Raadsel tijd

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Raadsel tijd

Bericht door Willem ter Haar »

Een Arabische sjeik heeft twee zonen en om te bepalen wie van de twee de erfenis krijgt wil hij ze een kamelenrace laten houden naar de dichtstbijzijnde stad. De winnaar is echter degene wiens kameel het laatst aankomt.
Nadat de zoons zich lange tijd vergeefs hebben afgevraagd hoe ze dit probleem gaan aanpakken zonder tot in lengte der dagen om het langzaamst naar de volgende stad te schuifelen, besluiten ze raad te gaan vragen bij een oude wijze man.
Nadat ze diens raad aangehoord hebben springen ze ineens op de kamelen en racen om het hardst naar de volgende stad.

Wat is de raad die de oude wijze hen heeft gegeven?
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

om van kameel te wisselen natuurlijk
wie dan het eerst aankomt heeft ervoor gezorgd dat zijn kameel het laatst aankomt en dus gewonnen
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

dan ben jij de volgende die een raadsel er in zet.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

_/-\o_ go benmaf... :)

Als ik zo vrij mag zijn om ook een raadsel te plaatsen voor mijn beurt.

Je bent op weg naar huis, maar op een gegeven moment verdwaal je en je raakt de weg kwijt. Na enige tijd kom je bij een T- splitsing. Daar zitten gelukkig 2 mannetjes. Er is echter een probleem. Het ene mannetje spreekt altijd de waarheid en het andere mannetje liegt altijd. Je wilt echter toch weten welke van de twee wegen je moet nemen om thuis te komen. Welke vraag moet je stellen om toch de goede weg te kunnen kiezen?
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Ik weet het antwoord. Maar het is niet leuk als iemand anders het niet heeft geprobeerd.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Martijn schreef:_/-\o_ go benmaf... :)

Als ik zo vrij mag zijn om ook een raadsel te plaatsen voor mijn beurt.

Je bent op weg naar huis, maar op een gegeven moment verdwaal je en je raakt de weg kwijt. Na enige tijd kom je bij een T- splitsing. Daar zitten gelukkig 2 mannetjes. Er is echter een probleem. Het ene mannetje spreekt altijd de waarheid en het andere mannetje liegt altijd. Je wilt echter toch weten welke van de twee wegen je moet nemen om thuis te komen. Welke vraag moet je stellen om toch de goede weg te kunnen kiezen?
Ik ken 'm ook. Hint-hint: Dit raadsel zit ook in de film Labyrint met David Bowie....
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ja..je vraagt aan de ene wat de andere zou zeggen als je vraagt of bijv. linksaf de juiste weg is.
er wordt dan altijd tegen je gelogen
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

uuhm.....mijn beurt he?
ik weet eigenlijk helemaal geen raadsel....
als ik er eentje tegenkom laat ik het wel weten...
oh wacht ff...een ouwe..

Wat loopt 's ochtends op 4 benen,
's middags op 2 benen en
's avonds op 3 benen?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

benmaf schreef:uuhm.....mijn beurt he?
ik weet eigenlijk helemaal geen raadsel....
als ik er eentje tegenkom laat ik het wel weten...
oh wacht ff...een ouwe..

Wat loopt 's ochtends op 4 benen,
's middags op 2 benen en
's avonds op 3 benen?
Aha, het oude Sfinxen-raadsel...

Antwoord:
De Mens in de stadia van zijn leven.
4 benen = jeugd (kruipen)
2 = volwassen (normaal
3 = bejaard (met extra wandelstok)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Hoe ging die ene nou ook alweer van die dokter die de moeder was en dus vrouw, iets wat weinig mensen raden vanwege het idee dat alle dokters mannen zijn....

dit is een andersom raadsel! :) Ik geef het antwoord, jullie het raadsel, haha!
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

dat is al een stuk lastiger..ik gef het op
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Twee apen kijken door dezelfde, rechte buis. De lengte is 1 meter, en de diameter is 10 cm. Voor de duidelijkheid: Er zitten GEEN bochten in. Toch zien ze elkaar niet. Hoe komt dit?
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Kijken aan de zelfde kant van de buis?
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Dat lijkt mij ook de enige oplossing!
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ofwel a: er zit een verstopping in, danwel b: ze zitten allebei zo dicht tegen de buis aan dat er geen licht in komt.
een van de 2 volgens mij
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gesloten