Zweeds jasje met SS emblemen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Kijk Roel, ik kreeg een Pb van willy's en daarin zegt hij dat de adelaar zeker repro is. Terwijl Niels gisteren zei dat de adelaar volgens hem bijna zeker origineel zou zijn...
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Kijk ik weet natuulijk niet zeker of het jasje echt is of niet en ook niet of het verhaal klopt. Wat ik wel weet is dat niemand voor de gein verteld dat hij bij de SS heeft gezeten. Zeker niet iemand die de oorlog zelf heeft meegemaakt. Die man is niet een of andere handelaar of verkoper hoor!!! Hij geeft het jasje gratis weg dus hij heeft er niks aan om erover te liegen. Daarnaast zat hij tegenover Darryl zonder rechteroog e.d. ten minste dat heb ik ervan begrepen. Daar zal hij denk ik ook niet snel over liegen. Darryl ik vind het hoe dan ook een mooi jasje en ik zou er heel blij mee zijn.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Darryl schreef:Kijk Roel, ik kreeg een Pb van willy's en daarin zegt hij dat de adelaar zeker repro is. Terwijl Niels gisteren zei dat de adelaar volgens hem bijna zeker origineel zou zijn...
Willy's verzameld al lang SS materiaal. Ik zou op zijn oordeel vertrouwen. Vraag nog eens iemand die veel met SS doet om zijn mening ?
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Zo'n adelaar heb ik nog nooit gezien. Maar anderzijts, waarom zou een veteraan zo'n verhaal verzinnen? En er zitten trouwens veel gaten in zijn verhaal.

Ik heb wel al gehoord van SS-mannen in Britse 'Battle-dresses' (of hoe 't ook weer noemt) met SS-insigne op, maar nog nooit met Amerikaanse Overals.

Michael
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

De Duitsers gebruiken op het eind van de oorlog echt alles hoor Michael dat zul jij toch ook weten en je kunt nu eenmaal niet alles horen. Nu hoor je het bij deze. :P ;)
Overigens kunnen die gaten in zo'n verhaal ontstaan doordat die man ze niet wil vertellen. Dat soort mensen weten vaak nog veel meer te vertellen dan ze op zo'n moment doen, maar omdat ze er te emotioneel van worden laten ze, ze achterwege. :|
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Michael schreef:Maar anderzijts, waarom zou een veteraan zo'n verhaal verzinnen?
Er kunnen verschillende redenen zijn, maar er zijn wel meer veteranen die alles een beetje indrukwekkender willen maken dan het was. Een zweeds jasje en repro insignes zijn al snel gekocht om het verhaal aan te spijzen. Komt daarbij dat fictie en non-fictie wel eens durven te versmelten met de jaren.

Ik oordeel zelf niet over de insignes, maar killingspree, acht je jezelf ervaren genoeg op het gebied van SS insignes (waarmee ik absoluut niets wil zeggen, laat staan iemand wil aanvallen/verdedigen)? Ik ga ermee akkoord dat in veel gevallen een inspectie met de handen meer zekerheid biedt, maar dan moet de beoordeler wel genoeg kennis bezitten. Maar even een kanttekening - nogmaals, niets persoonlijk.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Re: Zweeds jasje met SS emblemen

Bericht door Mooyman »

Darryl schreef:
Ik had het daar gehad! Ik heb mijn uniform geruild voor de kleren van een dode Russische burger. Ben zo met veel moeite in Zweden gekomen, Ik had daar geen fluit! Ben een tijdje daar gebleven. Ben weer naar Nederland gegaan met een Zweeds uniformjasje! Waarom met uniform vraag je? Nou Nederlandse SS-ers waren toen niet zo gewenst begrijp je. Het plan was om de geallieerde te bereiken, en daarom had ik dat jasje bij. In Nederland werd ik opgepakt omdat ik geen papieren had. Ze trokken me helemaal na. Ik had goed een andere naam kunnen noemen, maar nee ik zei braaf mijn eigen naam! Stom, stom!


Wat denken jullie?

Wat mijn gedachten zijn :roll: , Helaas kan ik me persoonlijk niet aan de indruk ontrekken dat het gehele verhaal verzonnen is.
Vooral het boven gequote stuk spreek zich zelf op meerdere punten zo tegen dat ik het kwalificeer als zijnde een "broodje aap verhaal".
Het is niet alleen vreemd dat deze "veteraan" zich zelf in Zweden voorzag van een Zweeds leger jasje maar daar en in die tijd ook nog eens de hand wist te leggen op kopie insignes :roll: :lol: .
Collector of uniforms of the enemy
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Frankie Loosveld schreef: Zever!!..... Gezever!!
Spijtig voor wie het niet graag hoort, maar van heel dit verhaal geloof ik geen snars!!

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Bericht door killingspree »

goed, die meningen zijn duidelijk !
maar waarom smeert iemand zijn bloed op een jasje en naait repro insignes op een zweedsjasje om dit vervolgens gratis weg te geven !

( niet verkeerd bedoeld voor geen van jullie, maar om te zeggen er hebben NOOIT ss ingignes op een zweeds jasje gezeten is als zeggen IK WEET ALLES OVER DE WO2 )
sorry maar dat meen ik echt

(stoort me vaker trouwens, niemand weet hier alles, misschien wel veel maar niet alles ) verder met de topic)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Er hebben idd nooit officieel SS insignes op een Zweeds jasje gezeten. Zweedse SS'ers vochten in een Duits uniformjasje.
Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Bericht door killingspree »

nou dat is een dicussie zonder einde !
laten we een andere weg in slaan:
als we de naam van deze man hebben is het dan te achter halen of deze in de SS heeft gezeten ( nederlandse vrijwillige ) en waar hij gezeten heeft ?
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

killingspree schreef:goed, die meningen zijn duidelijk !
maar waarom smeert iemand zijn bloed op een jasje en naait repro insignes op een zweedsjasje om dit vervolgens gratis weg te geven !
Geen idee, maar daar zijn natuurlijk legio redenen voor te bedenken.


Roel R. schreef:Er hebben idd nooit officieel SS insignes op een Zweeds jasje gezeten. Zweedse SS'ers vochten in een Duits uniformjasje.
Dit zijn ook geen officiële insignes die er op deze jas zitten Roel :wink: :) .
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

killingspree schreef:als we de naam van deze man hebben is het dan te achter halen of deze in de SS heeft gezeten ( nederlandse vrijwillige ) en waar hij gezeten heeft ?
Dat zou moeten lukken volgens mij, als het niet in Nderland is op te zoeken kan het misschien in Duitsland wel. Of als zijn preciese eenheid bekend is valt er ook al heel wat te achterhalen dmv boeken.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Ik bel hem vanavond nog voor zijn naam en eenheid...
Alleen ik zou niet weten waar ik zoiets kan opvragen.

Wat ik nog vergeten ben te zeggen het jasje is van een oudoom...
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

ehm maar hij was toch van hem en was zijn been oog etc. verloren?
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Plaats reactie