Munitie identificatie topic

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Gesloten
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door sniper snoop »

Ik koop hulsen, als je nou effe dit niet zou weten. Dus ik weet waar ik hulsen kan vinden.
Ik heb mijn vraag (na een zware dag naar waterloo) niet goed gesteld.

Waar vinden jullie de betekenis van de bodemstemples (Headstamp) van bommen terug? Ik weet dat je ze terug kan vindne van gewone kogels op de volgende link.
http://www.cartridgecollectors.org/headstampcodes.htm

Waar kan ik dus weten ivm bommen?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

sniper snoop schreef:Ik koop hulsen, als je nou effe dit niet zou weten. Dus ik weet waar ik hulsen kan vinden.
Ik heb mijn vraag (na een zware dag naar waterloo) niet goed gesteld.

Waar vinden jullie de betekenis van de bodemstemples (Headstamp) van bommen terug? Ik weet dat je ze terug kan vindne van gewone kogels op de volgende link.
http://www.cartridgecollectors.org/headstampcodes.htm

Waar kan ik dus weten ivm bommen?
Ok . In mijn eigen archief, en heb ik ze niet ,bij andere munitie verzamelaars.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
tiger
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 jun 2008, 17:39
Locatie: België

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door tiger »

hallo sniper snoop,

Als munitieverzamelaar (alles legaal, om verwarring te voorkomen!) gebruik ik deze boeken/ site's:

-recognition handbook for german ammunition: een boek uitgegeven in april 1945 door de geallieerden, waar bijna alles in staat over duitse munitie tijdens wo2, zowel de verpakkingen (foto + info), labels(foto's.) op de verpakkingen, tekeningen van patronen van een bepaald geschut en de code die op de huls hoort te staan (bv. 6340 of 6340St. op de huls van een PaK 40). Kortom een goed boek waar zeker veel info in staat over duitse munitie wo2.

- een goede site waar veel foto's van duitse verpakkingen en de bijhorende munitie staan is: http://wehrmachts.kisten.free.fr/

- lexpev.nl : site met manuals (scans ervan) over munitie. Ook eens checken !

- Ook gebruik ik lijsten met de afmetingen van hulzen en alle nodige info (bv: van welk geschut, ww1 of 2, en bij de duitse weer de code)

Echte lijsten waar bodemstempels gegeven worden heb ik zelf ook niet, maar je moet het een beetje uit de algemene info halen.
Misschien ook even googlen voor de waffenambtstempels, p-codes, fabrikanten van allerlei landen.

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb.
Groet Laurens
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door sniper snoop »

Heb je zeker gedaan. Als het mij niet lukt, dan geef ik hier een kreet. Kogels zijn voor mij belangrijker vermits mijn aantal toch al 170 zijn (Waarvan heel veel dubbele). Als ik die allemaal hier moet plaatsen, dan ben ik weken lang bezig. :/

Met die web die ik gaf, kan ik ze zelf ontcijferen.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door custom »

Hier een afbeelding met doorsnede van de 2 verschillende en belangrijkste 9X19 patronen van de Nazi's uit de eerste en laatste periode van de 2WO de laatste is geheel in staal uitgevoerd omdat het koper toen allang op verbruikt was ... deze waren zowel voor de (MP) als de (P08) bedoelt. Deze munitie was een echte lopen vernieler bij uitstek omdat ijzer op ijzer sowieso een zeer slechte glij eigenschap heeft, waren er vooral veel storingen bij de MP's door gebruik van de sinter ijzer projectielen (dwz) een van schrot koudstaal geperst projectiel enkel met een vernis laagje om roest te voorkomen ..... het werkte wel en was tevens doorborend voor licht plaatwerk op korte afstand.

NB: tevens de afgebeelde mE = mit Eisenkern = Black copper plated jacket.
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door sniper snoop »

Ik heb nog een vraagje. Ik heb nu een 12,7 mm FN 56 kogel liggen. 12,7mm Fabrique Nationale d'Armes de Guerre (FN), Herstal, Belgium. De 56, is dit soms het jaar dat die werd gefabriceerd? Want ik heb nog een andere liggen met 49 en ik heb een riem met 50 hulzen met nummer 54 en nummer 56.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door custom »

Dat klopt idd ''FN'' geeft met deze cijfercode tevens het jaar van aanmaak aan.Maar in de jaren 30/40 stond er ook wel de gehele datum op de hulsbodem van deze munitie zoals FN * 1934 bv...ect
Elke oorlog is er een teveel !
Scherpschutter
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 23 jul 2008, 17:28

Granaat

Bericht door Scherpschutter »

Hallo,

Deze jongen heb ik net bij een voormalige flakbatterij gevonden. (Park Tussenwijk bij Wijk aan Zee)
Kaliber weet ik niet, maar ik schat zo'n 4 cm.


Afbeelding

Gr, Scherpschutter
'Give us the tools and we'll finish the job'
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

Is niet te zien wat het precies is , zou ook een 3,7 kunnen zijn.
Nemo Me Impune Lacessit
johnniefrost
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2008, 15:43

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door johnniefrost »

Zondag jl. gevonden in de bossen omgeving Renkum - Doorwerth. Behoorlijk zware jongen. Wie kan hem determineren??
Bijlagen
Market Garden 2008.jpg
Market Garden 2007.jpg
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

Het lijkt mij zo te zien een duits projectiel , 10,5cm lfh en wel een sprenggranate,met een AZ 28 (Ontsteker)erop
Heb je de lengte en de doorsnee al gemeten?
Nemo Me Impune Lacessit
johnniefrost
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2008, 15:43

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door johnniefrost »

Heb vanmiddag wat fotoos genomen en weer "begraven". In ieder geval bedankt voor je reactie. Ga 'm nog wel eens opmeten. Zie luciferdoosje. Hoe gevaarlijk is zo'n ding nu nog eigenlijk??
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

johnniefrost schreef:Heb vanmiddag wat fotoos genomen en weer "begraven". In ieder geval bedankt voor je reactie. Ga 'm nog wel eens opmeten. Zie luciferdoosje. Hoe gevaarlijk is zo'n ding nu nog eigenlijk??
Zal zo ff een foto plaatsen van de mijne .
Pm sent
Nemo Me Impune Lacessit
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

Hierbij , de meest linkse op de foto, is de 10,5cm spreng, hier met een stalen geleideband.



Afbeelding
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Gi collector
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 23 mar 2008, 15:39
Locatie: Z-Limburg

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door Gi collector »

Hey allemaal,

Van welk land en wapen is deze huls;

Afbeelding

Afbeelding

Op de onderkant staat T W 4 3 , de lengte van de huls is 9,8 cm en de breedte van de onkant is 2 cm...

Alvast bedankt!

Kevin
Gesloten