Simon Wiesenthal Centrum is twintig nazi-collaborateurs...

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Simon Wiesenthal Centrum is twintig nazi-collaborateurs...

Bericht door Peter M »

Simon Wiesenthal Centrum is twintig nazi-collaborateurs op het spoor
WARSCHAU - Het Simon Wiesenthal Centrum is twintig verdachten op het spoor die in de Tweede Wereldoorlog joden zouden hebben vermoord of verraden. De tips zijn het resultaat van Operatie Laatste Kans, die vorige zomer van start ging. Het centrum liet toen weten tienduizend euro te schenken aan mensen die informatie verschaffen die leidt tot een gerechtelijk onderzoek naar nazi-collaborateurs. De verdachten zijn negentien Polen en een jood, van wie de nationaliteit niet werd gemeld.
Uit de Gazet van Antwerpen van vandaag.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Ik hoop dat het niet enkel bij dat spoor blijft... (arrestaties en dergelijke zouden beter zijn...)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

Jammer genoeg ontkomen veel aan vervolging door dat ze oud en ziek zijn...... :x
There can be only one...!
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Goede zaak, maar veelste laat!
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Is veel te laat, zo'n mensen kunnen toch geen straffen meer uit zitten, daarvoor zijn de meeste denk ik te zwak voor.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
de loos
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 apr 2005, 19:22
Locatie: Duffel, Belgie
Contacteer:

Bericht door de loos »

Nick schreef:Is veel te laat, zo'n mensen kunnen toch geen straffen meer uit zitten, daarvoor zijn de meeste denk ik te zwak voor.
waarom zoeke ze die mensen dan nog ??
http://www.remaindersofww2.tk ! (forten rond antwerpen)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

thedutchdevilo schreef:Jammer genoeg ontkomen veel aan vervolging door dat ze oud en ziek zijn...... :x
Vind je het een slechte zaak dat de meeste westerse rechtssystemen zo humaan zijn? Of zie jij liever toestanden als - ik zeg maar iets - in Duitsland 60/70 jaar geleden?
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

lezen?

"die in de Tweede Wereldoorlog joden zouden hebben vermoord of verrade"

geen kattepis ofzo?
Gebruikersavatar
de loos
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 apr 2005, 19:22
Locatie: Duffel, Belgie
Contacteer:

Bericht door de loos »

snap er niets van :?
http://www.remaindersofww2.tk ! (forten rond antwerpen)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Guido schreef:lezen?

"die in de Tweede Wereldoorlog joden zouden hebben vermoord of verrade"

geen kattepis ofzo?
Zeker geen kattepis! En moesten die mensen jonger zijn geweest zag ik er ook geen graten in om hen te bestraffen. Mensen met een té wankele gezondheid zware straffen gaan opleggen vind ik echter in dezelfde beestachtigheidscategorie zitten als wat men onder de Nazi's deed. Dit zijn de momenten waarop wij kunnen laten zien dat de mensheid er echt op vooruit is gegaan! Niet weer het zoveelste bewijs lever dat die miljoenen doden voor niets zijn gevallen...
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Mooi gezegt Peter. Hiemee ben ik het helemaal mee eens.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

Nou,ik vind het wel jammer dat er door de diverse authoriteiten niet eerder hard is opgetreden .....
En daar komt bij dat ze bijvoorbeeld in de zaak tegen Bikker aardig snel het opgegeven hebben,terwijl deze man een beul zonder genade was.
(die ze niet voor niets de bijnaam de bokser hadden gegeven)
Ook was de Duitse politiek schandalig langzaam met het vervolgen van de diverse misdadigers,die zelfs soms gewaarschuwd werden over de voortgang van het onderzoek tegen hen.
Zodat ze ruim de tijd hadden om te verdwijnen.
There can be only one...!
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik vind het persoonlijk een beetje raar om mensen nu nog te gaan straffen voor het verraden van joden etc. in de tweede wereldoorlog. Veel mensen wisten toendertijd niet wat er gebeurde met de mensen die zij verraadde, ze hadden het misschien wel eens ergens horen zeggen, maar bijna niemand wist wat er echt met ze ging gebeuren.
Verder kregen zij voor het verraden van die mensen een (in die economisch gezien moeilijke tijd) riante beloning.

Dit is natuurlijk geen rede om mensen 'de dood in te jagen', maar je zou je misschien wel eens even in die mensen, en hun kennis van zaken toendertijd inleven.

Michel.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Het is denk ik het belangrijkste te achterhalen dat iemand fout is geweest. En ookal is het 60 jaar geleden , dan nog is het belangrijk om die mensen erop te wijzen wat ze gedaan hebben. MAAR vervolging? Een excuses zou prettig zijn, maar sterven in een cel vind ik persoonlijk onwaardig. Die meeste ex nazi's zijn in de 80 of 90 en gaan binnenkort de pijp uit... sterven doe je niet opgesloten, maar het liefst met familie en vrienden e.d. naar mijn mening. Is het in Nederland de mentaliteit tand om tand oog om oog?

Vandaag is er bij ons op de afdeling een bewoner overleden, gelukkig met familie e.d. erbij en op een voor die mevrouw vertrouwde omgeving. Ben je in je leven slecht of fout geweest, dat doet er bij mij niet toe. Iedereen verdient een rustig sterfmoment...
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

779 schreef:sterven doe je niet opgesloten, maar het liefst met familie en vrienden e.d. naar mijn mening. [...] Vandaag is er bij ons op de afdeling een bewoner overleden, gelukkig met familie e.d. erbij en op een voor die mevrouw vertrouwde omgeving. [...]
Sterven doe je niet opgesloten. Sterven doe je in een vertrouwde omgeving. Sterven doe je met familie en vrienden. Ga jij het de familie van hun slachtoffers uitleggen?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie