Munitie identificatie topic

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Gesloten
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Wat wil je weten?

SL = Saint Louis Ordnance plant. Amerikaans uit 1943
P = Polte, Magdeburg. Duits uit 1938 of 1931
P207 = Metallwerk Odertal G.m.b.H., Bad Lauterberg/Harz

Bij je 4de huls. Weet je zeker dat er R4 A staat en niet R A?
R A = Remmington Arms, Amerikaans uit 1943 en het is een .30-06

Je laatste huls is een 7,92x57, ik dacht uit tsjechoslovakije. (Moet ik thuis even controleren)

Op zich dat er oudere patronen op duiken is niet zo heel vreemd. Als er voordien nooit iets is gebeurd dan blijft de munitie in het plaatselijke depot liggen totdat de noodzaak daar is. Dit kan zijn voor schietoefeningen maar ook voor oorlogshandelingen.
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

bedankt alvast racefiets, voor je snelle reaktie.

Een paar vragen nog.

Bij de derde huls staat S*_ wat heeft dat liggende streepje (lijkt wel een underscore) te betekenen.

Bij de vierde huls staat er een R met een hele kleine 4 of A achter.
Een stuk verder pas de A
Bij de 9x19 huls staat geen S* maar alleen maar een *

Je laatste opmerking kan heel goed kloppen. Bij de oversteek bij Wallendorf vindt je eerst alleen maar duitse patronen van 43 en 44.
Dieper het land in, over de berg en bij de dorpen kom je soms weer ouder (35-38) tegen.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

de laatste huls is idd een tjechische huls Z = Zbrojovka Brno (AS) Bysrrica, Tsechoslowakije.

S* = de nieuwe legering 72/28 , 72% messing. de oude was 67/33
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

bedankt racefiets voor de info.

Toch leuk zo'n tsechische huls.
Weet jij mischien of het regel was dat de beute-munitie door de "mindere" afdelingen werden gebruikt, of maakte dat weinig uit.
Ik moet de vindplaatsen maar eens wat duidelijker in kaart gaan brengen, dan kan ik checken of deze stelling klopt ( in ieder geval voor dat gebied).
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

bedankt ammo,

Als zo'n huls gevonden wordt als beute-munitie, zou je toch verwachten dat er meerdere van zouden liggen.
Weet jij mischien of de verschillende beute en eigen munitie door elkaar heen werden gebruikt in een afdeling of zelf per soldaat.
We hebben tig hulzen gevonden, scherpe munitie weer begraven, maar slechts een tjech ?!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Wat op zich wel grappig is dat bv de SS in de aanloop naar WO 2 geen toegang had tot de munitie en wapens die voor het reguliere duitse leger werd geproduceerd. Dat is ook de reden dat je veel beute waffen bij de SS in gebruik ziet, maar ook de reden dat er patronen bestaan met bijvoorbeeld SS in het bodemstempel.
Zo is een groot deel van de tsjechische wapens en munitie in handen van de SS terecht gekomen en gebruikt. Zo heb ik hier uit zeeland dezelfde munitie gekregen waarvan ik zeker ben dat deze in 1940 is gebruikt (eigenlijk niet gebruikt) bij de verovering van Zeeland.
Laatst gewijzigd door racefiets op 04 sep 2007, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

oke, dat maakt het nog leuker.
De vindplaats was ongeveer 100 meter van de stelling af. Aan de "veilige kant".
De waarschijnlijk groepschuilplaatsen 3 bij 4 en ongeveer 2 meter diep, hadden een uitgang naar het dal toe. Geen gewone schuttersputjes direct in de buurt.
Twee rijtes van hulsen de helling af,waardoor je de gevechtshandelingen bijna kon volgen, totaan de plek waar we de metalen sluitingen en bevestegingsclips en de nivea tandpasta vonden (die ik zoals vermeld aan het Diekirch museum gegeven heb).
Onderaan de heuvel loopt een kronkelig pad het bos weer in.
Bij de eerste scherpe bocht vonden we die tsechische huls onder de oude bladeren en alleen maar die huls, verder niets.
De tijd en de vakantie zaten erop, dus we zijn nog niet terug geweest.
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

