Munitie identificatie topic

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Gesloten
Gebruikersavatar
Rowen
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2007, 16:49

Bericht door Rowen »

crashsiteslimburg schreef:
racefiets schreef:Wat ik je kan bevestigen is dat je geluk hebt gehad dat je dit nog met alle 10 je vingers kan typen. Dat je nog kan lezen wat je in hebt lopen typen.

Je bent Heel erg stom bezig om munitie waarvan je duidelijk niet weet wat het is mee naar huis te nemen. 7 jaar thuis te drogen laten liggen en van je tafel laten vallen.

Hetgene wat je gekristaliseerd kruit noemt is geen kruit maar springstof. Genoeg om dood van te gaan als deze dicht bij je in de buurt af gaat. Om deze springstof te ontsteken zit er inderdaad een kleine aanvuurlading in die veel gevoeliger is voor schokken, statische elektriciteit, wrijving en ga zo nog maar even door.

Je schriijft dat je je serieus in munitie wil gaan verdiepen. Ik heb een kleine tip voor je. Ga je er eerst in verdiepen voordat je dit soort stommiteiten uit haalt. 2 cm granaatjes hebben sinds de oorlog nog een heleboel slachtoffers gemaakt. En je hebt geluk dat je er niet eentje van bent.

Je mag me geloven of niet maar zelfs als munitieverzamelaar met 20 jaar ervaring wil ik ver van deze granaatjes blijven.

laat staan de zelfvernietigers die nog wel eens in deze jongens zitten!
je kijkt zo op de springstof op de fotos!!

hmm....dit is idd vragen om problemen.

brrr.... :roll:
Crashsiteslimburg ik denk dat je de verkeerde foto,s ziet, die patroon met die staafjes erin die heb ik geplaats omdat ik niet wist wat het was en dat is geen springstof. Jij zegt dat je het springstof ziet zitten daarom denk ik dat je die foto,s van mij bedoelt :?
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

crashsiteslimburg schreef:
racefiets schreef:Wat ik je kan bevestigen is dat je geluk hebt gehad dat je dit nog met alle 10 je vingers kan typen. Dat je nog kan lezen wat je in hebt lopen typen.

Je bent Heel erg stom bezig om munitie waarvan je duidelijk niet weet wat het is mee naar huis te nemen. 7 jaar thuis te drogen laten liggen en van je tafel laten vallen.

Hetgene wat je gekristaliseerd kruit noemt is geen kruit maar springstof. Genoeg om dood van te gaan als deze dicht bij je in de buurt af gaat. Om deze springstof te ontsteken zit er inderdaad een kleine aanvuurlading in die veel gevoeliger is voor schokken, statische elektriciteit, wrijving en ga zo nog maar even door.

Je schriijft dat je je serieus in munitie wil gaan verdiepen. Ik heb een kleine tip voor je. Ga je er eerst in verdiepen voordat je dit soort stommiteiten uit haalt. 2 cm granaatjes hebben sinds de oorlog nog een heleboel slachtoffers gemaakt. En je hebt geluk dat je er niet eentje van bent.

Je mag me geloven of niet maar zelfs als munitieverzamelaar met 20 jaar ervaring wil ik ver van deze granaatjes blijven.

laat staan de zelfvernietigers die nog wel eens in deze jongens zitten!
je kijkt zo op de springstof op de fotos!!

hmm....dit is idd vragen om problemen.

brrr.... :roll:

waar zitten zelfvernietigers in, niet in deze projectielen.
En je kijkt niet op de springstof , maar op een brandstichtende lading.
Nemo Me Impune Lacessit
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

huls 9 mm

Bericht door lux »

heren, graag enige info
ik heb nog geen foto kunnen maken, dat komt na het weekend.

ik heb een kleine huls gevonden bij een oud fort van de waterlinie , bijna rood van kleur en met randonsteking (afdruk slagpin helemaal op de uiterste rand.

bodemstempel een driehoek met daarin B&C en 0.40
Weet iemand al genoeg of moeten er eerst meer gegevens bij.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: huls 9 mm

