Helft Duitse jeugd kent holocaust niet

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik stap even wat later in dit topic, niet alles bijgelezen, maar wat ik me aan de hand van de laatste posts afvraag is of het belangrijk is dat Duitse jeugd weet hoe Zyklon B eruit ziet? Of het nu groen, wit of blauw is. Maakt dat veel verschil? Mij lijkt dat andere elementen binnen de holocaust belangrijker zijn. Ook denk ik dat jeugd zich best in kan beelden hoe dat gewerkt heeft met die blikken. Etiket of niet, doorzichtig of niet.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Nee oke, het is niet erg belangrijk dat mensen weten hoe het eruit ziet, maar zouden de meeste mensen wel weten wat het is?
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Of ze de naam van het gas weten, dat misschien niet, maar is die naam belangrijk? Het gaat er, denk ik, vooral om dat er zo ontzettend veel mensen zijn vermoord, o.a. door vergassing. Of dat gas dan zyklon A of zyklon B heet, daar zou ik niet moeilijk over doen.

Ik lees nu pas dat het korreltjes zijn, dat wist ik niet. Terwijl het me zeker wel interesseert en ik er heel wat over gelezen heb.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Best lollig om te zien wat een discussie over Zyklon-B er is ontstaan na mijn post... Mensen, het was maar een voorbeeld. Ik wou alleen aangeven dat een willekeurig detail (zoals de naam Zyklon-B) bij de mensen meestal simpelweg onbekend is. Zo ook met de tatoeages van de KL-slachtoffers.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

je weet ook niet hoe jong de ondervraagden zijn, onder de 24 kan ook zijn dat ze het gevraagd hebben aan 9 jarigen. :S
Ik heb er geen kracht meer voor
Johannes
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jun 2005, 01:13

Bericht door Johannes »

robin.h schreef:Misschien weten ze niet wat het woord 'Holocaust' betekent. Maar ze zullen toch zeker weten dat er miljoenen Joden zijn vermoord?
Juist ja, bovendien is het Duitse geschiedenisonderwijs zeer goed in die zin dat het inzicht bijbrengt en dat er dan wat minder termen en benamingen opgedreund kunnen worden wil nog niet zeggen dat ze niet weten wat er gebeurt is.

Ook opvallend dat de diverse films met dit thema alle juist in Dtsl. kaskrakers waren, vooral dankzij de jeugd.
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Ook opvallend dat de diverse films met dit thema alle juist in Dtsl. kaskrakers waren, vooral dankzij de jeugd.
Nou, de Duitse zenders zonden bijna geen oorlogsfilms uit, dat begint nu pas. Nu komt er elke week wel een oorlogs film erop, maar vorig jaar bijna nooit.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
180cc
Lid
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 12 okt 2004, 16:11
Locatie: Denhaag

Bericht door 180cc »

Ik weet dat ik maandjes internet-fora's heb vermeden. Maar ik kijk effe rond; Extreem-rechtse sites zoals; Stormfront.

En daar ontkennen die paranoide Hitler-fanaten de holocoust!!!
-Hi im high-
Johannes
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jun 2005, 01:13

Bericht door Johannes »

Lt. Tim_NL schreef:
Ook opvallend dat de diverse films met dit thema alle juist in Dtsl. kaskrakers waren, vooral dankzij de jeugd.

Ik heb vrij veel juist wel van de Dts TV.maar weet dat allemaal niet precies per jaar.

Bedoelde echter neer bioscoopfilms als Schindlers List die het dus inDtsl,echt heel goed deed

Ik denk ook niet dat de wat meer onderbouwde Duitder niet zo zeer wil vergeten maar eerder verwerken.
Op de Uni van Utrecht hebben we de Historicerstreit behandelt (doctoraal 2 de fase ) en dan kom je dergelijke vraagstukken ook tegen; maw. IS het derde rijk een incident in de Duitse geschiedenis of een hoofdthema dat al al jaren aan zat te komen en tot op de dag van vandaag ZIJN nasleep kent
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Lt. Tim_NL schreef:
Ook opvallend dat de diverse films met dit thema alle juist in Dtsl. kaskrakers waren, vooral dankzij de jeugd.
Nou, de Duitse zenders zonden bijna geen oorlogsfilms uit, dat begint nu pas. Nu komt er elke week wel een oorlogs film erop, maar vorig jaar bijna nooit.
Het maakt weinig uit of de paar duitse zenders die je in nederland kan ontvangen oorlogsfilms uitzenden, in de bioscopen en videotheken hebben ze in duitsland genoeg informatieve films over de oorlog.
Ik heb er geen kracht meer voor
Plaats reactie