oke, dat maakt het nog leuker.
De vindplaats was ongeveer 100 meter van de stelling af. Aan de "veilige kant".
De waarschijnlijk groepschuilplaatsen 3 bij 4 en ongeveer 2 meter diep, hadden een uitgang naar het dal toe. Geen gewone schuttersputjes direct in de buurt.
Twee rijtes van hulsen de helling af,waardoor je de gevechtshandelingen bijna kon volgen, totaan de plek waar we de metalen sluitingen en bevestegingsclips en de nivea tandpasta vonden (die ik zoals vermeld aan het Diekirch museum gegeven heb).
Onderaan de heuvel loopt een kronkelig pad het bos weer in.
Bij de eerste scherpe bocht vonden we die tsechische huls onder de oude bladeren en alleen maar die huls, verder niets.
De tijd en de vakantie zaten erop, dus we zijn nog niet terug geweest.
Gebruikersavatar
Rowen
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2007, 16:49

Bericht door Rowen »

Weet iemand wat dit von kogel is op je bodem staat 9 m/m (9 milimeter) en er staat een B met nog een teken en een letter die ik niet kan lezen, voor dat teken wat naar de B komt kun je zien op foto-1

http://i12.tinypic.com/4pl9co4.jpg
http://i6.tinypic.com/4l4mvwj.jpg
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Rowen schreef:Weet iemand wat dit von kogel is op je bodem staat 9 m/m (9 milimeter) en er staat een B met nog een teken en een letter die ik niet kan lezen, voor dat teken wat naar de B komt kun je zien op foto-1

http://i12.tinypic.com/4pl9co4.jpg
http://i6.tinypic.com/4l4mvwj.jpg
Een E, BE = Royal Ordnance Factory (ROF) ,Blackpool, Engeland.
In actie ca 1940 tot 1 maart 1946
Gebruikersavatar
Rowen
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2007, 16:49

Bericht door Rowen »

Bedankt ammo
Gebruikersavatar
Rowen
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2007, 16:49

Bericht door Rowen »

Hier heb ik nog de laatste, wie weet wat von kogel/huls dit is ?
ik heb 2 van deze kogels/hulzen op eentje staat er 34 en een 0 op de andere staat er alleen een G

http://i9.tinypic.com/63ryro1.jpg
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Rowen schreef:Hier heb ik nog de laatste, wie weet wat von kogel/huls dit is ?
ik heb 2 van deze kogels/hulzen op eentje staat er 34 en een 0 op de andere staat er alleen een G

http://i9.tinypic.com/63ryro1.jpg
Is Nederlands 6,5x53,5R , 34 = 1934 , o = voor de eerste maal herstelde ,
huls. is het niet GR inplaats van G
Gebruikersavatar
Rowen
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2007, 16:49

Bericht door Rowen »

ammo schreef:
Rowen schreef:Hier heb ik nog de laatste, wie weet wat von kogel/huls dit is ?
ik heb 2 van deze kogels/hulzen op eentje staat er 34 en een 0 op de andere staat er alleen een G

http://i9.tinypic.com/63ryro1.jpg
Is Nederlands 6,5x53,5R , 34 = 1934 , o = voor de eerste maal herstelde ,
huls. is het niet GR inplaats van G
Ik heb de huls nog niet helemaal schoongemaakt maar het zauw best kunnen dat er GR op staat, ik vraag me nog iets af wat betekent, eerste maal herstelde huls :? maar alvast hartelijk bedankt voor de reactie,s :lol:
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Rowen schreef:
ammo schreef:
Rowen schreef:Hier heb ik nog de laatste, wie weet wat von kogel/huls dit is ?
ik heb 2 van deze kogels/hulzen op eentje staat er 34 en een 0 op de andere staat er alleen een G

http://i9.tinypic.com/63ryro1.jpg
Is Nederlands 6,5x53,5R , 34 = 1934 , o = voor de eerste maal herstelde ,
huls. is het niet GR inplaats van G
Ik heb de huls nog niet helemaal schoongemaakt maar het zauw best kunnen dat er GR op staat, ik vraag me nog iets af wat betekent, eerste maal herstelde huls :? maar alvast hartelijk bedankt voor de reactie,s :lol:
Dat een afgeschoten huls , voor de eerste maal opnieuw herladen is .
Gesloten