Bericht door ammo »

lux schreef:heren, graag enige info
ik heb nog geen foto kunnen maken, dat komt na het weekend.

ik heb een kleine huls gevonden bij een oud fort van de waterlinie , bijna rood van kleur en met randonsteking (afdruk slagpin helemaal op de uiterste rand.

bodemstempel een driehoek met daarin B&C en 0.40
Weet iemand al genoeg of moeten er eerst meer gegevens bij.
Ja , lengte en doorsnede van de huls
Nemo Me Impune Lacessit
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

lente huls +/- 9.9 mm
doorsnede +/- 9.2 mm

weet niet van welke periode. Laatste 40 jaar geen dieren afgeschoten door bv dierenarts of slager ( idee van mijn schoonvader) en er is op die plek ook niet gevochten in wo2.
crashsiteslimburg
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 19 dec 2004, 17:08
Ontvangen: 2 keer

Bericht door crashsiteslimburg »

[quote="Rowen"][quote="crashsiteslimburg"][quote="racefiets"]Wat ik je kan bevestigen is dat je geluk hebt gehad dat je dit nog met alle 10 je vingers kan typen. Dat je nog kan lezen wat je in hebt lopen typen.

Je bent Heel erg stom bezig om munitie waarvan je duidelijk niet weet wat het is mee naar huis te nemen. 7 jaar thuis te drogen laten liggen en van je tafel laten vallen.

Hetgene wat je gekristaliseerd kruit noemt is geen kruit maar springstof. Genoeg om dood van te gaan als deze dicht bij je in de buurt af gaat. Om deze springstof te ontsteken zit er inderdaad een kleine aanvuurlading in die veel gevoeliger is voor schokken, statische elektriciteit, wrijving en ga zo nog maar even door.

Je schriijft dat je je serieus in munitie wil gaan verdiepen. Ik heb een kleine tip voor je. Ga je er eerst in verdiepen voordat je dit soort stommiteiten uit haalt. 2 cm granaatjes hebben sinds de oorlog nog een heleboel slachtoffers gemaakt. En je hebt geluk dat je er niet eentje van bent.

Je mag me geloven of niet maar zelfs als munitieverzamelaar met 20 jaar ervaring wil ik ver van deze granaatjes blijven.[/quote]


laat staan de zelfvernietigers die nog wel eens in deze jongens zitten!
je kijkt zo op de springstof op de fotos!!

hmm....dit is idd vragen om problemen.

brrr.... :roll:[/quote]

Crashsiteslimburg ik denk dat je de verkeerde foto,s ziet, die patroon met die staafjes erin die heb ik geplaats omdat ik niet wist wat het was en dat is geen springstof. Jij zegt dat je het springstof ziet zitten daarom denk ik dat je die foto,s van mij bedoelt :?[/quote]


nope ik denk dat jij de verkeerde quote ziet !!
crashsiteslimburg
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 19 dec 2004, 17:08
Ontvangen: 2 keer

Bericht door crashsiteslimburg »

[quote="ammo"][quote="crashsiteslimburg"][quote="racefiets"]Wat ik je kan bevestigen is dat je geluk hebt gehad dat je dit nog met alle 10 je vingers kan typen. Dat je nog kan lezen wat je in hebt lopen typen.

Je bent Heel erg stom bezig om munitie waarvan je duidelijk niet weet wat het is mee naar huis te nemen. 7 jaar thuis te drogen laten liggen en van je tafel laten vallen.

Hetgene wat je gekristaliseerd kruit noemt is geen kruit maar springstof. Genoeg om dood van te gaan als deze dicht bij je in de buurt af gaat. Om deze springstof te ontsteken zit er inderdaad een kleine aanvuurlading in die veel gevoeliger is voor schokken, statische elektriciteit, wrijving en ga zo nog maar even door.

