdens de oorlog het werkelijke beeld van de gruwelen te zien.

Vijandbeeld in 1914:
 Door veel spotprenten en propaganda werd een vijandbeeld gecreëerd, vooral tussen Duitsland en Frankrijk.

Leiders van 1914:
 Keizers, koningen en officieren. (Nicolaas II, Franz-Josef)

1962
16 oktober: President Kennedy van de VS krijgt spionagefoto's van Cuba te zien waarop basissen voor kernraketten en dergelijke te zien zijn.
16-22 oktober: Geheim overleg in het Witte Huis.
22 oktober: Een tv-toespraak van Kennedy waarin een blokkade van Cuba wordt afgekondigd. Nog geen oorlog, maar als de Russen de blokkade doorbreken dan is het wel oorlog. Een soort ultimatum dus, onherroepbaar, onbespreekbaar, om flinke druk te kunnen zetten.
24-25 oktober: Vergeefse bemiddelingspogingen van de VN.
26 oktober: Twee Russische brieven. In brief 1 was enkel sprake van concessies van beide kanten, in brief twee stond dat de russen bereid waren de raketten terug te halen, mits de Amerikanen hun raketten in Turkije weg zouden halen.
27 oktober: Er werd positief gereageerd op brief 1, doen net alsof ze brief 2 niet gekregen hebben.
28 oktober: Chroesjtsjov kondigt de ontmanteling van de basis op Cuba aan zonder te weten dat Amerika reageerde op brief 1, en niet wat hij dacht, brief 2.

Bondgenootschappen in 1962:

2 blokken: De NAVO en het Warschaupact. Geen onzekere bondgenootschappen. Verplichtingen en risico's waren groter dan in 1914, waar niets zeker was.

Internationale vredesinspanningen voor 1962:

Het werk van de VN werd tijdens de koude oorlog zeer bemoeilijkt doordat er 2 landen waren met een vetorecht, Rusland en Amerika, en deze waren absolute vijanden dus blokkeerden ze altijd elkaars beslissingen. De VN was een sterk orgaan maar niet effectief.

Beeld van de oorlog in 1962:

Men had geen ervaring met een kernoorlog, had enkel de ervaringen van bijvoorbeeld Hiroshima. Men zag een beeld van gehele vernietiging van de aarde, giftige atmosfeer. Schuilkelders werden al gebouwd. MAD: Mutual Assured Destruction. Het beeld van de kernoorlog is een remmende factor geweest.

Vijandbeeld in 1962:

Propaganda en spotprenten, net als in 1914.

Leiders in 1962:

Cuba: Castro, "Che" Guevara (Ernesto Guevara). Rusland: Chroesjtsjov. Amerika: Kennedy. De leiders hadden grotere banden met het volk als in 1914.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

tsja...als je bedenkt hoe dichtbij we gekomen zijn...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie