m-1943 infantry uniform

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lt. Tim
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 jan 2005, 21:25
Locatie: kerkrade

m-1943 infantry uniform

Bericht door lt. Tim »

Hallo,

Deze week heb ik eindelijk de Gi collectors guide binnengekregen, maar ik kom er niet helemaal wijs uit. Ik ben van plan een m-1943 infantry uniform bijeen te krijgen. Nou snap ik niet helemaal wat nou bij elkaar hoort en hoe dit gedragen word. Op blz 37 staan bijvoorbeeld 2 m-1943 field jackets, en bij wat werden die nu gedragen?(welke broek bivoorbeeld?). Op pagina 38 staan nog 2 m-1943 field jackets, werden deze ergens overheen gedragen ofzo? Ook weet ik niet precies welke uitrusting bij welk uniform hoort? Kan iemand mij dit uitleggen? :oops: Alvast bedankt!
-A man is not dead, until he is forgotten-
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Hi Lt,

Het M1943 werd ingevoerd in het najaar van 1943, begin 1944 en werd algemeen gedragen vanaf de winter 1944-1945.
Het was het eerste echte gestandardiseerde uniform voor alle specialiteiten van het US Army en verving alle andere uniformstukken.

De basis is het M1943 Field Jacket, de M1943 Field Trousers, en de M1943 'Double Buckle' Combat Boots....
Initieel was het M1944 Wool Jacket (IKE Jacket) voorzien als liner voor het M1943 vest, maar deze werd eerder als Uitgangskledij gedragen en bijgevolg vervangen door de Pile Liner. Tevens was er ook een ruime wollen broek voorzien die onder de M1943 broek gedragen kon worden...
De M1943 was een maat groter dan wat op het label stond, speciaal voor deze reden en had tabs op de taille om de broek in te nemen...

Door dat er reeds vele eenheden in Europa waren, toen de M1943 werd ingevoerd heb je onbeperkte mogelijkheden om uniformstukken van de vroege periode te combineren met M1943 stukken...
Kijk gewoon eens wat foto's na en je ziet wel wat ik bedoel....

Ik typ dit op het werk en kan je op dit moment geen refertes geven naar blz in de GI Guide, maar dat doe ik vanavond wel thuis...
Tevens zijn er een aantal zeer interessante artikels verschenen in het Franse Militaria Magazine, specifiek over de M1943 kledij. Nummers van deze boekjes volgen eveneens vanavond...
Ook het boek van Shelby Stanton, US Army Uniforms of WW2, geeft een duidelijk overzicht van de M1943 sets en een zeer interessant hoofdstuk over de verschillende testmodellen....


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
lt. Tim
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 jan 2005, 21:25
Locatie: kerkrade

Bericht door lt. Tim »

Alvast bedankt, ik zal vanavond nog even kijken dan.
-A man is not dead, until he is forgotten-
Gebruikersavatar
lt. Tim
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 jan 2005, 21:25
Locatie: kerkrade

Bericht door lt. Tim »

Misschien kan iemand nog een 2e vraag beantwoorden. Er staat dat de entrenching tool bij de haversack gedragen werd, toch zie ik later staan dat er ook een shovel carrier was om aan de riem te bevestigen (wat ik ook veel op foto's zie). Bepaalde de soldaat dit zelf of hoorde dat bij een bepaalde uitrusting?
-A man is not dead, until he is forgotten-
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

De voorschriften bepalen waar je een bepaald uitrustingsstuk moet dragen....

En net zoals in elk leger lapte de GI deze voorschriften aan z'n laars en droeg het equipment waar het hem best paste....

Je moet echt eens een massa wartime foto's bekijken en dan zal alles veel duidelijker zijn....

Johan
29th Let's Go!!!!!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

De basis is het M1943 Field Jacket (Blz 38-39), de M1943 Field Trousers (Blz 39), en de M1943 'Double Buckle' Combat Boots (Blz 58 ).....
Initieel was het M1944 Wool Jacket (IKE Jacket) (Blz 28 ) voorzien als liner voor het M1943 vest, maar deze werd eerder als Uitgangskledij gedragen en bijgevolg vervangen door de Pile Liner (Blz 39). Tevens was er ook een ruime wollen broek (Blz 38 ) voorzien die onder de M1943 broek gedragen kon worden...

Militaria Magazines 211 en 212 geven een ZEER goed overzicht van de M1943 kledij....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
lt. Tim
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 jan 2005, 21:25
Locatie: kerkrade

Bericht door lt. Tim »

oke, bedankt. Maar nog 1 vraagje, werd de M-1923 cartridge belt IPV de M-1936 pistol belt gebruikt of gewoon MET de pistol belt? (dus konden veldfles enz. ook aan garand belt bevestigt worden?)
-A man is not dead, until he is forgotten-
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

lt. Tim schreef:oke, bedankt. Maar nog 1 vraagje, werd de M-1923 cartridge belt IPV de M-1936 pistol belt gebruikt of gewoon MET de pistol belt? (dus konden veldfles enz. ook aan garand belt bevestigt worden?)
Het is of/of; de M23 belt heeft ook de gaatjes om allerlei spul er aan te hangen. :wink:

Grtn

David
Gebruikersavatar
lt. Tim
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 jan 2005, 21:25
Locatie: kerkrade

Bericht door lt. Tim »

oke bedankt :)
-A man is not dead, until he is forgotten-
Gebruikersavatar
lt. Tim
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 jan 2005, 21:25
Locatie: kerkrade

Bericht door lt. Tim »

Kan iemand mij zeggen waarvoor de ETO lined field jacket (Blz 37 Gi collectors guide) diende? Werd deze net als de m-1943 field jacket gedragen of ook onder de m-1943 field jacket ( Blz 38-39)?
-A man is not dead, until he is forgotten-
Gebruikersavatar
lt. Tim
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 jan 2005, 21:25
Locatie: kerkrade

Bericht door lt. Tim »

oh zo....nee srry ik zat even verkeerd. Als ik het goed begrijp werd de Ike jacket onder het m-1943 field jacket gedragen en onder de OD cotton field trousers werd de serge wool field trousers gedragen...klopt dit?
-A man is not dead, until he is forgotten-
Plaats reactie