Je schriijft dat je je serieus in munitie wil gaan verdiepen. Ik heb een kleine tip voor je. Ga je er eerst in verdiepen voordat je dit soort stommiteiten uit haalt. 2 cm granaatjes hebben sinds de oorlog nog een heleboel slachtoffers gemaakt. En je hebt geluk dat je er niet eentje van bent.

Je mag me geloven of niet maar zelfs als munitieverzamelaar met 20 jaar ervaring wil ik ver van deze granaatjes blijven.[/quote]


laat staan de zelfvernietigers die nog wel eens in deze jongens zitten!
je kijkt zo op de springstof op de fotos!!

hmm....dit is idd vragen om problemen.

brrr.... :roll:[/quote]


waar zitten zelfvernietigers in, niet in deze projectielen.
En je kijkt niet op de springstof , maar op een brandstichtende lading.[/quote]

mijn quote ging over de ractie van racefiets op die 20mm cq 2cm projectielen!

Greetz, CSL
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

punt 20 mm

Bericht door lux »

Ik weet het, jullie hebben ervoor gewaarschuwd maar in mijn onervarenheid vandaag toch een waarschijnlijk 20mm punt meegenomen. Ik dacht eerst dat het gewoon een stuk ijzer was. Na schoonmaak en meeting thuis tot mijn schrik 20mm. De punt is eraf want hij is nog maar32 mm lang. Toch duidelijk een granaat(je) door de onderkant. Is dit nog "onschuldig" genoeg om op te bergen of gevaarlijk genoeg om te begraven.

Vraag 2 huls kaliber +/_ 14 mm lengte ongeveer 100 mm
backstamp S L 4 (1944 ?) . weet u het jaartal, het soort munitie en ventueel waarin of waarop gebruikt. In 1944 is ons dorp gebombardeerd en het zou "leuk" zijn om hiervan hulzen te vinden.

vraag 3 waarschijnlijk jachtmunitie maar door de diepte en de ligging toch info indien mogelijk.

Backstamp RWS
12 12
Nurnberg

Diameter 20.75 mm lengte 8 mm
Op de plaats van het slaghoedje nog 24 te lezen en nog meer letters en cijfers die onleesbaar zijn.

BVD
(door jullie verhalen pas een white priz 3 gekocht en de eerste resultaten zijn er)
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

1.Plaats ff een foto, van het granaatje

2 , .50 huls 12,7 x99 SL = St Louis Arsenal , St louis Missouri USA.
4 is idd 1944

3. jachtpatroon kaliber 12 RWS =Rheinisch-Westfalische Sprengstoff ,
Actien-Gesellschaft, Nurnberg.
Nemo Me Impune Lacessit
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

foto 20mm

Bericht door lux »

oke,

drie foto's vanuit verschillende hoeken.
en alvast bedankt voor de weer zeer snelle reaktie
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat het gelukt is.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

ik kan het slecht zien of dit wel een granaat is , ik zie ook geen geleide band.
Nemo Me Impune Lacessit
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

foto jachtpatroon
Afbeelding
kan 26 betekenen 1926 want de nieuwere backstamps zien er heel anders uit.

Afbeelding

iemand enig idee wat dit is. lengte =/- 90 mm breedte =/- 36 mm
let wel: dit is in de randstad met romeinen, kelten, en eeuwen agrarisch gebruik .
Vorige keer in de buurt een waarschijnlijk (volgens een kenner) laat middeleeuws smederij gevonden.

Afbeelding

Afbeelding
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

beste ammo,

Op de foto moeilijk te zien, maar er zit wel degelijk een geleideband op.
4,66 mm vanaf de bodem, breedte gelidebandook ongeveer 4,66 mm.

Ik zou de band beter zichtbaar kunnen maken, maar dan moet ik met staalborstel, schuurpapier of schoonmaakazijn aan de gang en dat is nu net mijn vraag. Is dat verantwoord of beter van niet ? ( in ieder geval heeeel voorzichtig)
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Wat zit er op ,een koperen of stalen geleide band
Nemo Me Impune Lacessit
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

ik denk een stalen, want een koperen zou toch minder moeten roesten ??
Gesloten